بررسی میزان منابع آب تجدیدشونده در مازندران

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: میزان منابع آب تجدیدشونده مازندران را حدود ۶ میلیارد مترمکعب است.

بررسی میزان منابع آب تجدیدشونده در مازندرانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در سومین نشست تخصصی مدیران دفاتر قرارداد‌های آب منطقه‌ای سراسر کشور در مازندران با بیان اینکه میزان منابع آب تجدیدشونده استان حدود ۶ میلیارد مترمکعب است، گفت: از این مقدار ۴/۵ مقدار آب سطحی و ۱/۵ مقدار آب زیرزمینی است که در حال حاظر ۱۰ درصد از آب پشت سد‌ها و ۱۰ در صد دیگر از طریق آب بندان‌ها تنظیم و بقیه بصورت سنتی و تنظیم نشده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه جمعیت ثابت استان حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که در مواقعی در سال این جمعیت به دلیل جاذبه‌های گردشگری این استان به بیش از دو برابر می‌رسد، گفت: تامین نیاز آبی این مقدار از جمعیت نیازمند زیرساخت‌های لازم بوده که باید خدمات مناسب به موقع ارائه شود.

یخکشی با اشاره به تنوع محصولات کشاورزی در استان موضوع آب را مهم برشمرد و افزود:  برخی از این محصولات مانند برنج که محصول آب بر بوده نیازمند احداث تاسیسات مهار آب می‌باشیم گرچه در بخش مهار آب را دارای یک عقب ماندگی و مشکلات هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: مازندران یک استان پرجاذبه و به لحاظ اقتصادی در خیلی از حوزه‌ها دارای رتبه‌ی برتر بوده و دولت همواره توجه ویژه‌ای به این استان داشته است.

وی گفت: با طرح‌هایی که در دست اجرا و مطالعه داریم در نظر داریم این شاخص را به رقم ۳۸ درصد برسانیم که این رقم معادل متوسط کشوری است، اما در بخش آب زیرزمینی دیگر امکان توسعه وجود ندارد و ما در این بخش به لحاظ محدودیت برداشت و تهدیدات متعددی که آب زیرزمینی ما به لحاظ کمیت و کیفیت در معرض خطر است با چالش مواجهه هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به محدودیت‌های منابع آب از آب بندان‌ها بعنوان یک میراث بجای مانده از گذشته یاد کرد و افزود: آب بندان که ویژه شمال کشور هستند سد‌هایی خارج از بستر بوده که در گذشته به خاطر محدودیت امکانات امکان سد در این مناطق وجود نداشته لذا گذشتگان ما با استفاده از شرایط طبیعی بیش از ۸۰۰ قطعه آب بندان را در وسعت ۱۶ هزار هکتار ایجاد کردند.

ذاکری با برشمردن ویژگی‌های رودخانه‌های مازندران و نقش آن‌ها گفت: رودخانه‌های مازندران از منظر تامین آب شرب، تامین آب کشاورزی، تعدد رودخانه ها، منظره گردشگری، تامین مصالح رودخانه‌ای و همچنین محدودیت زمین مهم بوده که همه مباحث در بحث قراردادی می‌تواند مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به تجارب آب مازندران در زمینه مباحث قراردادی به تجارب آب منطقه‌ای مازندران در خصوص احداث سد به روش DB استفاده از روش فدیک، احداث نیروگاه به روش b.o.o و سرمایه گذاری در زمینه محیط پیرامونی سد‌ها و رودخانه‌ها و تعیین چارچوب مشخص  برای اینگونه قرارداد‌ها پرداخت.

انتهای پیام/ م

گردهمایی مدیران دفاتر قرارداد‌های آب منطقه‌ای سراسر کشور در مازندران

برچسب ها: بحران آب ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار