مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان:

اختصاص بیش از ۲ میلیارد تومان اعتبار برای حفظ و نجات تالاب بین المللی انزلی/تالاب بین المللی انزلی در فهرست مونترآل

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملیتا برای حفظ و نجات تالاب بین المللی انزلی اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محسن یوسف پور، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان گفت: ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملیتا برای حفظ تالاب بین المللی انزلی اختصاص یافته است که با تخصیص آن تا پایان امسال ۴ طرح آبخیزداری در حوضه آبخیز تالاب بین المللی انزلی اجرا می‌شود.

وی افزود: جلوگیری از انباشت رسوبات در بستر تالاب، انهار، مسیل و آب بندان ها، کنترل سیلاب‌های ویرانگر و جلوگیری از فرسایش خاک در سرشاخه‌ها از مزایای اجرای طرح‌های آبخیزداری در این حوضه است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان گفت: با اجرایی شدن این چهار طرح آبخیزداری که شامل عملیات مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژیکی و مدیریتی است، بخش زیادی از مشکلات مربوط به تولید رسوب و سیل در تالاب بین المللی انزلی برطرف می‌شود.

محسن یوسف پور افزود: این طرح‌ها در شهرستان‌های رضوانشهر، ماسال، فومن و شفت در حوضه‌های آبخیز چافرود، مرغک، ماسوله رودخان و پسیخان در حال اجرا است.

وی، با اشاره به ورود رودخانه‌های چافرود، مرغک، خالکایی، پلنگ رودخان، تنیان رود، ماسوله رودخان، قلعه رودخان، گشت رودخان، پسیخان و پیربازار به حوضه آبخیز تالاب انزلی، گفت: این رودخانه‌ها از لحاظ سیل خیزی، فرسایش خاک و تولید رسوب در اولویت اجرای طرح‌های آبخیزداری قرار دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، به اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری کشور اشاره کرد و افزود: سهم گیلان از این اعتبار بیش از ۱۵ میلیارد تومان است که برای اجرای ۴۰ طرح آبخیزداری در ۱۹ طرح آبخیزداری هزینه می‌شود.

محسن یوسف پور، با بیان اینکه حوضه آبخیز تالاب انزلی ۳۵۰ هزار هکتار مساحت دارد، گفت: تالاب بین المللی انزلی از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و محل تخم ریزی آبزیان است و این تالاب از نخستین تالاب‌های ثبت شده در معاهده رامسر در سال ۱۹۷۱ میلادی است.

وی، با اشاره به اینکه تالاب بین المللی انزلی هم اکنون در فهرست مونترآل قرار گرفته است، تصریح کرد: قرار گرفتن در این فهرست به معنای این است که تالاب در حال خشک شدن است و به مراقبت نیاز دارد.

 

انتهای پیام/م.ع

اجرای طرح های آبخیزداری برای نجات تالاب بین المللی انزلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.