بوشهر دروازه ورود انتقال دام سبک به کشور/ کاهش ۹۹.۵ درصدی کانون آنفلوانزای پرندگان

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: استان‌های بوشهر و سیستان و بلوچستان به عنوان دروازه ورود انتقال دام‌های سبک و سنگین به کشور تعیین شده‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، علیرضا رفیعی‌پور در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: کشتی‌هایی با ظرفیت سه، پنج و حتی ۴۰ هزار تن دام‌های سبک (بز و گوسفند) را برای تامین گوشت مورد نیاز کشور به استان بوشهر انتقال خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان بوشهری تقاضای ورود ۳۰ تا صد هزار راس دام را داشته‌اند، ادامه داد: این دام‌ها از کشور‌هایی که سطح بهداشتی مناسبی دارند مانند استرالیا، نیوزلند و برزیل وارد خواهند شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین بیان کرد: قطری‌ها در زمینه کشتارگاه دام در استان بوشهر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مراحل قرنطینه این کار نیز انجام گرفته است.

رفیعی‌پور اظهار کرد: در استان سیستان و بلوچستان هم بندر چابهار به عنوان دروازه واردات دام تعیین شده و تقاضای ورود صد هزار راس دام سنگین را در این استان داشته‌ایم.

وی گفت: به زودی پنج هزار راس دام نیز از رومانی با هواپیما به کرج انتقال می‌یابد، اما تمرکز ما بر حمل و نقل دریایی است، زیرا می‌توان تعداد زیادی دام را انتقال داد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح به‌گزینی دام دیگر لازم نباشد سالانه ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن گوشت وارد کشور شود.

رفیعی‌پور همچنین با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد واکسن دام‌ها در کشور تولید می‌شود، افزود: در حوزه طیور هنوز ۳۰ تا ۳۵ درصد واکسن‌ها از خارج از کشور وارد می‌شود که امیدواریم در این زمینه بتوانیم به خودکفایی برسیم.

او به کاهش ۳۷ درصدی بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک انسان و دام نسبت به پارسال هم اشاره کرد و گفت: در بسیاری از بیماری‌ها شاهد ۳۰ تا ۷۰ درصدی کاهش کانون بیماری‌ها هستیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین یادآور شد: کانون آنفلوانزای پرندگان در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه پارسال، ۹۹.۵ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام/ک

کاهش ۹۹.۵ درصدی کانون آنفلوانزای پرندگان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.