آسوشیتدپرس گزارش داد؛

سیاست خارجی غافلگیرکننده ترامپ، چالش همیشگی مقامات آمریکایی

خبرگزاری آسوشیتدپرس در تحلیلی به سیاست‌های غافلگیرانه رئیس‌جمهور آمریکا پرداخت که بار‌ها مقامات دولت او را به چالش کشیده است.

سوپرایز‌های سیاست خارجی ترامپ که دیپلمات‌های آمریکایی را به چالش می‌کشدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از ابتدای ورود به کاخ سفید سیاست‌های عجیب و غافلگیرانه‌ای را علی‌الخصوص در عرصه سیاست خارجی دنبال کرده است که حتی مقامات و دیپلمات‌های دولتش را بار‌ها به چالش کشیده و در مواردی منجر به استعفای مقامات کلیدی دولت شده است.

آسوشیتدپرس در ابتدای این مطلب نوشت: تازه‌ترین مورد آن به مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مربوط می‌شود. پمپئو حتی اگر غافلگیر شد، اما به روی خود نیاورد. زمانیکه او صبح دوشنبه در ریاض از خواب بیدار شد، فهمید ترامپ در پیامی توئیتری ترکیه را در صورت حمله به کُرد‌های سوریه، تهدید اقتصادی کرده است. پمپئو در تور خاورمیانه‌ای خود زمانی که با سوالات خبرنگاران درباره این توئیت ترامپ مواجه شد، مجبور شد آن‌ها را به کاخ سفید ارجاع دهد. وزیر خارجه آمریکا گفت فکر می‌کند منظور ترامپ، تحریم اقتصادی علیه ترکیه بوده است. با این حال او نتوانست با قاطعیت در این باره حرف بزند. پمپئو حتی گفت که در این باره باید از خود ترامپ سوال کنید.

وزیر خارجه آمریکا در حالی این اظهارات را در کنفرانس خبری در فرودگاه ریاض بیان کرد که مقامات دولت ترامپ همواره با غافلگیر‌ی‌های ناخوشایند و مداوم از سوی او مواجه هستند و همواره سعی در توضیح سیاست‌های او دارند، که به طور معمول با انتشار توئیت‌های بدون تامل همراه است و اظهاراتی را بیان می‌کند که می‌تواند روند دیپلماسی جهانی را مختل کند.

این در حالی است که تنها دو روز پیش پمپئو پس از مذاکرات طولانی مدت با همتای ترکیه‌ای خود ابراز اطمینان کرد که آمریکا و ترکیه برای حفاظت از کُردها، پس از خروج نیرو‌های این کشور از سوریه، به توافق خواهند رسید. به نظر می‌رسد توئیت ترامپ این اطمینان را دچار خلل کرد. رئیس جمهور آمریکا در توئیت دیگری از مواضع قبلی خود درباره ترکیه پا پس کشید و گفت: با همتای تُرک خود درباره توسعه اقتصادی و ایجاد یک منطقه حائل ۲۰ مایلی در مرز ترکیه و سوریه بحث کرده است.

ترامپ بار‌ها مسائل زیادی را در زمینه دپیلماسی ایجاد کرده، از اعلام دستور خروج نیرو‌های این کشور از سوریه و به دنبال آن سردرگمی بر سر زمان‌بندی این کار تا مطرح کردن کاهش قابل توجه نیرو‌های این کشور در افغانستان. ترامپ حتی با اظهارات خود بار‌ها تعهد آمریکا به ناتو را زیر سوال برده و نیز حرف‌هایش درباره صلح و پیشرفت در مذاکرات تجاری با چین، برای دیپلماسی این کشور چالش‌برانگیز بود.

دستور خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه برای جیمز متیس، وزیر دفاع سابق آمریکا و برت مک‌گرک، نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش بسیار سنگین آمد و هر دو از سمت خود کناره‌گیری کردند. اما رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین این کشور، که بار‌ها با توئیت‌های ترامپ غافلگیر شده بود، سال گذشته از طریق رسانه‌های اجتماعی از سمتش برکنار شد.

آسوشیتدپرس در پایان یادآور می‌شود: دیگر مقامات دولتی ترامپ نیز همانند پمپئو دنباله‌روی روند ترامپ بوده و به بازی متهم کردن رسانه‌ها به ایجاد تعارض در سیاست خارجی پیوستند. سفر پمپئو به هشت کشور خاورمیانه‌ای با این هدف انجام شد تا به متحدان عرب واشنگتن اطمینان داده شود که خروج آمریکا از سوریه به معنای ترک منطقه از سوی این کشور نیست. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار