علل تشدید آلزایمر در سالمندی/ عواملی که از بروز دمانس پیشگیری می‌کند

احساس ضعف و ناتوانی در سالمندی طبیعی است، اما مبارزه با این مشکل و حفظ توان بدنی، سالمندان را برابر خطرناک‌ترین بیماری مغزی ایمن نگه می‌دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند افراد سالمندی که دچار ضعف هستند بیش از دیگران درمعرض ابتلا به بیماری زوال عقل قرار دارند حتی اگر ذهنی سالم داشته باشند.
 

پژوهش‌ها نشان می‌دهند احساس ضعف و تحلیل قوای جسمانی رابطه مستقیمی با دگرگونی در سلول‌های مغزی دارد و می‌تواند افراد سالمند را درمعرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دهد.
 
کارشناسان برای کاهش خطر ابتلا به فراموشی به افراد توصیه می‌کنند رژیم خوراکی سالم و به میزان کافی تحرک داشته باشند؛ رژیم خوراکی افراد سالمند باید به وسیله متخصص و با در نظر گرفتن وضعیت‌هایی چون ابتلا به بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای، وزن، فشارخون، جنسیت، سابقه ابتلا به بیماری‌های خاص، سابقه ژنتیکی خانواده، وزن، فعالیت‌های فیزیکی و روزمره فرد تنظیم شود.

مزایای ورزش در سالمندی

انجام ورزش متناسب با سن و سایر وضعیت‌ها در دوران سالمندی سبب تقویت عضله‌ها و پیشگیری از تحلیل رفتن بافت عضله می‌شود، همچنین افراد سالمندی که به طور روزانه ورزش می‌کنند کمتر در معرض از دست دادن تعادل بدن، افتادن از سطوح و شکستگی قراردارند.
 
خطر پوکی استخوان نیز یکی دیگر از مواردی است که با رعایت رژیم خوراکی سالم و انجام ورزش کافی در افراد سالمند کمتر ایجاد می‌شود.
 
مطالعه بر روی بیش از ۴۵۰ فرد سالمند نشان داده است افراد ضعیف و ناتوان بیش از دیگران درمعرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار می‌گیرند.
 
نتیجه مطالعه دانشمندان دانشگاه (Dalhousie University) کانادا نشان می‌دهد در مغز افراد ضعیف بیش از افراد قوی و تندرست پروتئین سمی بتاآمیلیوئید تولید می‌شود که با از بین بردن ارتباط بین نورون‌های عصبی سبب مرگ سلول‌های مغزی و بروز آلزایمر می‌شود.
 

نتیجه پژوهش نشان می‌دهد ضعیف بودن و تحلیل قوای بدنی می‌تواند سبب ایجاد دگرگونی در ساختار مغزی و فراموشکاری افراد شود.

رصد ابتلای سالمندان ضعیف به بیماری آلزایمر

محققان درصد ابتلای سالمندان ضعیف به بیماری آلزایمر را حدود ۵۳ درصد اعلام کرده‌اند، مغز گروهی از داوطلبان آزمایش پس از مرگ آنها مورد بررسی قرار گرفته است و کارشناسان میزان بالایی از پروتئین بتاآمیلیوئید را درمغز آنها شناسایی کرده‌اند. بیشتر افراد دارای پروتئین سمی ایجاد کننده بیماری آلزایمر در دوران سالمندی دچار ضعف و ناتوانی در انجام کار‌های روزانه، چون راهپیمایی، شست و شوی البسه، رفتن به خرید و دیگر فعالیت‌ها بوده‌اند.
 

آلزایمر یکی از این بیماری‌های طیف دمانس

بیماری دمانس یکی از بیماری‌های خطرناک در دنیاست و کارشناسان هشدار می‌دهند این بیماری در صورت پیدا نکردن راهکار‌های درمانی جدید و روش‌های پیشگیری می‌تواند در چند سال آینده به یک اپیدمی فراگیر در دنیا تبدیل شود.
 
دمانس اصطلاح کلی است که برای توصیف طیف وسیعی از اختلال‌های پیشرفته عصبی، وضعیتی که مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد به کار می‌رود؛ آلزایمر یکی از این بیماری‌های طیف دمانس است.
 

کارشناسان پیش بینی کرده‌اند در طول دهه‌های آینده موارد ابتلا به بیماری آلزایمر چندین برابر می‌شود؛ بیماران مبتلا به آلزایمر و طیف بیماری دمانس نیاز به مراقبت دائم دارند و این می‌تواند چالشی برای فرد و اطرافیان او باشد.
 
درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد و تنها مصرف برخی دارو‌ها می‌تواند رشد آن را کُند کند.
منبع:dailymail
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.