کیفیت نماز آیات

نماز آیات، یکی از نماز‌های واجب است که دو رکعت، و در هر رکعت، پنج رکوع دارد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، به دنبال ماه گرفتگی صبح امروز دوشنبه اول بهمن ۱۳۹۷ در استان چهارمحال و بختیاری، کیفیت خواندن نماز آیات به شرح زیر بیان می‌شود:

نماز آیات یکی از نماز‌های واجب است. آیات در زبان عربی به معنای «نشانه‌ها» (جمع آیه یا آیت) است، زیرا خواندنش هنگامی واجب است که حادثه‌هایی ویژه از نشانه‌های قدرت خدا روی دهد.

نماز آیات به واسطه کسوف (خورشید گرفتگی)، خسوف (ماه گرفتگی) و زلزله، و هر حادثه غیر عادی که باعث ترس بیشتر مردم شود، مانند باد‌های سیاه یا سرخ و یا زرد که غیر عادی باشند، تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانی و ظهور آتش در آسمان، واجب می‌شود.

در کسوف و خسوف، هر چند مقدار گرفتگی کم باشد و کسی هم از آن نترسد، نماز آیات واجب است.

نماز آیات را چطور بخوانیم؟

نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد.

نمازگزار بعد از نیت باید تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد. دوباره یک حمد و یک سوره بخواند، باز به رکوع رود تا پنج مرتبه. بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.

البته نمازگزار می‌تواند، بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه‌های یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند و به رکوع رود و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند، قسمت دوم همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید. مثلاً به قصد سوره «توحید»، «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» بگوید و به رکوع رود، بعد بایستد و بگوید: «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید: «اللَّهُ الصَّمَدُ» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید: «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» و برود به رکوع، باز هم سر بردارد و بگوید: «وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ» و بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده کند و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجای آورد. بعد از سجده دوم، تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.

همچنین اگر هم نمازگزار، در یک رکعت از نماز آیات پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در رکعت دیگر یک حمد بخواند و سوره را پنج قسمت کند، مانعی ندارد.

انتهای پیام/ش

وجوب نماز آیات به دلیل ماه گرفتگی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
سلام
بسم الله الرحمن الرحیم جز آیه محسوب نمیشود بهتراست سوره قدر خوانده شود
United States of America
امین
۰۷:۲۶ ۰۵ دی ۱۳۹۸
سلام بنده شنیدم که بسم الله الرحمن الرحیم آیه محسوب نمیشود و نمیتوان بعد آن رکوع کرد
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۱۹:۴۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
بله منم همین خوندم که بسم الله الرحمن الرحیم ایه محسوب نمیشود چرا اینجا بسم الله را یک ایه حساب کرده؟؟؟
آخرین اخبار