مفتح در نشست خبری:

هزینه‌های جاری دولت ۹ درصد افزایش یافته است/ رشد ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد‌ها در بودجه ۹۸

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: در بودجه هزینه‌های جاری معادل ۳۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و دستمزدها ۲۰ درصد رشد داشته است.

هزینه‌های جاری دولت ۹ درصد افزایش یافته است/ رشد ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد‌ها در بودجه ۹۸به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ در نشست خبری امروز (یکشنبه ۲۳ دی ماه) خود با اشاره به اینکه سقف اول درآمد‌های دولت در سال ۹۸، ۴۰۷ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، گفت: در سقف دوم ۴۰ هزار میلیارد تومان به درآمد‌ها اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه درآمد‌های اصلی بودجه منابع عمومی، اختصاصی و شرکت‌ها در کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود، بیان کرد: در بحث مصارف تصویر کلی که دولت در لایحه بودجه تقدیم مجلس کرده است، هزینه‌های جاری رقمی معادل ۳۲۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به سال قبل ۹ درصد افزایش یافته است و تنها رقمی که در این بخش رشد کرده حقوق و دستمزد بوده که ۲۰ درصد رشد داشته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ اظهار کرد: در بخش عمرانی ۶۲ هزار میلیاردتومان پیش بینی شده که معادل رقم سال ۹۷ است، در بخش تملک مالی ۲۵ هزار میلیارد تومان هم پیش بینی شده که نسبت به سال قبل ۱۹ درصد کاهش داشته است. همچنین ۹۵ هزار میلیارد تومان برای حقوق و دستمزد پیش بینی شده و در بخش رفاه اجتماعی هم ۱۲۲ هزار میلیارد تومان و در بخش بازپرداخت اوراق مالی ۱۹.۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده تا بتوانیم از بودجه امسال برای سال ۹۸ پرداخت داشته باشیم.

وی ادامه داد: از نظر میزان کسب درآمد‌های دولت در حوزه درآمد‌های مالیاتی ۱۲۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است و در خصوص درآمد حاصل از صادرات نفت با این موانع، صادرات نفت میانگین ۱.۵ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است و قیمت هر بشکه هم ۵۴ دلار در نظر گرفته شده است که با توجه به تسعیر قیمت ارز برای کالا‌های اساسی ۴۲۰۰ تومان و برای بقیه کالا‌ها ۸ هزارتومان پیش بینی شده که متوسط آن ۵۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

مفتح تاکید کرد: از درآمد‌های ارزی براساس قوانین بالادستی و قانون برنامه ششم توسعه باید مقداری به صندوق توسعه واریز شود که برای سال ۹۸، ۲۰ درصد برای صندوق توسعه ملی، ۱۴.۵ درصد برای شرکت نفت و مابقی برای کل بودجه پیش بینی شده است. براین اساس ۶.۶ میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی، ۴.۸ میلیارد دلار برای شرکت نفت و گاز و سهم دولت رقمی حدود ۲۱.۷ میلیارد دلار خواهد بود که در مجموع سعی شده لایحه دولت به نحوی واقع بینانه پیش بینی شود تا در سال آینده تصمیمات درستی گرفته شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ اظهار کرد: کمیسیون تلفیق در بررسی‌های خود تلاش می‌کند به این اطمینان برسد که این اعداد تحقق پذیر باشد، به همین دلیل در فرایند رسیدگی به لایحه بودجه وقت زیادی را برای بررسی کلیات بودجه قرار داده‌ایم و امروز وارد بررسی این موضوع در کمیسیون تلفیق شدیم. نماینده دولت هم در نشست امروز به طور کامل لایحه، اعداد، ارقام و اهداف و درآمد‌ها و هزینه‌ها و همچنین استدلال‌های پشتیبان را تشریح کرد.

وی ادامه داد: نمایندگان هم موارد مدنظر خود را بیان کردند و بعد از آن دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها نظرات خود را ارائه می‌کنند و بعد از گذشت این مراحل کلیات بودجه به رای کمیسیون گذاشته می‌شود و بعد وارد بررسی جزئیات می‌شویم. ما بدنبال این هستیم جهت‌گیری بودجه و مشکلات احتمالی سال آینده، چگونگی افزایش حقوق کارمندان و چگونگی حمایت از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را به صورت دقیق بررسی کنیم، همچنین دیگر هدف‌گذاری هم در اسناد بالادستی در کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود و بعد از آن کلیات لایحه بودجه را به رای می‌گذاریم و بعد از آن وارد مباحث جزییات می‌شویم.

مفتح تاکید کرد: امیدواریم با بررسی جامع و کامل گزارشی را به صحن علنی تقدیم کنیم که تصویر کاملی از وضع اقتصادی کشور را در سال آینده مدیریت کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ با اشاره به مدت زمان بررسی کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق بودجه هم گفت: طبق آیین نامه دو هفته فرصت بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق است که تا دو هفته دیگر هم قابل تمدید است، لذا براساس روال گذشته احتمالا ظرف سه هفته کاری روند بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه یکی از نکات مهم در بودجه بدهی‌هایی است که برای دولت ایجاد شده، اظهار کرد: ما در قانون رفع موانع تولید دولت را مکلف کردیم که گزارش سالانه بدهی‌ها و مطالبات دولت را بعد از تایید سازمان حسابرسی به مجلس ارائه کند، البته این گزارش ارائه شده و براساس آن بدهی دولت در ۲۹ اسفند ۹۶، ۲۸۲.۸ هزارمیلیارد تومان است و مطالبات دولت در همین تاریخ ۱۳۹ هزار میلیارد تومان است، لذا بدهی خالص دولت ۱۴۳ هزار میلیارد تومان می‌شود که این رقم بزرگی نیست.

مفتح با اشاره به اینکه این بدهی در سه سطح طبقه بندی شده است، تصریح کرد: بدهی به اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی‌ها ۶۰ هزارمیلیاد تومان، به موسسات و نهاد‌های عمومی و غیردولتی ۶۹.۴ هزار میلیارد تومان و به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ۸۶.۱ هزار میلیارد تومان است. طبق این گزارش بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی ۶۹.۳ هزارمیلیار تومان، بدهی به اشخاص دارنده اوراق بدهی (سررسید نشده) ۵۵.۸ هزارمیلیارتومان، بدهی به بانک‌ها ۴۹.۷ هزارمیلیارتومان و بدهی به بانک مرکزی ۴۲.۴ هزارمیلیارتومان است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ افزود: تصویری که در ذهن وجود داشت، این بود که دولت بدهی فراوانی دارد، اما این اعداد نشان می‌دهد که بدهی‌ها در محدوده قابل قبولی است، از سال ۹۲ تا ۹۷، ۱۳۶ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار منتشر شده است که در لایحه بودجه سال ۹۸ هم میزان اوراق بهادار ۷۷ هزارمیلیار تومان پیش بینی شده است و این در حالی است که طبق برنامه ششم میزان اوراق بهادار باید حداکثر ۴۴.۵ هزارمیلیارتومان باشد. دولت برای تسویه اوراق در سال ۹۸ اعداد و ارقامی را در بودجه پیش بینی کرده است تا بدهی دولت افزایش پیدا نکند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، بودجه 98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۳ دی ۱۳۹۷
تورم درچن ماه 300 درصد وعدم توقف ان تاروز قیامت. وازدیاد ادعای حقوق 20 درصد باهزاران منت و اهمو تولوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۳ دی ۱۳۹۷
دین نداریدوجدان چطورتورم400%میباشدنه20%
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۳ دی ۱۳۹۷
تا 1400 هنوزمونده کجاش را دیدی به امید1404 بلکه انسانهای دانا وتوانا ومردم ی 400 تا 404 بتونن بخ همون جایی که باید باشبم جبران گنندولی اگه کسی امثال اینا باشن تا 4تا4سال مشکل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۲۳ دی ۱۳۹۷
آگه زنده موندیم سال دیگه جواب میدیم.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۱:۱۷ ۲۳ دی ۱۳۹۷
بابا سال قبل باز دیرتر زدن زیر حرفشون اول گفتن بیست درصد آخرش شد ده درصد امسال هنوز عید نشده ۲۵ درصدشون شد بیست درصد فکر کنم تو حکم ۵ در صدم نشه تازه مگه ۲۵ درصدشون دردی دوا می کنه؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۳ دی ۱۳۹۷
خجالتم خوب چیزی 500درصد گرونی همش20درصد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۳ دی ۱۳۹۷
نمایندگان محنرم مجلس شورای اسلامی با سلام و عرض و ادب و احترام
لطفا در خصوص حقوق کارکنان دولت نظر خاصی عنایت بفر مایید اینطور نباشد که در تبلیغات 20/ مد نظر باشد ولی وقتی که به مرحله عمل برسد بشود 10/ و یا پایین تر. با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۹:۱۶ ۲۳ دی ۱۳۹۷
من توی شرکت نفت گچساران کار میکنم رییس من ماهی ۲۰ میلیون دریافتی داره بعد من ۳۱۰۰دریافتیم بوده یه روز دستش توی جیبش بود اومد گفت اضافه کاریت قطع میشه خلاصه توی این اوضاع احوال تورم حقوق من رو اورد ۲۷۰۰ که فکر میکنم یا گذاشته روی حقوق خودش یا واسه توی یخچال اتاقش وسیله میخره حالا منم توی بدهیم موندم نمیدونم باید چکار کنم رییس منم نمیتونه درک کنه که چی میکشم بهش که زنگ میزنم التماس میکنم بدهکارم میگه باشه ولی سر برج دوباره کمترش میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۳ دی ۱۳۹۷
لااقل حقوق ( همه بازنشستگان تامین اجتماعی) را 50درصد اضافه بکنید.
Iran (Islamic Republic of)
هوشیار
۱۵:۴۵ ۲۳ دی ۱۳۹۷
قشر حقوق بگیر با این تورم 500 درصدی بیچاره شدند وای بحال افرادی که درامد اصلا ندارند یا کارگر فصلی هستند شمای وزیر یا نماینده مجلس که فقط حقوقت 50 میلیون تومان هست و ده برابرش هم مزایا داری تا بحال فکر کردی ( کارگر با 1 ملیون و کارمند با 2 ملیون ) چطور میشه امورات زندگی را گذروند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۳ دی ۱۳۹۷
مردم باور کنید این افزایش حقوق در حد حرفه نه واقعیت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۳ دی ۱۳۹۷
کاشکی فرموده بودند مثل افزایش پارسال عمل میکنند که نهایت 6درصد اضاف شد یا اینکه به روشی که کمتر بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۳ دی ۱۳۹۷
کارمند و کارگر فرقی نمیکنه همه مون در تنگهای مالی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۲۸ ۲۳ دی ۱۳۹۷
خسته نباشید. من که بازنشسته ارتش هستم. ماهی دو میلیون میگیرم. اگر و اگر حقوق منو دو برابر کنید هم به یه زندگی ساده در تهران نمیرسم. دولت جان قشنگ له و لورمون کردی. بس نیست؟ آخه تحقیر چقدر ؟ بیچارمون کردید. یه فکری به حالمون بکنید ارزونی نمی توانی بیاری. حقوق رو دوبله کن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۳ دی ۱۳۹۷
کارمندان عزیز اندازه 6 تا کارگر حقوق و مزایا دارن بازم مینالن
کارایی هم که ندارن یا اگه دارن اندازه نصف یه کارگر هم نیست
United States of America
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۳ دی ۱۳۹۷
بی انصافیه که اینطور پیام بزاری. به خدا 14 سال تو اداره دارم کار میکنم یه هزار تومن پس انداز ندارم و الان هم هر ماه دارم دارم از دوست و اشنا قرض میگیرم که بتونیم یه چیزی برای خوردن داشته باشیم ولی چون با سیلی صورت سرخ میکنیم مثل شما دوست عزیز نمیبینی. به خدا قسم خوردم در خرید مایحتاج روزمره موندیم. اره هستند کارمندان اداراتی که خوب از دولت میگیرن و خوب از جیب مردم میکنن ولی همه ادارات مثل هم نیستند و همه کارمندان هم مال مردم خور نیستند. آرزوی سلامت و سربلندی برای شما و مرگ برای خائنین وطن دارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۳ دی ۱۳۹۷
پس همسان سازی حقوق بازنشستگان بدبخت عیال وار چی شد، خانواده های این افراد بازنشسته تحت فشار زیادی در حال گذران زندگی هستند آیا این انصافه؟
نمی خواین حق این بدبخت ها رو بدین ؟
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۱۴:۰۵ ۲۳ دی ۱۳۹۷
از وقتی که دولت فقط به فکر کارمنداست صنعت بیمار شده و همه دنبال پول راحت می گردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۳ دی ۱۳۹۷
در افزایش حقوق به سابقه کار، مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی توجه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۳ دی ۱۳۹۷
همه چیز 3 برابر شده
حقوق هم باید 3 برابر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۳ دی ۱۳۹۷
یه طور حرف میزنی که انگار فقط شما کارمندا آدمید، خبر نداری کارگر ها با ماهی یک و دویست چه سختی میکشن اونوقت به حقوق بالای سه تومن میگید هیچ ، این رو از ماشینهای چند ده میلیون تومنی میشه فهمید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۳ دی ۱۳۹۷
هزینه های جاری دولت فقط ۲۰درصد افزایش حقوق کارمند نیست آنهم تا برسد بدست کارمند از هزار رسوب گیر عبور داده میشه تا همان ۶، ۷ درصد بزور دست کارمند میرسه...
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۲:۴۶ ۲۳ دی ۱۳۹۷
هزینه زندگی مردم 200درصد رشد داشته اینم رابگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۳ دی ۱۳۹۷
خدایا به دادمون برس..من هنوز حقوقم برا اساس سال 95 میگیریم
آخرین اخبار