گلخانه‌داران از محصولاتشان در برابر سرما مراقبت کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به تداوم سرما تا اواسط هفته گلخانه‌داران تمهیدات لازم را برای جلوگیری از خسارت به محصولاتشان به کار گیرند.

گلخانه‌داران از محصولاتشان در برابر سرما مراقبت کنندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، توده هوای سرد از پنجشنبه وارد استان بوشهر شده و بنا پیش بینی هواشناسی تا اواسط هفته کاهش محسوس دما ادامه خواهد داشت.

امروز دمای هوا در جم نزدیک به پنج درجه سانتیگراد بود و برای فردا نیز پیش بینی شده دمای هوا در این شهر که سردترین مرکز شهرستان است به سه درجه برسد.

بر همین اساس معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر توصیه‌هایی به گلخانه‌داران داشته است از جمله اینکه، زمان ایجاد سقف برای گلخانه‌های در دست ساخت را عقب بیندازند.

خسرو عمرانی افزود: در صورتی که سقف این گلخانه‌ها کار شده، باید سامانه گرمازای آن‌ها فعال شود و عایق‌بندی لوله‌های سوخت و آب و تخلیه لوله‌های آب رسانی، مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: صاحبان واحد‌های گلخانه‌‎ای فعال و واحد‌های پرورش قارچ نیز باید از درست کار کردن موتور برق اضطراری اطمینان یابند و هزار تا دو هزار لیتر گازوئیل سوخت لازم به ازای هر هزار مترمربع گلخانه تامین شود.

مجهز کردن سامانه گرمازا به مشعل‌های دوگانه سوز، عایق‌بندی مخازن سوخت، لوله‌های سوخت و لوله‌های آب، بازرسی سامانه‌های حرارتی و اطمینان از کارکرد صحیح آن، کنترل کارکرد صحیح سامانه‌های خودکار، دوپوش کردن پوشش گلخانه با اولویت دیواره‌های جانبی، بازبینی پوشش گلخانه و اطمینان از سالم بودن آن، متعادل کردن دمای محیط گلخانه به علت اختلاف دمای روز و شب، اجرای تمهیدات لازم برای جلوگیری از یخ زدگی مخازن داخل گلخانه، حضور دائم نگهبان و مسئول فنی برای کنترل سامانه حرارتی و روشنایی، استفاده از یک لوله هواکش چهار اینچ در کنار مشعل‌های گازوئیل سوز، هرس درختانی که گلخانه‌ها در سایه آن‌ها قرار دارند و پیش بینی تمهیدات مناسب برای جلوگیری از یخ زدگی بستر کشت و مواد اولیه تولید بستر کشت قارچ خوراکی، از دیگر توصیه‌های معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر به گلخانه‌داران است.

انتهای پیام/ک

مراقبت از محصولات گلخانه‌ای در برابر سرما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.