کاهش بودجه حوزه علم و فناوری

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی نسبت به کاهش بودجه حوزه علم و فناوری گفت: ۴۲ درصد اعتبار‌های معاونت علم و فناروی در بودجه سال ۹۸ به نسبت سال پیش از آن کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید جواد ساداتی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  امروزدر حاشیه بازدید خبرنگاران و اهالی رسانه منطقه کاشان و آران و بیدگل در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: در کشور‌های جهان رسم است که حتی در شرایط تحریم و محدودیت مالی، بودجه علم و فناوری محدود نشود، زیرا یکی از راه‌های گذر از تحریم، رسیدن به علم و فناوری و پشتیبانی از آن است.
 
وی با اشاره به اینکه در بودجه ۹۸ به حوزه علم و فناوری توجه نشده افزود: برای نمونه بودجه ستاد نانو ۴۱ درصد کاهش یافته، در حالی که ایران دارای رتبه چهارم جهان در این عرصه است و کاهش بودجه به معنی از دست دادن این رتبه و عقب افتادن از سایر کشور‌ها می‌باشد.
 
نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی همچنین به کاهش ۴۰ و ۴۱ درصدی بودجه‌های زیست فناوری و بنیاد نخبگان در سال آتی اشاره کرد و یادآور شد: این بودجه و اعتبار‌ها حقوق نخبگان برای ماندن در کشور است، در حالی که این شرایط باعث فرار نخبگان می‌شود.
 
وی عنوان کرد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه دانشجویی، رفاه، کار‌های فوق برنامه و ورزشی نیز با کاهش اعتبار در بودجه رو به رو هستیم یا متناسب سازی اعتبار داریم.
 
ساداتی نژاد تصریح کرد: با این تغییر‌ها و افزایش قیمت‌ها در حوزه برخی اقلام و مواد غذایی تا ۷۵ درصد، هزینه تغذیه دانشجویان نیز افزایش قیمت دارد که در نتیجه دانشگاه‌ها با مشکل رو به رو خواهند شد.
وی گفت: بودجه سال ۹۸ در حوزه فرهنگی نیز رشد نداشته و این مهم بیانگر آن است که حوزه فرهنگ همچنان در کشور جدی گرفته نمی‌شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در زمینه همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و کارگری نیز بیان کرد: برخی افراد که ۱۰ سال پیش بازنشسته شدند، هم اکنون هشت میلیون ریال حقوق دریافت می‌کنند.
 
به گفته وی، در برنامه ششم تصویب شد که بازنشستگان تا منفی ۲۰ درصد افراد شاغل حقوق دریافت کنند، که با تاسف دولت در این ۲ سال عمل نکرده و منابعی برای سال ۹۸ نیز دیده نمی‌شود.
ساداتی نژاد شفاف نبودن در حوزه نفتی را از دیگر مشکلات بودجه سال ۹۸ دانست و افزود: رتبه بندی معلمان که درخواست آنان بوده، در بودجه رقم ۲۰ هزار میلیارد ریال، اما در سقف دوم گذاشته شده که در واقع انجام نشده است.
 
وی با بیان اینکه بودجه سال ۹۸ به صورت کلی دارای مشکلاتی است، تاکید کرد: ۱۰ درصد بودجه در نهایت با تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی قابل تغییر است، اما همچنان نگرانی وجود دارد.
 
انتهای پیام/م
 

کاهش  41 درصدی بودجه های زیست فناوری و بنیاد نخبگان در سال آتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.