معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

بهبود صنعت دامپروری در ۴۰ سال اخیر/ احداث ۱۱۳ واحد دام سبک و سنگین در سال ۹۷

رضایی گفت: بر اساس آمار فائو تولید محصولاتی نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، عسل و شیر نسبت به سال ۵۷ رشد چشمگیری داشته است.

بهبود صنعت دامپروری در ۴۰ سال اخیر/ احداث ۱۱۳ واحد دام سبک و سنگین در سال ۹۷به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در مراسم بازدید از مراکز اصلاح نژاد پرورش دام در جمع خبرنگاران از بهبود وضعیت صنعت دامپروری کشور در چهل سال اخیر خبر داد و گفت: بر اساس آمار فائو در سال ۵۷ تولید شیر کشور از ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تن با رشد ۴.۱ برابری به بیش از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن، گوشت قرمز از ۳۹۷ به ۸۶۰ هزار تن، گوشت مرغ از ۱۶۰ هزار تن با رشد بیش از ۱۵ برابری به مرز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن، تخم مرغ از ۱۶۰ هزار تن با رشد ۵.۶ برابری به ۹۰۰ هزار تن، عسل از ۶ هزار و ۶۰۰ تن با رشد ۱۳.۳ درصدی به ۸۸ هزار تن رسیده است.

وی به طور متوسط سرانه مصرف شیر در ایران را ۱۱۵ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: سرانه مصرف گوشت قرمز به ازای هر نفر ۱۲ کیلوگرم، گوشت مرغ بیش از ۲۹ کیلوگرم، تخم مرغ ۱۱ کیلوگرم و عسل یک کیلوگرم است.

رضایی ادامه داد: متوسط مصرف سرانه پروتئین حیوانی به ازای هر نفر در سال ۹۷ با احتساب گوشت وارداتی، محصولات شیلاتی ۳۲ گرم در روز و بدون احتساب شیلات ۲۹.۵ گرم است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال ۹۷، ۵۳ واحد جدید در زمینه دام کوچک اعم از گوسفند و بز با ظرفیت ۳۳۰ هزار رأس ایجاد شده است، بیان کرد: در زمینه دام بزرگ همچون گاو و گاومیش ۶۰ واحد بزرگ با ظرفیت ۱۱۰ هزار رأس احداث شده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ تعداد دام‌های تحت پوشش مدیریت اصلاح نژاد ۵۰ هزار رأس بوده که تا سال ۱۴۰۰ به ۳۴۰ هزار رأس افزایش می‌یابد که به این ترتیب ۴۶۰ هزار تن شیر از بز شیری و ۲۰ هزار تن گوشت قرمز اضافه می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه در سال ۹۷، ۶۰ هزار رأس گوسفند تحت پوشش اصلاح نژاد است، افزود: در سال ۱۴۰۰ تعداد گوسفند‌های تحت پوشش اصلاح نژاد به ۸۰۰ هزار رأس می‌رسد که از این رو ۲۵ هزار تن شیر و ۸۰ هزار تن گوشت به میزان تولید افزوده می‌شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ضرورت افزایش نژاد‌های گاو دو منظوره گفت: با توجه به آن که گاو‌های دو منظوره در زمینه تولید شیر و گوشت صفات بارزی دارند و گوساله‌های پرواری آن‌ها سرعت رشد بالاتری از نژاد‌های دیگر دارند از این رو افزایش این نژاد‌ها در دستور کار قرار گرفته و همواره پیش بینی می‌شود که جمعیت آمیخته با نژاد‌های بومی از ۲۸۰ هزار رأس ساعت ۹۷ به بیش از یک میلیون رأس تا سال ۱۴۰۰ برسد.

وی افزود: در حال حاضر خالص نژاد‌های دو منظوره ۷ هزار رأس بوده که تا سال ۱۴۰۰ از ۳۰ هزار رأس عبور خواهد کرد که با این وجود ۵۵۰ هزار تن تولید شیر و ۳۰ هزار تن تولید گوشت قرمز از این محل افزایش می‌یابد.

رضایی  تصریح کرد: امسال ۱۲ هزار تن گوشت شتر و ۱۸ هزار تن شیر شتر در کشور تولید شده است.

۱۸۰ هزار شتر در کشور پرورش داده می‌شود

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سیستم پرورش گوسفند در دنیا و ایران وابسته به مراتع، عشایر و محیط‌های سربسته است اظهار کرد: پرورش گوسفند در محیط بسته باید حتماً از دام‌های اصلاح شده باشد که بدین ترتیب نژاد‌های آن از کشور‌های خارجی وارد می‌شود.

وی افزود: تمامی نژاد دام‌های اصلاح شده به گونه‌ای که علاوه بر دو قلو و چهار قلو زایی تولید شیر و گوشت بیشتری دارند که به مراتب چربی گوشت آنها از دام‌های معمولی کمتر است.

رضایی افزود: تمامی نژاد‌های اصلاح شده و اصیل کمتر از یکسال به بلوغ می‌رسند و می‌توانند مجدداً تولید مثل داشته باشند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک کشور متوسط درصد بره‌گیری از دام‌های عشایر هفت دهم درصد در سال است در حالی که دام‌های اصلاح شده حداقل دو بار در سال می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه پرورش شتر در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است بیان کرد: با توجه به آن که عمده خاک پهناور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است از این رو پرورش شتر در چند سال اخیر مورد توجه معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته، زیرا از منظر شیر و گوشت تولیدی خواهان زیادی دارد.

رضایی با اشاره به اینکه موضوع ورود به طرح ملی پرورش شتر در مرحله بیابانی و نیمه بیابانی در دستور کار قرار دارد افزود: با توجه به آن که شتر حیوان کم توقعی است که با شرایط آب و هوایی کشور سازگاری دارد از این رو پرورش شتر مد نظر قرار گرفته است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به آن که پرورش شتر در چند سال اخیر در کشور مورد توجه قرار گرفته است از این رو می‌تواند بخشی از گوشت قرمز سبد غذایی مورد نیاز خانوار از این محل تأمین شود.

به گفته وی، هم اکنون ۱۸۰ هزار نفر شتر در کشور پرورش داده می‌شود.

صنعت دامپروری کشور با ایجاد مراکز اصلاح نژاد اقتصادی می‌شود

در ادامه امیر طاهری یگانه معاون مرکز اصلاح نژاد بهبود تولیدات دامی اظهار کرد: هدف از توسعه و ایجاد مراکز اصلاح نژاد دام در کشور آن است که صنعت دام پروری کشور را اقتصادی کنیم.

معاون مرکز اصلاح نژاد بهبود تولیدات دامی افزود: هدف ما این است که با وارد کردن نژاد‌های اصلاح شده و تطابق آن با شرایط آب و هوایی کشور راندمان تولید را افزایش دهیم.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به آن که دام‌های اصلاح نژاد نسبت به سایر دام‌ها از راندمان بالاتری برخوردار هستند از این رو می‌تواند در تولید شیر و گوشت قرمز در کشور افزایش داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار