جشنواره فرهنگی ادبی عشایر ایل خمسه در خرامه

همزمان با شب میلاد حضرت زینب (س) نهمین جشنواره فرهنگی ادبی عشایر ایل عرب خمسه به میزبانی شهرستان خرامه برگزار شد.

جشنواره فرهنگی ادبی عشایر ایل خمسه در خرامهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، داریوش اسماعیلی نماینده مردم خرامه، کوار و سروستان در این مراسم، گفت: جشنواره فرهنگی ادبی عشایر ایل خمسه برای اتحاد و یکدلی و معرفی دستاورد‌های خانواده بزرگ عشایر برگزار شد.

وی نهمین جشنواره فرهنگی ادبی عشایر ایل خمسه، تنوع قومیتی ایران را یک فرصت دانست و بر ضرورت حفظ سنت‌های اقوام مختلف خصوصا عشایر تاکید کرد.

اسماعیلی با اشاره به استقبال مردم از این جشنواره، گفت: افتخار انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از زمان پیروزی تاکنون این است که از جنس مردم بوده و حمایت از محرومان در داخل و خارج از کشور مهمترین هدف انقلاب است.

وی به حضور پررنگ عشایر در انقلاب، جنگ تحمیلی و تمام صحنه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور اشاره کرد و افزود: وحدت میان عشایر عرب خمسه نمونه‌ای از وحدت مردم در دفاع از اهداف و ارزش‌های انقلاب و پیروی از مقام معظم رهبری است.

نماینده مردم خرامه و سروستان با بیان اینکه در ایل عشایر عرب خمسه قهرمانان، مدال‌آوران، هنرمندان و دانشمندان بسیاری هستند، بیان کرد: محمدرضا میرزایی با ۳۵ مدال قهرمان هشت دوره پاراالمپیک در رشته‌های پرتاب دیسک و نیزه نمونه‌ای از این قهرمانان است.

اسماعیلی گفت: آداب، رسوم، لباس، زبان، غیرتمندی، صفا و فرهنگ عشایر باید به همان شکل گذشته حفظ شود و یکی از راه‌های دستیابی به این هدف برگزاری جشنواره‌های عشایری است. 

وی اظهار کرد: پارسال یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال عشایر از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

فرهاد جهانخواه فرماندار خرامه، نیز با بیان اینکه این جشنواره سبب بازگشت به فرهنگی اصیل می‌شود، گفت: چنین جشنواره‌هایی باید در سطح ملی برگزار شود.

وی افزود: این جشنواره‌ها سبب ترویج هویت و اصالت عشایر می‌شود که با تداوم آن باید در این راستا گام‌های اساسی برداشته شود.

فرماندار خرامه با بیان اینکه عشایر در خط مقدم دفاع از کشور در تمام مراحل حضور داشتند، اظهار کرد: عشایر با حضور در عرصه‌های مختلف اجتماعی نقش خود را ایفا کردند.

جهانخواه تصریح کرد: قریب ۳۰ درصد جمعیت شهرستان خرامه را جامعه عشایری ایل عرب خمسه تشکیل می‌دهند که آداب و رسوم و فرهنگ خاص خود را دارند.

فرماندار خرامه با اشاره به خشکسالی‌ها و مشکلاتی که به سبب آن برای عشایر به وجود آمده است، بیان کرد: دولت برای واحد‌های دامداری سنتی و صنعتی که با عشایر عجین شده تسهیلات کم بهره در نظر بگیرد تا بهره‌وری در این حوزه افزایش یابد.

از جمله برنامه‌های این جشنواره، برپایی غرفه‌های عرضه محصولات تولیدی عشایر، صنایع دستی، اجرای موسیقی سنتی، اجرای بازی‌های محلی، مسابقات اسب سواری و تیراندازی بود.
انتهای پیام/م

جشنواره فرهنگی ادبی عشایر ایل خمسه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار