روزنامه صهیونیستی هاآرتص: همایش ضدایرانی «ورشو» پیش از آغاز، شکست سختی خواهد خورد

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت همایش ضدایرانی آمریکا در پایتخت لهستان، علی‌رغم تبلیغات واشنگتن هیچ دستاوردی نخواهد داشت و محتوم به شکست است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص: همایش ضدایرانی «ورشو» پیش از آغاز، شکست سختی خواهد خوردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت همایش ضدایرانی آمریکا در ورشو، پایتخت لهستان، علی‌رغم تبلیغات واشنگتن هیچ دستاوردی نخواهد داشت.

در این گزارش تحلیلی به قلم «زِوی بارل» با اشاره به نشست ضدایرانی ماه فوریه در ورشو، آمده است وعده مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، برای بخشیدن جانی دوباره به کالبد رو به زوال «ائتلاف ضدایرانی» در میان متحدان واشنگتن، محتوم به شکست کامل پیش از آغاز آن است.

در ادامه این گزارش آمده است آمریکا علاوه بر اسرائیل از سران بیش از هفتاد کشور جهان برای شرکت در این نشست -از جمله اعضای اتحادیه اروپا و متحدان عرب واشنگتن- دعوت کرده است؛ اما مشخص نیست که هدف از برگزاری این نشست چیست و آمریکا به دنبال چه دستاوردی است. زیرا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پیش تر این کشور را از توافق هسته‌ای ایران (و قدرت‌های جهانی) خارج کرده است. از سوی دیگر، همه تلاش‌ها برای متقاعد کردن اتحادیه اروپا به پیروی از آمریکا (و خروج از برجام) به شکست انجامیده است.

در ادامه این گزارش آمده است: معمولا چنین همایش هایی پیش از انجامِ یک اقدام دیپلماتیک یا نظامی برگزار می شود. اما در این مورد، به نظر می آید هدف آمریکا تنها زنده نگه داشتن ائتلاف ضدایرانی باشد؛ زیرا، تهدیدها و فشارهای واشنگتن نتوانسته ایران را دوباره پای میز مذاکرات هسته‌ای بکشاند و یا باعث شود این کشور برنامه (آزمایش) موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند.

تنش میان عربستان سعودی و قطر و بسیاری مسائل حل‌نشده دیگر

این گزارش می افزاید «آنتونی زینی»، ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا و نماینده ویژه ترامپ برای حل بحران قطر و کاهش تنش های میان دوحه و عربستان سعودی، اوایل ماه جاری میلادی از سمت خود کناره‌گیری کرد. زینی می گوید سران کشورهای منطقه از تلاش های آمریکا برای میانجی گری میان قطر و کشورهای عربی محاصره‌کننده این کشور، استقبال نکردند.

این گزارش می افزاید قطر و عربستان سعودی از سال 2017 میلادی –پس از آنکه عربستان، امارات، بحرین و مصر– روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند، در جنگ سرد با یکدیگر به سر می برند. این مناقشه باعث ایجاد مانع بر سر پیشرفت (به اصطلاح) «اتحاد راهبردی خاورمیانه» علیه ایران -موسوم به ناتوی عربی- شده است.

بارل در ادامه مطلب اذعان می کند: شاید اسرائیل درباره برگزاری نشست وروشو هیجان‌زده باشد؛ زیرا، این همایش فرصتی را برای بنیامین نتانیاهو فراهم می کند تا در حال دست دادن با سران کشورهای عربی، عکس یادگاری بیندازد. اما تصور اینکه کشورهای عربی برای مقابله با ایران گام های عملی بردارند، دشوار است.

این گزارش می افزاید: مشکل سیاست ترامپ در قبال ایران این است که موفقیت آن به چندین فاکتور بستگی دارد: نخست، آنکه ریاض و دوحه اختلافات را با یکدیگر کنار بگذارند؛ بغداد باید روابطش را با تهران کاهش دهد؛ لبنان باید نفوذ حزب الله را بر تصمیم گیری های دولت این کشور کم کند؛ باید عربستان سعودی را متقاعد کرد به جنگ (علیه) یمن خاتمه دهد؛ و اینکه، آنکارا باید متقاعد شود که روابط خود را با ایرانی‌ها قطع کند. عملی شدن هر یک از پیش شرط‌ها تا به امروز، غیرممکن بوده است. برای آنکه همه این رویدادها به وقوع بپیوندد، تمام سران کشورهای عربی باید جایگزین شوند.

همایش ضدایرانی ورشو، قرار است روزهای سیزدهم و چهاردهم فوریه سال جاری میلادی برگزار شود. تاکنون چندین کشور عربی و همچنین مقامات اروپایی اعلام کرده‌اند در این همایش شرکت نخواهند کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
وقتی دشمن اینگونه زبونی خود را اعلام میکند چرا باید در لاک دفاعی رفت.
آخرین اخبار