باید افراد مسن تجربیات خود را به جوانان انتقال دهند

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان گفت: باید افراد مسن تجربیات خود را به جوانان انتقال دهند و اجازه دهند جوانان در عرصه‌های اجرایی و مدیریتی فعالیت کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،به نقل از روابط عمومی سپاه صاحب الزمان اصفهان، حجت‌الاسلام رحمت‌اله صادقی مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان در اختتامیه جشنواره حضرت علی اکبر (ع) در سپاه صاحب الزمان (عج) با بیان اینکه یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی، نبود تفاوت میان سربازان و فرماندهان از منظر شأنیت و احترام، گفت: انقلاب اسلامی میان سرباز و پاسدار تفاوتی قائل نشده است و حتی در آیین نامه انضباطی هم میان سرباز و دیگران تفاوتی وجود ندارد.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان با اشاره به ممنوعیت هتک حرمت و زیرسؤال بردن شأن سرباز در نیروهای مسلح، اظهار کرد: در رژیم طاغوت با سربازان به عنوان برده و کارگر برخورد می‌شد، حتی مسؤولان سربازان را برای کارهای شخصی و کارهای خانه استفاده می‌کردند و خبری از شأنیت و حرمت سرباز در رژیم طاغوت نبود.

وی افزود: سربازی امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی یعنی سرباز انقلاب اسلامی و سرباز امام زمان (عج) که همه ما به آن افتخار می‌کنیم. باید همه ما قدر جوان و جوانی را بدانیم و به خوبی از ظرفیت‌های جوانان استفاده کنیم.

صادقی در ادامه خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) 12 هزار صحابی داشتند که اکثریت آن‌ها از جوانان بودند و پیرمردها و افراد مسن کمتر گرایش به اسلام داشتند، چرا که به آیین خود بسیار وابسته بودند و دست برداشتن از آیین کفر و بت پرستی برای آن‌ها سخت بود، اما جوانان به راحتی جذب می‌شوند و اگر یک دعوتی را ببینند که به صلاح آن‌ها باشد جذب آن خواهند شد، به همین دلیل پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند قلب یک انسان جوان از قلب یک انسان مسن و پیر ملایم‌تر و رقیق‌تر است.

وی با اشاره به نقش جوانان در یاری پیامبر اکرم (ص) در صدر اسلام، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: شما را سفارش می‌کنم به توجه به جوانان، من شما را وصیت می‌کنم به مراقبت از جوانان، زمانی که خداوند من را مبعوث کرد و من مردم را به حق دعوت کردم، کسانی که با من مخالفت کردند پیرمردها بودند اما جوانان آمدند و به من گرویدند و اگر جوانان نبودند من نمی‌توانستم این مسیر را طی کنم.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الزمان (عج) ادامه داد: شجاعت جوانان و حمایت پیامبر اکرم (ص) از آن‌ها و سپردن فرماندهی سپاه و واگذاری حکومت استان‌ها و شهرها به آن‌ها نشان دهنده توجه رسول خدا (ص) به جوانان و ظرفیت‌های نسل جوان است، زمانی ایشان یک جوان 18 ساله به نام اسامه را فرمانده لشکر کردند که با مخالفت برخی پیرمردها مواجه شد، اما پیامبر اکرم (ص) فرمودند هرکس از فرماندهی اسامه تخلف کند به لعنت خدا دچار خواهد شد.

وی با بیان اینکه هر صحنه‌ای به دست جوانان ما باشد به موفقیت و پیروزی خواهند رسید، تصریح کرد: اما مسؤولیت‌هایی که به دست بعضی افراد ناکارآمد و تنبل و سالخورده سپرده شده است که به جوانان میدان نمی‌دهند با مشکل مواجه بوده‌ایم، باید افراد مسن تجربیات خود را به جوانان انتقال دهند و اجازه دهند جوانان در عرصه‌های اجرایی و مدیریتی فعالیت کنند.

صادقی با اشاره به حق طلبی و حق جویی جوانان، عنوان کرد: در روایات آمده است زمانی که حق به جوانان معرفی شود دیگر جوان به دنبال باطل نخواهد رفت، دومین ویژگی جوانان شجاعت و نترس بودن است، ممکن است افرادی که سن و سالی از آن‌ها گذشته است اهل احتیاط و نگرانی و ترس و خوف از کاری که می‌خواهند انجام دهند داشته باشند اما جوان ریسک پذیر است، جوان یک ذاتی خداوند به او داده است که شجاع و اهل ریسک است و اگر میدان را به جوانان واگذار کنیم با شجاعتی که دارد آن میدان را برنده خواهد شد و به موفقیت خواهد رسید.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان، مسؤولیت پذیری را دیگر ویژگی جوانان برشمرد و اظهار کرد: ازدواج کردن یکی از عرصه‌هایی است که جوانان باید مسؤولیت آن را بر عهده بگیرند و اگر از سن جوانی شخص بگذرد دیگر مسؤولیت خانواده و ازدواج و فرزند داری را به سختی خواهد پذیرفت. جوان اهل ادب است، ادبی که جوان دارد کسی دیگر نخواهد داشت، نمونه بارز این موضوع حضرت علی اکبر (ع) است که در صحرای کربلا علی‌رغم تشنگی ادب می‌کند و یک الگوی ادب برای جوانان است. 

وی در ادامه الگو پذیری را از دیگر ویژگی‌های جوانان عنوان کرد و گفت: الگوی مناسب اگر به نسل جوان معرفی شود آن‌ها به خوبی از آن تبعیت خواهند کرد، زمانی که یک بسیجی یک طلبه یک پاسدار در محله و در مسجد الگوی رفتاری مناسبی برای جوانان باشد آن‌ها نیز از آن شخص الگو برداری خواهند کرد، اما اگر چنین الگوهایی وجود نداشته باشند دشمنان جوانان را فریب خواهند داد.

صادقی عاقلانه و استفاده از قوه عقلانیت رفتار کردن را دیگر ویژگی جوانان دانست و تصریح کرد: جوانان حافظه خوبی دارند، اما زمانی که پا به سن بگذارند این حافظه را از دست خواهند داد، مشغله‌ها و افزایش سن قدرت‌های جوانی را از انسان خواهد گرفت، به همین دلیل باید از فرصت جوانی به خوبی استفاده کنیم و توانمندی‌ها و داشته‌های خود را افزایش دهیم، بالا بردن توان علمی یکی از مهم‌ترین وظایفی است که در جوانی باید به آن توجه کنیم، در روایات ذکر شده است که علم در جوانی نظیر حکاکی کردن به روی سنگ است.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان، علم آموزی و تحقیق و پژوهش را از ویژگی‌های جوانان عنوان کرد و افزود: اگر جوان عمر خود و وقت خود را به بطالت بگذراند متضرر خواهد شد، یکی از چیزهایی که در قبر از ما سؤال خواهد شد جوانی و سپری کردن دوران جوانی است، موضوع دیگر مال و اموال ما است و باید پاسخ بدهیم اموال خود را چگونه به دست آوردیم و در چه مسیری مصرف کردیم، آخرین موضوع هم عمری است که خداوند به ما داده است و سؤال می‌شود عمر خود را در چه راهی کهنه کردی و از بین بردی و ما باید پاسخگوی گذران عمر خود باشیم.

وی با اشاره به اهمیت استفاده صحیح و مشروع از نیرو و قوت و نعمت جوانی، اظهار کرد: اگر انسان در سن جوانی به نماز اول وقت توجه داشت و عبادت خدا را به جا آورد برنده شده است، در هر خانه‌ای نماز برپا بود آن نماز اهل خانه را نجات خواهد داد، برکات بسیاری به خاطر نماز مشمول انسان خواهد شد و به همین دلیل است که جوانان باید به نماز توجه جدی و ویژه داشته باشند. نماز هم زایش دارد هم زدایش، زایش نماز برکات است و زدایش آن بی برکتی و مصیبت و گناه و فساد است.

در پایان مراسم، از سربازان وظیفه منتخب در یازدهمین جشنواره حضرت علی اکبر (علیه السلام) تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

گفتنی است، یازدهمین جشنواره حضرت علی اکبر (ع) استانی سپاه با محوریت نیروهای وظیفه در چهار بخش مسابقات فرهنگی هنری، معرفی رده‌ی برتر در حوزه‌ی خدمت رسانی، تجلیل افراد ساعی همچنین انتخاب سربازان شایسته در ده محور برگزار شد؛ این جشنواره به جهت ارتقاء شأن و منزلت سربازان و تقویت و جلب مشارکت فعال سربازان در ارتقاء روحیه رزم و بروز خلاقیت نیروهای وظیفه در نیروهای مسلح برگزار می‌گردد.

 

انتهای پیام/م

هر صحنه‌ای به دست جوانان ما باشد به موفقیت و پیروزی خواهد رسید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.