ردپای عمیق آمریکا در جنگ فاجعه‌بار یمن

آموزش خلبانان اماراتی برای انجام حملات هوایی در یمن از سوی آمریکا

آمریکا برنامه‌ای را برای آموزش خلبانان اماراتی برای انجام حملات هوایی در یمن اجرا کرده که حاکی از مشارکت واشنگتن در این جنگ است.

مشارکت آمریکا در جنگ یمن بسیار عمیق‌تر از ادعا‌های مقامات این کشور استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بنابر یک گزارش جدید، آمریکا برنامه‌ای آموزشی را برای آماده‌سازی کارمندان و خلبانان هواپیمایی امارات برای انجام حملات هوایی در یمن  اجرا کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد برخلاف بیانیه‌های رسمی، مداخله وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در جنگ یمن بسیار عمیق‌تر از چیزی است که آن‌ها سعی در نمایش آن دارند.

یاهو نیوز روز پنجشنبه گزارش داد در یادداشت رسمی یک مقام نیروی هوایی آمریکا به تاریخ ۱۸ دسامبر سال ۲۰۱۷ آمده است: فرماندهی نیروی هوایی آمریکا شش جنگنده اف-۱۶ امارات را برای انجام تمرینات آموزشی پرچم قرمز همراهی کرده و به ۱۵۰ خلبان نیروی هوایی امارات برای آماده سازی عملیات رزمی در یمن کمک کرده است.

پس از آنکه در اوایل ماه نوامبر سال گذشته میلادی جیمز متیس، وزیر دفاع وقت آمریکا به نیرو‌های هوایی این کشور دستور توقف عملیات سوخت‌رسانی به ناوگان جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی را داد، انتقادات از مشارکت واشنگتن در جنگ یمن فروکش کرد. با این حال اسناد جدید نشان می‌دهد که آمریکا بیشتر از آنچه قبل از این مشخص شده، در بمباران هوایی در یمن نقش دارد.

این یادداشت توضیح می‌دهد که آموزش‌های بیشتر به کارد پروازی امارات در پایگاه هوایی الظفره در ابوظبی ارائه شد. این پایگاه هوایی در اختیار نیرو‌های آمریکا است. در این یادداشت آمده است: پرسنل واحد جنگی، برنامه آموزش خلبانان جنگنده‌های اف-۱۶ امارات را انجام دادند:۳ خلبان پروازی، ۲۴۳ مربی، ۳۲۳ ساعت آموزش انجام شد و در نتیجه آن ۴ مربی جدید و ۲۹ خلبان جنگی برای انجام عملیات هوایی در یمن آماده شدند.

با این حال یک مقام فرماندهی مرکزی آمریکا گفت چنین آموزشی به خلبانان عضو ائتلاف متجاوز سعودی ارائه نشده است. ماه گذشته نیز ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مدعی شد واشنگتن در جنگ یمن مداخله نمی‌کند و از هیچیک از طرفین نیز حمایت نمی‌کند. با این حال بنابر اعلام یاهو نیوز اجرای برنامه آموزش به خلبانان اماراتی برای بمباران اهداف غیرنظامی در یمن نوع دیگری از مشارکت آمریکا در جنگ بی‌رحمانه یمن است.

همچنین نیرو‌های فعلی و سابق آمریکا در عملیات زمینی در جنگ فاجعه‌بار یمن مشارکت داشته‌اند. روزنامه نیویورک تایمز ماه می‌ گذشته به نقل از مقامات ناشناس آمریکایی و دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد تیمی تقریبا دوازده نفره از کماندو‌های ارتش آمریکا به طور مخفیانه به ائتلاف سعودی برای یافتن و تخریب انبار موشک‌های بالستیک و سایت‌های پرتاب موشکی انصارالله یمن کمک کرده اند.

آبراهام گولان، موسس گروه عملیات نیزه، در ماه اکتبر گذشته به بازفید نیوز گفت: یک تیم مزدور از نیرو‌های ویژه سابق ارتش آمریکا و نیرو‌های دریایی سابق این کشور که برای گروه «عملیات نیزه» کار می‌کردند، در پس برنامه هدفمند ترور در یمن بودند، که من آن را هدایت می‌کردم. گروه عملیات نیزه پیمانکار قتلِ افراد زیادی از جمله شهروندان عادی، رهبران مذهبی و اجتماعی در یمن بود که از جانب امارات  برای جنایت سازماندهی شده استخدام شده بود.

نتایج تحقیقاتی که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر شد، نشان داد مقامات اماراتی افراد مظنون را پیش از تحویل آن‌ها به پرسنل آمریکایی برای بازجویی، در ۱۸ مرکز بازداشت سری در جنوب یمن مورد شکنجه قرار می‌دادند.

بعد‌ها کنگره آمریکا یک ماده را در قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۱۹ مورد تصویب قرار داد که پنتاگون را ملزم به ارائه شرح کاملی از مشارکت ضد تروریسم آمریکا-امارات در یمن می‌کرد. پنتاگون در ماه دسامبر گزارش مربوطه را ارائه داد، با این حال یک مقام سابق شورای امنیت ملی آمریکا در این باره گفت: وزارت دفاع در این گزارش دو صفحه‌ای چیزی را ارائه داد که تنها می‌توان آن را فریبکاری و گمراه‌کنندگی عمدی درباره اقدامات آمریکا و امارات در یمن به شمار آورد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، یمن ، پنتاگون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار