درخواست سازمان ملل برای ارسال سریع کمک به آوارگان راخین

سازمان ملل خواستار ارسال سریع و بدون دخالت کمک‌های بشردوستانه به آوارگان استان راخین میانمار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان ملل متحد امروز دوشنبه ضمن ابراز نگرانی در خصوص تشدید درگیری ها در استان راخین میانمار، از دولت این کشور خواست تا اجازه دسترسی سریع و بدون دخالت را برای ارسال کمک های انسان دوستانه به آوارگان بدهد.

درگیری های اخیر میان ارتش میانمار و شورشیان بودایی طی هفته های گذشته موجب آوارگی هزاران نفر از مردم استان راخین شده است.

بر اساس این گزارش مقامات استان راخین هفته گذشته اعلام کردند سازمان های غیردولتی و آژانس های کمک رسانی مرتبط با سازمان ملل حق ورود به مناطق شمالی و مرکزی را که تحت تاثیر درگیری ها هستند، ندارند. این در حالی است که کمیته بین المللی صلیب سرخ و نمایندگان برنامه جهانی غذا از این ممنوعت معاف هستند.

از زمان آغاز درگیری ها در ماه دسامبر 2018 استان راخین بار دیگر به محل تنش میان ارتش میانمار و بودایی های جدایی طلب آراکان تبدیل شده است. حدود 5 هزار نفر از مردم این استان از بیم درگیری ها، خانه های خود را رها کرده اند. وین مین، رئیس جمهور میانمار هفته گذشته در دیدار با سران نظامی این کشور خواستار سرکوب هرچه سریعتر جدایی طلب های آراکان شد. آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم میانمار نیز از دستور رئیس جمهور این کشور حمایت کرد. 

سازمان ملل اعلام کرده است مشخص نیست این تنش ها چقدر طول بکشد ولی در صورت تداوم درگیری ها در راخین باید منتظر بحران انسانی  دیگری همانند آنچه سال گذشته علیه مسلمانان روهینگیایی رخ داد، بود.

اقلیت های قومی که به وسیله ارتش میانمار به طور گسترده و سیستماتیک سرکوب می شوند، همواره خواستار رسیدن به حقوق اجتماعی و سیاسی خود هستند. سرکوب مسلمان روهینگیا از سوی ارتش و افراطیون بودایی در سال گذشته سبب قتل عام هزاران نفر و آوارگی دست‌کم 750 هزار تن و مهاجرت آنها به بنگلادش شد. سازمان ملل سرکوب مسلمانان روهینگیا توسط ارتش میانمار را «نسل کشی» خواند و خواستار محاکمه عاملان این جنایت شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آسیا ، بحران انسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار