جزئیات پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم تشریح شد/ برگزاری اختتامیه در سالروز ولادت حضرت زهرا (س)

دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم جزئیات این دوره از جشنواره را تشریح کرد.

جزئیات پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم اعلام شدبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم صبح امروز یکشنبه (٢٣ دی ماه) با حضور مسعود احمدی افزادی دبیر این دوره از جشنواره، حمید خواجه نژاد دبیر کمیته اطلاع رسانی جشنواره و نمایندگان رسانه‌های جمعی در سالن جلسات ساختمان معاونت سیما برگزار شد.

در این جلسه احمدی افزادی با اشاره به اینکه سال گذشته حرکت بزرگی انجام شد و آثار متعددی در حوزه‌های نمایشی، پویانمایی، مستند و مسابقه مورد بررسی قرار گرفت، گفت: جشنواره سال گذشته فتح بابی دوباره برای حرکت و دورخیز سیما برای عرضه دوباره آثار خودش از منظر جشنواره به مخاطبان و جامعه بود.

وی اظهار کرد: فعالیت دبیرخانه جشنواره جام جم مهرماه آغاز شد. این جشنواره شامل دو بخش انتخاب آثار و داوری آنهاست. در بخش انتخاب آثار شبکه‌های سیما و مدیران مختلف شبکه‌ها به عنوان اعضای کمیسیون انتخاب برگزیده شدند؛ آنها تا دی ماه آثار را به صورت فشرده و دقیق بررسی کرده و ابتدای دی ماه به جشنواره ارسال نمودند. نکته مهم این جشنواره و تمایز آن نسبت به سال گذشته، جامعیت برنامه‌ها و آثار است.

دبیر جشنواره جام جم در ابن باره افزود: سال گذشته در چهار بخش به برنامه‌های نمایشی، مسابقات، مستند، پویانمایی رقابت پرداختیم. امسال با توجه به همزمانی چهل سالگی انقلاب اسلامی و عرصه گسترده فعالیت سیما و با تصویب شوارای سیاست گذاری، مقرر شد جشنواره در ابعاد گسترده که حوزه سیما را در بر بگیرد کار خود را آغاز کند و علاوه بر چهار کمیسیون‌ اصلی، کمیسیون‌های دیگر هم فعال شوند. در این زمینه کمیسیون برنامه‌های ترکیبی را فعال کرده‌ایم؛ این کمیسیون یکی از مهمترین کمیسیون‌های سیماست چون بخش عمده برنامه های سیما در قالب‌های متفاوت در این حوزه ارائه می‌شود. 

احمدی در خصوص دبیران کمیسیون‌ها توضیح داد:  دبیر کمیسیون نمایش کرمی (رییس مرکز سیما فیلم)، دبیر کمیسیون برنامه های مستند سلیم غفوری (مدیر شبکه مستند)، دبیر بخش مسابقات محمد احسانی (مدیر شبکه نسیم)، دبیر بخش پویانمایی لیوانی (مدیر مرکز صبا) و دبیر کمیسیون ترکیبی مجید زین العابدین (مدیر شبکه یک) خواهند بود. همچنین در کنار کمیسیون‌های مختلف به گروه خاطره سازان هم توجه ویژه‌ای کرده ایم که شنیده می‌شوند اما دیده نمی‌شوند. آنها از سال‌های دور مشغول به کار هستند و کمیسیون دوبلاژ هم به دبیری حائری مدیر کل تولید معاونت سیما تشکیل شد.

وی افزود: در این جشنواره به حضور مردم در برنامه‌ها هم توجه شده است. رکن اصلی برنامه‌های سیما تعامل با مخاطبان است. کمیسیون انتخاب مردمی با شعار «دیده می‌شوید» هم به دبیری رمضان نژاد (مدیر شبکه پنج) کار خود را انجام می دهد. امسال کمیسیون آگهی و تبلیغات هم با دبیری مهدوی مهر (مدیرکل بازرگانی سازمان) تشکیل شده است.

دبیر جشنواره تلویزیونی جام جم در خصوص تعداد آثار رسیده به دبیرخانه عنوان کرد: ۴۱۰ اثر در کمیسیون‌های مختلف داوری شده اند؛ ۲۹ اثر داوری شده از ۱۱ شبکه در سه بخش مسابقه استودیویی، میدانی و تلفنی رقابت می‌کنند. در بخش پویانمایی ۴۵ اثر بررسی شده اند که ۳۱ اثر برای مرکز صبا و ۱۴ اثر برای بقیه شبکه‌ها را تشکیل می‌دهد. ۶۸ برنامه ترکیبی هم با موضوعات مختلف داوری می‌شوند. در بخش فضای مجازی هم در سه بخش سایت شبکه، اطلاع رسانی، شبکه‌های اجتماعی ۵۱ اثر شرکت کرده اند. در بخش دوبلاژ ۸۸ اثر از میان ۲۲۰۰ ساعت برنامه انتخاب شده است و در حوزه نمایش هم ۲۰ سریال داوری می‌شوند.

احمدی درباره اختتامیه پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم گفت: اختتامیه پنجمین جشنواره جام جم، هفتم اسفند ماه همزمان با ولادت حضرت زهرا (س) در تالار وزارت کشور برگزار خواهد شد. همچنین بناست اسفندماه مراسم کمیسیون انتخاب مردمی انجام شود که جدا از مراسم اختتامیه خواهد بود. از ابتدای بهمن ماه هم برنامه‌ای به نام «خیابان جام جم» روی آنتن می‌رود. این برنامه به معرفی برگزیدگان و آثار می پردازد. البته مردم در انتخاب بهترین سریال، برنامه ترکیبی، مجریان، بازیگر زن و مرد مشارکت دارند و برگزیده ها با رای مردم انتخاب می‌شود.

وی عنوان کرد: در پنجمین جشنواره جام جم کمیسیون تخصصی پیش از اختتامیه شکل می‌گیرد و برگزیده های برنامه ترکیبی، نمایش، مستند، مسابقات، دوبلاژ و ... انتخاب می شوند. در مراسم اختتامیه از پیشکسوتان رسانه هم تقدیر خواهیم کرد.

احمدی همچنین درباره تشکیل کمیسیون چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: امسال در کمیسیون چهلمین سالگرد انقلاب به بخشی از برنامه‌هایی که ساخته شده‌اند، می‌پردازیم. در پنجمین جشنواره جام جم کمیته بازار محصولات تلویزیونی به بخش‌های این جشنواره اضافه شده است؛ چرا که بازار محصولات رسانه‌ای امسال توسعه یافته است و ما هم امسال باید وارد نبرد‌های رسانه‌ای شویم. این کمیسیون امسال شکل می‌گیرد و در کنار این کمیسیون، کمیسیون تبلیغات و اطلاع رسانی و همچنین کمیسیون پشتیبانی و مالی نیز شکل می‌گیرد.

دبیر پنجمین جشنواره «جام‌جم» در خصوص کمیسیون آگهی‌های بازرگانی بیان کرد: آگهی و تبلیغات امروز یک رسانه است و برنامه‌سازی در قالب آن شکل می‌گیرد و هرچه میزان نفوذ در آگهی‌ها بیشتر باشد، میزان نقد و نظر هم بیشتر خواهد بود. امروز نمی‌توانیم از تاثیر آگهی‌ها غافل شویم و به همین دلیل برای اولین بار این حوزه دارای یک کمیسیون مجزا شده است.

احمدی همچنین درباره نبود برخی از بخش‌های فنی و پشت صحنه برنامه‌سازی در جشنواره امسال توضیح داد: ما در تلاشیم تا بتوانیم جامعه بیشتری از تلویزیون را ببینیم. جامعه تلویزیون بسیار گسترده است و امسال تعدد کمیسیون‌ها و افزایش دوبرابری کمیسیون‌ها کار را سخت کرده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.