در نشستی در بغداد؛

تجلیل ویژه ایاد علاوی از نقش ظریف در گسترش صلح جهانی

نخست وزیر پیشین عراق و از شخصیت‌های برجسته عراقی از نقش وزیر امور خارجه کشورمان در گسترش صلح جهانی تجلیل کرد.

تجلیل ویژه ایاد علاوی از نقش ظریف در گسترش صلح جهانیبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علاوی نخست وزیر پیشین عراق یکشنبه شب در دیدار صمیمانه ظریف و هیات همراه با رئیس و چندتن از رهبران فراکسیون اصلاح و سازندگی عراق در بغداد، طی سخنانی خطاب به وزیر امور خارجه ایران گفت: آقای ظریف! شما در گسترش صلح جهانی نقش مهمی ایفا کرده اید.

وی به تلاش های دیپلماتیک سال های اخیر جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل و نقش ظریف در آن اشاره کرد و گفت: به همین دلیل اکنون نیز یک رسالت دیگر دارید و آن این که شما می توانید بخوبی پیام های اطمینان بخش به همه کشورهای منطقه برسانید.

وی افزود: همه ما باید در این جهت تلاش کنیم که تاریخ پر از تنش در این منطقه را پشت سر بگذاریم.

علاوی گفت: بر همین اساس از ضرورت کاستن از تنش ها و دسته بندی های منطقه ای سخن می گویم.

معاون رئیس جمهوری پیشین عراق گفت: باید ابتکار جدی برای برقراری دوستی و صلح به جای تنش در منطقه داشته باشیم و عراق نیز می تواند عمق عربی و اسلامی منطقه باشد و در این روند موثر باشد.

علاوی افزود: جایگاه عراق در منطقه به گونه ای است که آرامش یا ناآرامی در منطقه، به عراق نیز کشیده می شود و عکس این امر هم صادق است.

وی گفت: در ملاقات ها و یا نشست هایی که در کشورهای اروپایی، عربی و یا آمریکا داشتم نسبت به ضرورت رفتن به سمت کاهش تنش ها سخن گفتم و این که باید گفتگوی سازنده و صلح جایگزین فشار و تحریم شود.

نخست وزیر اسبق عراق گفت که منطقه در آستانه ظهور نسل سوم تروریست هاست و از این جهت همه کشورها باید به اهمیت کاهش تنش ها و گسترش صلح در منطقه در سایه گفتگو و همکاری میان کشورهای پی ببرند.

وی افزود: منطقه از بحران ها آسیب جدی می بیند و فرصت را برای مداخله خارجی و دامن زدن به بحران ها فراهم می کند.

علاوی خطاب به ظریف گفت: شما با نقش مهمی که در گسترش صلح جهانی ایفا کرده اید می توانید در این زمینه هم بسیار موثر باشید.

در این نشست صمیمی که 'ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز حضور داشت، تعداد دیگری از رهبران فراکسیون اصلاح و سازندگی از جمله 'سید عمار حکیم' رهبر جریان حکمیت ملی و رئیس این فراکسیون نقطه نظرات خود در خصوص تحولات این کشور، روابط عراق با ایران و نیز وضعیت منطقه را تشریح کردند.


وزیر امور خارجه کشورمان  بعدازظهر یکشنبه در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی برای انجام یک سفر چهار روزه وارد بغداد شد و مورد استقبال "نزار خیرالله" قائم مقام وزیر امور خارجه عراق قرار گرفت.

وی پیش از دیدار با رهبران فراکسیون اصلاح و سازندگی، با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز دیدار در خصوص روابط دوجانبه گفت وگو کرد.

ظریف همچنین در مذاکراتی مفصل با  محمدعلی حکیم روابط دوجانبه و تحولات منطقه را بررسی و درپایان دیدار، بیانیه ای حاوی مواضع مشترک دو کشور صادر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با برهم صالح  رئیس جمهوری و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق هم دیدار خواهد داشت.

شرکت و سخنرانی در نشست بزرگ اقتصادی با حضور فعالان اقتصادی دو کشور در بغداد، حضور در نشست اقتصادی سرمایه گذاری ایران و عراق در شهر کربلا و همچنین سفر به اربیل و سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق در کنار ملاقات با مقامات کرد عراقی از برنامه های سفر ظریف و هیات همراه او به عراق است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار