فرمانده انتظامی سیروان خبر داد؛

سلامت جامعه با آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

فرمانده انتظامی سیروان گفت:سلامت جامعه با آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تحقق پیدا می‌کند.

سلامت جامعه با آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

سرهنگ رضا خورانی فرمانده انتظامی سیروان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، گفت:در بررسی و تحقیقات میدانی به عمل آمده در خصوص اعتیاد بخش عظیمی از علل گرایش به مصرف، ناشی از عدم شناخت و آگاهی کافی از آثار زیان بار آن است.

وی بیان کرد: لازمه آموزش بیان واقعیت‌ها است و در بیان واقعیت‌ها مولفه‌های از جمله دانش مخاطب، سن مخاطبین، جنسیت وضعیت شیوع مواد مخدر در حوزه جغرافیای و اجتماعی جامعه و...... با رعایت شود لذا به اختصار به نکاتی اشاره می‌کنیم.

۱. تشویق نوجوانان به بحث‌های آزاد، روشن و صریح برای ارائه مطالب مرتبط مواد و مصرف آن و هم چنین برنامه‌های پیشگیری از مواد. اطلاعات مربوط به پی آمد‌های کوتاه و بلند مدت مصرف مواد باید جذابیت و وسوسه انگیز بودن در این گروه سنی را مورد توجه قرار دهد و آن‌ها را هدایت کند.

۲. تأکید بر آموزش مهارت‌های زندگی مانند: مهارت حل مسئله، مقاومت در برابر فشار هم سالان، ایجاد و توسعه دوستی‌های سالم، رویارویی با استرس و برقراری ارتباط با بزرگسالان.

۳. پرهیز از فریبنده و جذاب جلوه دادن مصرف مواد.

۴. تأکید بر عدم مصرف مواد توسط اکثر مردم و حتی بخش عمده‌ای از افراد هم سن آن ها.

۵. تأکید بر مسئولیت پذیری شخصی و اجتماعی. یعنی باید به نوجوانان فرصت داده شود تا مسئولیت پذیری خود را ثابت کنند.

۶. تأکید بر توسعه فعالیت‌های سالم اجتماعی، اقتصادی، ورزشی، هنری.

۷. تأکید بر ایجاد اهداف مثبت در زندگی و ترغیب آن‌ها به برنامه ریزی هدفمند و زمانی برای زندگی

۸. تأکید بر رعایت قانون و پی آمد‌های عدم رعایت آن.

۹. تأکید بر ایجاد و گسترش داشتن احساس مثبت از خویشتن و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود.

۱۰. تأکید بر درک فشار و نفوذ گروه هم سال و دارا بودن توانایی مقاومت در برابر آن.

۱۱. تأکید بر شناخت منابع کمکی غیر از هم سالان و معاشرت با افراد خیرخواه و معتمد وعلمی قابل اعتماد.

۱۲. تأکید بزرگسالان بر مدل‌های سالم و مسئولانه رفتاری. والدین باید به همان اندازه که دوستان هم سن و سال فرزندان خود را می‌شناسند، اطرافیان بزرگسال آن‌ها را نیز به خوبی بشناسند.

۱۳. اساسی‌ترین مبحث، تقویت باور‌های دینی است. پرواضح است که نقش بی بدلیل آموز‌های دینی در کاهش معضلات اجتماعی فوق العاده است و ارتباط مستقیمی با کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی دارد.

۱۴. نقش نظارت و صیانتی والدین بر رفتار فرزندان است که بسیار حساس است، زیرا دوران نوجوانی مساوی با دوران استقلال طلبی و حس تشخیص و غرور جوانان است لذا رفتار‌های نظارتی باید بگونه‌ای حساب شده ودقیق باشد این به معنی است که فرد نباید حس سرکوبی را در خود احساس کند بلکه باید به اصل خیرخواهی و مهم بودن نوجوان واهمیت دادن به خواسته‌ها وتمایلات و ساماندهی معقولانه آن‌ها منتهی شود.

انتهای پیام/ د

پیشگیری از آسیب های اجتماعی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.