باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

به نام تاریخ به کام سودجویان/ خرید و فروش کاشی از سودجویان غیر قانونی است

موضوع سرقت کاشی و اشیای قدیمی که چندی است ذهن دوستداران میراث را به خود درگیر کرده، بهانه ای شد تا حقیقت این موضوع را از مسئولان این حوزه مطالبه کنیم.

به گزارش خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  بناها و عمارت های تاریخی از معماران و استادکاران چیره دست، حاصل چندین سال تلاش برای چیدن خشت به خشت این خانه ها و  قرار دادن هنرمندانه رج به رج کاشی هاست تا معماری آن با ذهن بینندگان بازی کند و هم‌آمیزی رنگ های لاجوردی، سبز و قرمز به مذاق ما خوش بیاید؛حال تکلیف حفظ این میراث ماندگار به عهده ‌ما است تا علاوه بر حراست از آن، این یادگار گرانقدر را پیشکش آیندگان کنیم.

اما آنچه این روزها با سر زدن به عتیقه فروشی ها و بازار میدان نقش جهان می‌بینیم، نشانی از حفظ و حراست ندارد و کاشی های قدیمی ابنیه های تاریخی در ویترین مغازه ها خود نمایی می‌کند؛ از آن گذشته بسیاری از این کاشی ها به دست سودجویان به خارج از کشور راه یافته و در فروشگاه‌های اینترنتی با قیمت پایین به فروش می‌رسد. 

حال این سوال در ذهن نقش می‌بندد که این کاشی ها با چه شیوه ای از این مغازه ها سر درآورده است؟ آیا می‌توان نام کاشی های سرقتی به آن اطلاق کرد؟ نقش نهادهای نظارتی در پیشگیری از به تاراج بردن فرهنگ و هویت تاریخی چیست؟

به نام تاریخ به کام سودجویان/خرید و فروش کاشی از سودجویان غیر قانونی است/معدود کاشی های فاخر آثار باستانی، پایش و کنترل می‌شود

پاسخ این پرسش‌ها را از مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان جویا شدیم تا حقیقت این موضوع را از زبان وی بشنویم.

فریدون الهیاری مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  با تاکید براینکه منکر وجود سرقت در این حوزه نیستیم، عنوان کرد: امکان سرقت و تهدید آثار تاریخی وجود دارد، ولی اخیرا موردی از سرقت این کاشی ها وجود نداشته است.

وی در خصوص فروش کاشی های تاریخی در فروشگاه های میدان نقش جهان گفت: در این فروشگاه ها کاشی اصلی بناها به فروش نمی‌رسد؛ بلکه بعضی از استاد کارها نمونه هایی شبیه به این کاشی ها می‌سازند که برای گردشگران و به خصوص توریست ها جنبه تزیین دارد.

به نام تاریخ به کام سودجویان/خرید و فروش کاشی از سودجویان غیر قانونی است/معدود کاشی های فاخر آثار باستانی، پایش و کنترل می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی استان اصفهان با بیان این موضوع که اگر کاشی یا شی تاریخی در جایی مورد سرقت و سپس خرید و فروش شود ، غیر قانونی است، تصریح کرد: قطعا به صورت آشکار و در ویترین فروشگاه این اتفاق نخواهد افتاد.

الهیاری  به منشا خبر سرقت اشیا از ابنیه تاریخی اشاره کرد و گفت:  رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان در پاسخ به سوالی با این موضوع که اگر چنین موردی در فروشگاه هاعرضه شود، اتحادیه چه برخوردی انجام می دهد گفته به فروشگاه ها اعلام شده که خرید و فروش چنین اشیایی غیر قانونی و ممنوع است.

وی ادامه داد: پاسخ رئیس اتحادیه به این معنی نیست که اتفاقی در زمینه خرید و فروش اشیای تاریخی در فروشگاه ها افتاده است.

به نام تاریخ به کام سودجویان/خرید و فروش کاشی از سودجویان غیر قانونی است/معدود کاشی های فاخر آثار باستانی، پایش و کنترل می‌شود

کاشی های فاخر و قدیمی نادر است

الهیاری با اشاره به این اینکه اکثر کاشی های بناهای تاریخی قدیمی نیستند، مطرح کرد: بسیاری از مردم تصور می‌کنند که همه کاشی های ابنیه، تاریخی و فاخر است در حالی که چنین تفکری درست نیست.

مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان بیان داشت: در موارد نادر، بعضی متخلفان دستبردهایی به این بناها می زنند که مراحل قانونی طی می‌شود و در سال های اخیر گزارش جدی نداشتیم.

 

خرید و فروش کاشی از سودجویان غیر قانونی است

عباس شیردلی رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان  در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد: براساس ابلاغ اتحادیه به فروشگاه های صنایع دستی، خرید و فروش کاشی هایی که حاصل تخریب قانونی و یا غیر قانونی بعضی بناهای مختلف بوده، ممنوع است.

وی افزود: بعضی خانه های قدیمی که تخریب صورت گرفته و مرمت آن توجیه اقتصادی ندارد، مجوز تخریب آن صادر شده و بعضی از اشیای آن مانند در و کاشی به فروش می‌رود.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه سودجویان به دنبال فروش این اشیا هستند، مطرح کرد: به فروشگاه ها اعلام شده که این اشیا خریداری نشود و در صورت برخورد با چنین مواردی،  افراد را به اتحادیه معرفی کنند.

 هرچند با نظارت کافی از سوی اداره میراث فرهنگی، اتحادیه و کلیه نهاد های مربوطه سرقت از آثار باستانی به میزان چشمگیری کاهش یافته، اما  سودجویانی هستند که از راه های گوناگون و با سواستفاده از علاقه مردم به این میراث ارزشمند، بهره می‌برند که با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی شهروندان در این زمینه و هم‌افزایی دستگاه های نظارتی، می‌توان دست آنان را از میراث فرهنگی کشور کوتاه کرد.

 

انتهای پیام/س

گزارش از نعیمه حکمت پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار