مواد غذایی نفاخ را بشناسید+ اینفوگرافی

مواد غذایی مانند سبزیجات و میوه به همراه نوشیدنی های گاز دار در فرایند هضم غذا در معده باعث ایجاد نفخ می شوند.

هشت مواد غذایی نفاخ معده + اینفوگرافیبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اثر پرخوری مقدار زیادی گاز در معده تولید می‌شود، برای پیشگیری از نفخ معده باید از مصرف بعضی از مواد غذایی پرهیز کرد به طور مثال قند موجود در برخی از سبزیجات سبب بروز نفخ می‌شود و اگر در هنگام غذا از این مواد استفاده شود، افراد دچار مشکلات گوارشی می‌شوند.

پیاز و کنگر حاوی ماده فروکتوز هستند به دلیل قند رافینوز موجود در آنها پس از مصرف غذایی به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی در دستگاه گوارش باعث تولید گاز و نفخ معده می‌شود.

میوه‌هایی که حاوی قند سوربیتول هستند باعث تولید گازهای گوارشی و در نهایت منجر به بروز نفخ معده می‌شود که این قند در میوه‌هایی مانند سیب، هلو، گلابی و همچنین آدامس‌های بدون شکر یافت می‌شود.

مواد غذایی حاوی نشاسته و کربوهیدرات در هنگام فرایند حذف شدن باعث تولید گاز در روده بزرگ و معده می‌شود و همین مسئله منجر به بروز نفخ معده در افراد می‌شود، به همین دلیل به متخصصان توصیه می‌کنم که چنین بیمارانی از نان و ماکارونی کمتر مصرف کنند.

لبنیات به دلیل اینکه  قندی به نام لاکتوز دارند، هنگام فرایند هضم در دستگاه گوارش و به ویژه معده گازهایی را تولید می‌کنند که در نهایت منجر به  نفخ معده می‌شود.

لوبیا یکی از عوامل اصلی در بروز نفخ معده به دلیل وجود ماده‌ای به نام رافینوز است، که این مواد به همراه فیبر باعث تولید گاز در دستگاه گوارشی و در نهایت ایجاد نفخ معده می‌شود.

مصرف نوشیدنی‌های گاز دار باعث تولید گاز در سیستم گوارش و ایجاد نفخ معده می‌شود و علت اصلی آن فروکتوز موجود در نوشابه‌ها است که برای شیرین کردن از این ماده استفاده می‌کنند.

هشت مواد غذایی نفاخ معده + اینفوگرافی//جمعه

انتهای پیام/

چرا نفخ می‌کنیم؟

برچسب ها: اخبار سلامت ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار