باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نگهبانانی که بلای جان مردم شدند

نگهبانان روزگار گذشته، امروز با توجه به تغییر سبک زندگی مردم با خوی وحشی‌گری به جان رهگذران در سطح شهرها و روستاها افتاده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، روزگاری چوپان‌ها برای نگهبانی و مراقبت از گله حیوانات، سگ‌هایی را همراه خود به صحرا می‌بردند و با اطمینان خاطر گله را به حال خود رها می‌کردند. سگ‌های نگهبان در مواقعی هم که صاحب خود را در خطر می‌دیدند به محافظت از او می‌پرداختند؛ اما به نظر می‌رسد با گذشت زمان و تغییر سبک زندگی در جامعه و ترویج فرهنگ غربی روند نگهبانی این حیوانات نیز تغییر کرده است و نگهبانان دهه‌های گذشته اکنون با خوی وحشی‌گری به جان اطرافیان خود می افتند.

چنانچه هفته گذشته حمله دو سگ وحشی به یک کودک در یکی از شهرستان‌های استان تهران نگاه بسیاری از افراد را به نحوه نگهداری از سگ‌ها در منازل و رهاسازی آن‌ها در معابر عمومی و پارک‌ها معطوف کرد و این موضوع موجب واکنش برخی از مسئولان  شد.

نگهبانانی که بلای جان مردم شدند

سیاوش شهریور فرماندار شمیرانات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره حمله سگ‌های وحشی به دختر بچه‌ای در شهرستان لواسانات گفت: موضوع حمله سگ‌ها به کودکی در پارک لواسانات به صورت اتفاقی بوده است و  بیشتر سگ‌های ولگرد هم در این منطقه زنده‌گیری می‌شود.

فرماندار شمیرانات با بیان اینکه سگ های ولگرد پس از زنده‌گیری در منطقه‌ای نزدیک گردنه قوچک نگهداری می شوند، اظهار کرد: علی‌رغم نصب تابلوهای ورود حیوانات ممنوع در پارک‌ها، برخی از شهروندان به این موضوع توجه نمی‌کنند و حیوانات خود را برای تفریح به فضای عمومی می‌آورند و چون  برای برخورد با این موضوع قانونی وضع نشده است، اقدامی صورت نمی‌گیرد.


بیشتر بخوانید: رعب و وحشت مردم از سگ‌های ولگرد در سرخه حصار


فرماندار شمیرانات تصریح کرد: برخی از صاحبان حیوانات به ویژه سگ‌های خانگی آن‌ها را در خیابان یا پارک‌ها رها می‌کنند که این موضوع موجب می‌شود این حیوانات خوی وحشی‌گری بگیرند و به مردم حمله کنند.

این در حالی است که بر اساس ماده ۵۲۲ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ متصرف هر حیوانی که از احتمال حمله آن آگاه است، باید آن را حفظ کند و اگر در اثر تقصیر او، حیوان مزبور به دیگری صدمه وارد کند، ضامن است.

نگهبانانی که بلای جان مردم شدند

طبق تبصره یک این ماده، نگهداری حیوانی که شخص توانایی حفظ آن را ندارد، تقصیر محسوب می‌شود. همچنین بر اساس تبصره ۲، نگهداری از هر وسیله یا شیء خطرناکی که دیگران را در معرض آسیب قرار دهد و شخص قادر به حفظ و جلوگیری از آسیب‌رسانی آن نباشد، مشمول حکم تبصره یک این ماده است.

همچنین بنا بر ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی هرگاه شخصی با اذن کسی که حق اذن دارد، وارد منزل یا محلی که در تصرف اوست، شود و از ناحیه حیوان یا شیئی که در آن مکان است، صدمه و خسارت ببیند، اذن‌دهنده ضامن است، خواه آن شیء یا حیوان قبل از اذن در آن محل بوده یا بعداً در آن قرار گرفته باشد و خواه اذن‌دهنده نسبت به آسیب‌رسانی آن علم داشته یا نداشته باشد.

گفتنی است که براساس ماده ۳۳۴ قانون مدنی، مالک یا متصرف حیوان مسئول خساراتی نیست که از ناحیه آن حیوان وارد می‌شود، مگر اینکه در حفظ حیوان تقصیر کرده باشد؛ اما در هر حال اگر حیوان به واسطه عمل کسی منشا ضرر شود، فاعل آن عمل مسئول خسارت وارده خواهد بود.

با وجود چنین قوانینی شهروندان هنوز شاهد نگهداری از سگ‌هایی مانند پیتبول هستند که در بسیاری از کشور‌های جهان ممنوع اعلام شده است. این سگ هفته گذشته به کودکی در منطقه لواسانات حمله کرد.

نگهبانانی که بلای جان مردم شدند

سگ پیتبول دارای نژاد آمریکایی است که علی‌رغم پرورش و نگهداری سگ در آمریکا، استفاده از آن به منظور نگهبانی نیز ممنوع است. این در حالی است که سگ پیتبول به طور آزادانه در کشورما پرورش و به فروش می‌رسد.

از آن جایی که نگهداری از سگ در کشور ما  تقلید از کشور‌های غربی به شمار می‌رود،  رسوخ این فرهنگ در بطن جامعه به دور از شئونات ایرانی و اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد منتظری دادستان کل کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره حمله سگ‌ها در معابر عمومی به شهروندان و آسیب رساندن به آنان اظهار کرد: بخشی از کار‌ها جرم محسوب می‌شود و طبق قانون باید با این افراد برخورد متناسب شود.

دادستان کل کشور گفت: افرادی که از این حیوانات استفاده می‌کنند باید بدانند که این موضوع دور از فرهنگ کشور اسلامی است و این فرهنگ در کشور‌های اروپایی و غربی حاکم است.

وی ادامه داد: جدا از اعتقاداتی که داریم و احکامی که در دین در مورد نگهداری برخی حیوانات وجود دارد، فرهنگ مردم ما از فرهنگ کشور‌های اروپایی متفاوت است، به همین دلیل از افرادی که این حیوانات نگهداری می‌کنند درخواست داریم به اعتقادات عموم مردم احترام بگذارند.

حجت الاسلام منتظری اظهار کرد: این افراد باید بدانند جامعه اسلامی این حرکات را نمی‌پسندد و کاری نکنند که نیروی انتظامی و قوه قضاییه با آن‌ها برخورد قانونی داشته باشد.

با وجود اینکه سگ حیوان وفاداری است اما در بسیاری از مواقع این حیوان می تواند اثرات منفی در زندگی و جامعه داشته باشد، از این رو توصیه می شود ضمن احترام به قوانین حاکم بر کشور و رعایت احکام اسلامی از هنجارشکنی و ترویج فرهنگ و سبک زندگی بیگانه خودداری شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۸ دی ۱۳۹۷
لطفا یه سری به مدیران مدارس و همچنین داروخانه ها بزنید سوال کنید چقدر شپش سگ زیاد شده و بچه ها و خانواده هاشون ناخواسته درگیر این موضوع شده اند . قیمت گران شامپو شپش سگی هم جای خود داره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۸ دی ۱۳۹۷
واقعا باید یه فکر جدی برای این موضوع بشه عصرها در فضاهای سبز حاشیع اتوبانها خصوصا شهید زین الدین پر از سگ و سگ بازه هیچکس هم برخورد نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۷ دی ۱۳۹۷
بنظرم ما نباید سگ ها را بخوریم یا آب پز کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
چشم بسته غیب گفتی بپا موش نخوردت زرنگ
Germany
داوود
۲۰:۱۶ ۲۷ دی ۱۳۹۷
من که دارم یک اسلحه مجاز دوربین دار می گیرم تا از فاصله دور سگها را بزنم. اگر از صاحبش هم خوشم نیاد حتما زخمیش می کنم. این از من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
مواظب باش
Germany
امیر
۲۰:۰۱ ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
وااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۷ دی ۱۳۹۷
واقعا جای تاسف داره تو پارکها فرزندان انسانها حق ندارند داخل چمن و فضای سبز شوند ولی سگها اجازه دارند در ضمن مشکل مدفوعشون که جای خود داره بسیار دیده شده جایی که توپ بچه ها افتاده در کنارش مدفوع سگ بوده متاسفانه هیچ کس هم پاسخگو نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۸:۴۵ ۲۷ دی ۱۳۹۷
دادستان کل کشور گفت از افرادی که این حیوانات نگهداری می‌کنند درخواست داریم به اعتقادات عموم مردم احترام بگذارند.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
در خصوص مسئله به این مهمی خواهش معنا نداره .... باید قاطعانه و وحشیانه با نگهدارنده سگ و امثالش برخورد بشه ...ساختمان و منازل و پیاده رو ها و پارک و غیره جای سگ و امثالش نیست که .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۷ دی ۱۳۹۷
حیوان را هم خدا خلق کرده ولی جایش در منزل و یا ماشین و یا سر گرمی در خیابان نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۷ دی ۱۳۹۷
دردین اسلام ویهود نگهداری سگ منع ونجس میباشد علاوه برآن نگهداری سگ به عنوان محافظ گله گوسفند امری عادی است ومحل زندگی آن دور از محیط خانه هست متاسفانه عده ای سگ راعضو خانه به حساب آورده و به آسیب و کثیف کردن داخل منزل اهمیت نی ذهن و مشکل از آنجا ناشی می شود که مفهوم نسج و پاکی رانمی دانند اگر برفرض کسی در فامیل بخواهد داخل منزل سگ نگهداری کند برای همیشه رفت وآمد با تو رابطه میکنم.واقعا چندش آور است.بیاییم خودمان را باور کنیم که من کی هستم و می خواهم چکار کنم.
Iran (Islamic Republic of)
عباس فیروزپور
۱۳:۴۹ ۲۷ دی ۱۳۹۷
این گله های دهشتناک سگهای ولگرد در گوشه کنار کشور نتیجه جنبش مجازی سگ دوستی هستند و بلایی علاوه بر همه مسکلات اقتصادی و معیشتی طبقات ضعیف عابران و پیاده ها هستند
Iran (Islamic Republic of)
م.
۲۱:۴۱ ۲۷ دی ۱۳۹۷
منم موافقم.؟اصلاً همین روش زنده گیری و نگهداری آنها در یک مکان خودش باعث ایجادمشکلات و شیوع خیلی از بیماریها میشود؟
بهترین کار فقط اینه که مثل سابق بوسیله تفنگ کشته و بعدش معدوم شوند.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۱۹ ۲۷ دی ۱۳۹۷
این سگ و سگ بازی چیه. تو خیابان افرادی همدست سگان شده و مفتخر به دوستی با سگند. جای سگ در بیابان است. جای سگ با گله ست. نه هم صندلی شدن با خود .
United States of America
علیرضا
۱۳:۱۳ ۲۷ دی ۱۳۹۷
متاسفم برای کسایی که میگن حیوون بدبختو باید کشت چون ولگرده بعد اسم خودتون هم مسلمون میزارین
Iran (Islamic Republic of)
حبيب
۱۲:۰۸ ۲۷ دی ۱۳۹۷
فرمانداري ها و شهرداري ها واقعا" در مورد سگهاي ولگرد كوتاهي مي كنند. همين امروز صبح كه داشتم ميومدم سركار يك گله سگ توي بلوار جويبار در شهرك وايين شهريار نزديك بود بهم حمله كنند. آقاي شهردار و آقاي فرماندار تو راحت بخواب همه چي امن و امانه .
Germany
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۷ دی ۱۳۹۷
ماچنرتا سگ ولگردنزدیک خونمون هستندوبهشون بعضی وقتاغذامیدیم وکلی ازنظرروحی حالمون خوب میشه واوناهم مارومیشناسن ووقتی ببینند کلی خوشحال میشن میان پیشمون به نظرمن به جای ممنوعیت بایدفرهنگ سازی بشهوقوانین شفاف وتعهداتی ازدارندگان سگ گرفته بشه وقوانین رامشاهده کنند چه اشکالی داره کسی که تنهاست وسرگرمیش داشتن یه حیوونه منع بشه
Pakistan
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۷ دی ۱۳۹۷
حالا نمیشه با یه حیوون بی خطر سرتونه گرم کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۷ دی ۱۳۹۷
این سگ و سگ بازی چیه. تو خیابان افرادی همدست سگان شده و مفتخر به دوستی با سگند. جای سگ در بیابان است. جای سگ با گله ست. نه هم صندلی شدن با خود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۷ دی ۱۳۹۷
بهش میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۰:۱۸ ۲۷ دی ۱۳۹۷
فعلا مشکل ما اینه که پیاده روها پر شده از مدفوع سگها که دیشب من خودم دچارش شدم و پایم به نجاست سگ آلوده شد. متاسفانه این سگ بازها اینقدر بی فرهنگ و بی شعور هستند که خود را موظف نمی بینند که پس از آنکه سگشان یک مکان عمومی را آلوده کرد، آن را تمیز کنند، در حالی که در کشورهای غربی برای اینکار مجازاتهای سنگینی وضع شده است و ما اصلا نمیدانیم به که شکایت کنیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۷ دی ۱۳۹۷
نگین بخدا چون ما مدرنیته ها بدمون میاد و میریم براشون شمع روشن میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۷ دی ۱۳۹۷
باید مجازات سنگینی (حبس)برای کسانی که سگ شان به دیگران صدمه میزنه در نظر بگیرن
چون مشاهده میشه که بچه پولدارن و برای خوش گذرانی سگشان به مردم حمله میکنه
که تهش میخوان دیه بدن که عین خیالشون هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۷ دی ۱۳۹۷
دادستان کشتشون چقدر ترسیدند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۵ ۲۷ دی ۱۳۹۷
,خیلی تاسف باره هیچ کس نمیتونه خودشو بجای پدر و مادر اون دختر بزاره
بنظر من باید صاحب سگها رو بیست دقیقه با دوتا سگ وحشی تو یه اتاق تنها بزارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۷ دی ۱۳۹۷
حالا اینکه سگ ها خلق وحشی خودشون و داشته باشن منکر نیست ولی اینکه همه جوره اذهان عمومی رو درباره این زبان بسته مخلوق خدا بد کنید گناهه. ( حتما اون سگها شکاری بودن و تقصیر از صاحب سگه نه یک حیوان که مخلوق خداست ) من خودم یه سگ کوچیک پیدا کردم که با چاقو شکمش و زخمی کرده بودن یک ماه طول کشید تا خوب شد . الان طفلی نگاهش کنم خودش سر جاش نشسته اصلن غریبه ببینه قایم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۷ دی ۱۳۹۷
سگ جاش توی شهر نیست. اینرو یک عده باید بدونن!
چر حیوون باید اسیر هوا و هوس یک عده باشه؟ حتی این موضوع با آزادی آنها در تضاد است که کسی حیوون نگهداری کنه.
Iran (Islamic Republic of)
بهروزرجبی
۱۱:۵۶ ۲۷ دی ۱۳۹۷
سگهای ولگردرا بایدمعدوم کنند معنی اش این نیست که با چاقو وخشونت شکنجه اش دهند قبل ازانقلاب ظاهرا با سم یا تیر می کشتند که البته سم بهتربنظر می رسدبرای صاحبان سگهای خانگی ونگهبان هم باید قوانین ومقررات سختی وضع شود مردم که جونشون را ازخیابان پیدا نکردندتا بابت سگ بازی یک عده هزینه کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۷ دی ۱۳۹۷
صاحب سگ نه تنها ناراحت نبوده بلکه با طلبکاری تمام گفته حالا مگه چی شده برو شکایت کن ببین به کجا میرسی واقعا متاسفم
Germany
حسین
۰۹:۲۶ ۲۷ دی ۱۳۹۷
من در یک روستا در خانه ام که دوهزار متر چهار دیواری است سگ نگهبان دارم حالا اگه دزدی وارد خانه ام شود و سگ به او حمله کند باز هم من مقصرم؟ فکر نمیکنم اینجا دیگه صاحب سگ مقصر باشه چون دزد با علم به اینکه من هیچ اجازه ای به او نداده ام که وارد حیاط خانه ام بشه آمده است و اگر صدمه ای ببیند خود او مقصر است. آیا به نظر شما قانون در مورد این هم تکلیف را مشخص کرده؟ اگه کسی میدونه بگه
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۰۹:۰۹ ۲۷ دی ۱۳۹۷
این امر واضح این همه توضیح ندارد . سگهای ولگرد باید معدوم شوند به دلیل خطراتی مثل هاری وانتقال بیماری وگازگرفتن مردم و....وسگهای که صاحب دارند خدمات واکسن ودامپزشکی داشته باشند ودارنده ان حیوان هزینه مربوط راپرداته وچنانچه خسارتی نیز وارد کرد جریمه اش رابپردازد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۷ دی ۱۳۹۷
دولت بايد كشتن سگهاي ولگرد رو آزاد اعلام كنه و تشويق هم بكنه
سگهاي ولگرد تو بيابونم مضر هستند چون نسل هر چي خرگوش و جونده و حتي يوزپلنگه كندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۷ دی ۱۳۹۷
روایت و حدیث لازم نیست، شقاوت و سنگدلی و بیرحمی جایی در هیچ دین الهی ندارد.
آخرین اخبار