معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از اجرای کشت حبوبات با محوریت دانش بنیان در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، احمد شهریار، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ظهر امروز در مراسم عقد تفاهم نامه با کشاورزان در کشت حبوبات با محوریت دانش بنیان در اردبیل اظهار کرد: قرارداد‌های پروژه افزایش عملکرد گندم و بهره وری نظام‌های زراعی گندم بنیان در ایران در حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل و کشاورزان صاحب زمین در دو قطعه منعقد شد.
وی تصریح کرد: به موجب این تفاهم نامه کشاورزان ذی نفع به مدت ۵ سال زمین خود را در اختیار مرکز تحقیقات قرار خواهند داد تا طبق نظر کارشناسان و محققین کلیه علمیات کاشت و داشت و برداشت محصول صورت بگیرد که هدف اصلی از اجرای پروژه افزایش ۲۵ درصدی عملکرد در هکتار گندم دیم در قالب کشاورزی حفاظتی است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: از اهداف دیگر آن توسعه کشاورزی حفاظتی از طریق پلاتفرم‌های آموزشی و ترویجی در مزرعه کشاورزان پیشرو می‌باشد که فاز اجرایی برای گندم دیم آغاز شده و به مدت ۵ سال در دو پلاتفرم اداه خواهد شد.
شهریار بیان کرد: دو سایت اجرایی استان اردبیل در روستای ننه کران منطقه نمین در زمینی به مساحت ۷ هکتار و روستای بوسجین منطقه نیر در مزرعه‌ای به مساحت ۶ هکتار انتخاب شده است.
وی افزود: پروژه کشت مستقیم نخود بدون عملیات خاکورزی به منظور دستیابی به نتایج ارزشمند کشاورزی حفاظتی صورت می‌گیرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: در این روش کشت حبوبات به صورت مستقیم و بدون انجام هیچ گونه عملیات خاکورزی مستقیم در زمین کاشته می‌شود که این امر باعث می‌شود تا با افزایش عملیات کشت منجمله شخم و دیسک و ... ذخایر رطوبی خاک تخلیه نشود و بذر کاشته شده بتواند حداکثر استفاده را از رطوبت موجود درخاک در مراحل جوانه زنی بنماید.
شهریار افزود: در این روش کشت بقایای گیاهی در خاک حفظ می‌شود و این بقایا در دراز مدت باعث افزایش میزان مواد آلی و در نهایت حاصلخیزی خاک و افزایش تولید محصول کاشته شده می‌شود.
وی افزود: هدف نهایی از اجرای این پروژه حفاظت از خاک و بهره برداری اصولی و منطقی و تخصصی از دو عنصر کلیدی خاک و آب می‌باشد که این پروژه گندم بنیان است و هدف از اجرای آن قراردادن گندم در تناوب و دستیابی به حداکثر تولید با حداقل آب مصرفی است.
انتهای پیام/ح

افزایش تولید محصولات کشاورزی در اردبیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.