معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

پیشنهاد اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار اعتبار به سامانه‌های نوین آبیاری

اکبری، از پیشنهاد اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار منابع از صندوق توسعه ملی برای سامانه‌های نوین آبیاری در بودجه سال آینده خبر داد.

 پیشنهاد اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار اعتبار به سامانه‌های نوین آبیاریبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی مراد اکبری معاونت امور آب و خاک در سومین نمایشگاه بین‌المللی ادوات، ماشین آلات کشاورزی، نهاده‌ها و سیستم‌های نوین آبیاری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در نمایشگاه بین‌المللی ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات و لوازم آبیاری تحت فشار، حدود ۲۰۰ شرکت‌ خارجی و داخلی حضور دارند که ۱۲۰ شرکت داخلی و ۸۰ شرکت خارجی است.

وی برگزاری پنل‌های تخصصی مربوط به کیفیت، استانداردسازی قطعات، ماشین‌آلات، تکنولوژی و فناوری‌های جدید را یکی از ویژگی‌های بارز نمایشگاه نسبت به سال گذشته اعلام کرد و افزود: چند نشست تخصصی با حضور مجری طرح سیستم‌های نوین آبیاری، مسئولان و بهره‌برداران به منظور تبادل هم اندیشی و هم گرایی برای مصرف بهتر آب برگزار خواهد شد.

اکبری ادامه داد: حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد لوازم و تجهیزات آبیاری تحت فشار، در کشور تولید می‌شود که پس از گذراندن  تست مرکز مکانیزاسیون و مرکز تحقیقات مهندسی و فنی کشاورزی، گواهی در اختیار بهره‌برداران بخش قرار می‌گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از صادرات لوازم و تجهیزات آبیاری به برخی از بازار‌های هدف خبر داد و گفت: هم اکنون لوازم و تجهیزات ماشین‌آلات و سیستم‌های آبیاری به برخی از کشور‌های اروپایی، ترکمنستان، افغانستان، اسپانیا، عراق و برخی کشور‌های آسیای میانه صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ کمی، سالانه ۴۰۰ هزار هکتار از طریق روش‌های نوین آبیاری  توسعه یافته اند، گفت: نگاه وزارت جهاد کشاورزی، به سمت هوشمند کردن سیستم‌های نوین آبیاری و ورود به فناوری‌های جدید به مزارع و بازار است. ناگفته نماند که اقدامات چند سال اخیر موجب شده است تا ضریب بهره‌بری از ۰.۹ کیلوگرم ماده خشک به ازای هر متر مکعب آب مصرفی به ۱.۳۲ کیلوگرم افزایش یابد و این امر نتیجه تلاش محققان و بهره‌برداران کشور است.

اکبری با اشاره به اینکه تحریم‌های اخیر آمریکا تأثیری در ارتباط با کشور‌های صاحب فناوری نداشته است اظهار کرد: حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته تغییر محسوسی نداشته و با کشور‌های صاحب فناوری همچنان مذاکراتی داشته‌ایم و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی  از پیشنهاد اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار منابع از صندوق توسعه ملی برای سامانه‌های نوین آبیاری در بودجه سال آینده خبر داد و گفت: وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری موضوع پیشنهاد اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار منابع از صندوق توسعه ملی به سامانه نوین آبیاری را مطرح کرده است که خوشبختانه ایشان نظر مساعد داده اند و به آقای لاریجانی دستور داده اند تا این موضوع در مجلس مطرح شود، به احتمال قوی این پیشنهاد تأیید می شود.

وی با اشاره به اینکه طی ۳ سال گذشته یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار به توسعه سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص یافته است، تصریح کرد: در صورت تخصیص ۳۰۰ میلیون دلار منابع از صندوق توسعه ملی برای بودجه سال ۹۸ با احتساب ارز نیمایی رقمی معادل ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار این بخش قرار خواهد گرفت که با احتساب هزار میلیارد تومان بودجه سنواتی، جهش چشم گیری در این بخش خواهیم داشت.

انتهای پیام /

صادرات لوازم و تجهیزات آبیاری به کشورهای اروپایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۱ دی ۱۳۹۷
نظارت بر روی شرکتهای اجرا کننده بیشتر باشد .
بعضا سود های هنگفتی عاید شرکتهای مجری می شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۱ دی ۱۳۹۷
سلام
باشگاه خبرنگاران می تواند دربین کشاورزان برود و نظرات آنها را در خصوص انجام آبیاری نوین توسط شرکتها یا خود اجرایی کشاورزان جویا شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۱ دی ۱۳۹۷
این پول رو مستقیم بدهند به کشاورزان تا خودشان با کیفیت خوب سامانه آبیاری نوین را اجرا کنند و شرکتها ناظر باشند نه شرکتها اجراکننده باشند .
آخرین اخبار