اکسیر کنترل سرمازدگی باغ های میوه در اراک ساخته شد

اکسیر اختصاصی برای کنترل سرمازدگی بهاره در باغ های میوه نخستین بار در شرکت دانش بنیان فناور نانو پژوهش مرکزی ساخته شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، حمیدرضا دری عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و عضو هیات مدیره شرکت فناور نانو پژوهش استان مرکزی گفت: شرکت دانش بنیان فناور نانو پژوهش مرکزی پس از سال‌ها تحقیق و بررسی‌های میدانی موفق به ساخت این ترکیب برای کنترل سرمازدگی بهاره در باغ‌های میوه شده است.

وی ادامه داد: سرمازدگی باغ‌های میوه در فصل بهار همواره خسارت سنگینی به محصولات وارد می‌کند و با تغییر دمای ناگهانی در این فصل ریزش گل و کاهش معنی دار در تولید رخ می‌دهد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی یادآور شد: سرمازدگی امسال بیش از یک هزار میلیارد ریال به محصولات بهاره باغی کشور خسارت زده است.

دری گفت: بر این اساس شرکت دانش بنیان فناور نانو پژوهش مرکزی با تولید ۲ نوع محصول که به صورت چالکود و محلول پاشی انجام می‌شود توانسته به شکل قابل توجهی خسارت سرمازدگی را کنترل کند.

وی ادامه داد: ترکیبات این اکسیر‌ها قادر است که خسارت سرمازدگی زمستانه را نیز با قدرت کنترل کند.

عضو هیات مدیره شرکت فناور نانو پژوهش مرکزی افزود: این نوع ترکیبات در قالب فناوری نو ساخته شده و قادر است سرمای زمستانه را به دلیل تجمیع شیره گیاهی کنترل کرده و در بهار نیز با تاثیر بر رفتار هورمون‌های داخلی گیاه مانع از ریزش گل و حتی افزایش باروری و تولید محصول می‌شود.

دری گفت: توصیه فنی در این ترکیبات استفاده از چالکود با استفاده از کامپوزیت بیوارگانیک در فصل پاییز و محلول پاشی با ترکیبات ویژه ریزمغذی قبل از گلدهی است.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال ۶۲ و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال ۷۲ به بهره برداری رسیده است که با ادغام وزارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال ۷۹ با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال ۹۴ با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت کند.

این مرکز دارای بخش‌های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی فراهم کرده است.

۲ ایستگاه از این ایستگاه‌ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی آباد، علوم دامی فدک، آبخوانداری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) به صورت استانی فعالیت می‌کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ب

جزییات ساخت اکسیر کنترل سرمازدگی باغ های میوه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.