مدرس حوزه علمیه مروی گفت: استاد خسروشاهی جزو استادانی بودند که در مسیر تربیت شاگردان مجاهد به حق بودند.

همزمان با سالگرد درگذشت آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین فلاح مدرس حوزه علمیه مروی و خطیب علوم قرآنی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این عالم ربانی اظهار کرد: چند سالی قم در کنار اساتیدی چون حاج آقا بهجت و جوادی آملی و .. تلمذ کردم و از سال ۷۵به تهران بازگشتم که این بازگشت ما نیز  به تهران با همراهی آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی بود. من پیش از آشنایی با ایشان درس‌های خارج و فقه را گذراندم و پس از آن بیشتر به دنبال استاد حکمت بودم که در وجود آیت الله ابراهیم خسروشاهی پیدا کردم. بنده بیش از ۱۵ سال از ملازمان ایشان بودم و رابطه میانمان دیگر از شاگردی و استادی گذشته بود و یکی از دوستان نزدیکشان بودم.

وی با بیان اینکه ایشان به غیر از حق استادی حق پدری هم گردن ما داشت و پدر روحانی و معنوی ما محسوب می شدند، گفت: بسیاری از ویژگی‌های آیت الله خسروشاهی شبیه علامه طباطبایی بود و خیلی از رفتارهایشان را از ایشان به ارث برده بودند. مثل استادشان بسیار متواضع و از خود گذشته بودند، برای همین هیچ حریمی در مقابل شاگردانشان برای خود قائل نبودند، حتی با اینکه بسیار بیمار بودند و کهولت سن داشتند در حوزه‌های تربیت شاگردان خیلی اهتمام می‌ورزیدند و در این راه بسیار  جهاد کردند.


بیشتر بخوانید: سخنرانی مرحوم آیت‌الله سیدابراهیم خسروشاهی پیرامون آیه ۶۵ سوره زمر+ فیلم


این مدرس حوزه علمیه با اشاره به مکارم اخلاقی آیت الله خسروشاهی و کلاس‌های درس ایشان افزود: وقتی اخلاق و رفتار یک انسان در حقیقت وجودی و ذات آن فرد باشد، به حتم در دیگران نفوذ خواهد کرد و کارگر خواهد بود، لذا آثار کلام هر شخص بنا به اخلاق اوست، استاد خسروشاهی نیز از این قانون مستثنی نبوده و به خاطر حکیم بودنشان است که ظریب نفوذشان در دیگران فزونی یافته است.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح در ادامه با اشاره به مبارزات دوران انقلاب اسلامی آیت الله خسروشاهی، گفت: کسانی که اهل عرفان هستند غالبا گوشه‌گیر می‌شوند، اما آیت الله خسروشاهی بسیار خوش برخورد بودند و رابطه عمیقی با حضرت امام خمینی (ره) داشتند و بسیار به امام (ره) نزدیک بودند و حضرت امام (ره) نیز ایشان را برای تبلیغ به کرمانشاه فرستادند. درواقع همان دیدگاه معرفتی که داشتند اقتضا می‌کرد که نسبت به شرایط اجتماع هم بی‌تفاوت نباشند و در مقابل همه شرایط احساس مسئولیت می‌کردند. برای همین در مبارزات شکل گیری انقلاب نیز حضور داشتند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی هایی که ایشان داشتند این بود که تا سوال نمی‌کردیم، جانبشان پاسخ نمی‌دادند و در جلسات درسی خیلی مطالب را باز نمی‌کرد. حضرت علامه هم چنین روشی را برای تربیت شاگردانشان پیش گرفتند و شاگردان اندک بود. ایشان می‌گفتند شخصی که به کلاس مباحثه می آید باید بتواند روایت و حدیثی که بیان می‌شود را هضم کند و کسانی که از سطح پایینی برخوردار هستند، صلاح نیست که حضور داشته باشند. خیلی مسر بودند که همه افراد وارد نشوند، برای همین همیشه به ما می‌گفتند که به فلان آقا بگویید نیاید یا اگر از مرتبه بالایی برخوردار بودند سر کلاس که می‌آمدند بحث را قطع می‌کردند و حرفی دیگر می‌زدند و فقط به چند نفری که صلاح می‌دیدند تدریس می‌کردند.


بیشتر بخوانید: چه عملی می‌تواند جلوی سقوط انسان را بگیرد؟


حجت الاسلام والمسلمین فلاح با بیان خاطره‌ای از کلاس‌های درسی استاد خسروشاهی، بیان کرد: اغلب پس از برگزاری کلاس، مباحث پرسش و پاسخ ما ادامه پیدا می‌کرد و ایشان هم صحبت را دنبال می‌کردند. یکبار پس از کلاس، یکی از آقایان خطاب به حاج آقا گفت: «وقتی شما صحبت می‌کردید حاج مولا هادی هم در بحث ما حضور داشتند و با تبسم مباحث شما را گوش می‌دادند.»  دراینجا حاج آقا سری به نشانه رضایت تکان دادند و تبسم کردند، یک بار دیگر پس از اتمام کلاس، یکی دیگر از آقایان در جمع به حاج آقا گفتند: «وقتی درس می‌دادید، میان ما چراغی روشن بود و ظرفی پر از شیر روی آن وجود داشت.» شما می‌دانید که شیر مظهر حکمت است و باز حاج آقا سری به نشانه رضایت تکان دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار