حاجی دلیگانی مطرح کرد:

استفاده دولت از کدملی افراد در طرح کارت سوخت

طراح طرح سهمیه بندی بنزین با تشریح جزئیات این طرح گفت که در صورت تصویب نهایی این طرح یک لیتر بنزین به هر ایرانی در روز تعلق می‌گیرد.

دولت در طرح کارت سوخت برحسب کدملی افراد اقدام کندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حسینعلی حاجی دلیگانی در توضیح طرح پیشنهادی خود در خصوص سهمیه بندی بنزین، اظهار کرد: پیش‌بینی ما بر این بود که اگر بنا است سهمیه بندی صورت بگیرد ارزش اصلی به انسان‌ها داده شود نه به خودرو و سرمایه. دولت ممکن است بگوید که کارت سوخت احیا شده است و به ازای هر کارت سوخت سهمیه بنزین داده شود، اما ما می‌گوییم این سهمیه را به خودرو ندهید، بلکه سهمیه بر اساس کد ملی به سرپرست خانوار اختصاص یابد. فارغ از این که آن خانواده خودرو دارد یا خیر.

وی اضافه کرد: بنزینی که به قیمت هزار تومان ارائه می‌شود بر اساس فوب خلیج فارس بین ۵۰ تا ۵۵ سنت قیمت گذاری شده که حدود شش هزار تومان می‌شود؛ بنابراین افراد با خرید یک لیتر بنزین هزار تومانی پنج هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. ما معتقدیم این یارانه باید به فقرا داده شود.

وی با بیان این که بر اساس بررسی‌ها ۲۰ درصد از مردم کشور اصلا خودرو و موتورسیلکت ندارند، خاطرنشان کرد: همچنین ۲۰ درصد از مردم بیش از سهمیه تعیین شده بنزین مصرف می‌کنند. ما می‌خواهیم این ۲۰ درصد سهمیه اضافه روی آن ۲۰ درصد قبلی سرشکن شود. در چنین شرایطی اگر قیمت بنزین احیانا افزایش پیدا کند این به ضرر افراد ضعیف نیست، بلکه به نفع آن‌ها خواهد بود، زیرا هر قدر قیمت بالاتر برود مابه التفاوتی که آن‌ها می‌توانند دریافت کنند بیشتر است و در اندوخته شان قرار می‌گیرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه یادآور شد: در این طرح پیش‌بینی شده است که به ازای هر کد ملی در روز یک لیتر به حساب سرپرست خانوار واریز شود که بر این اساس یک خانواده چهار نفره در ماه ۱۲۰ لیتر بنزین سهمیه دارند و می‌توانند هر قدر می‌خواهند از این سهمیه مصرف کنند. طبق پیش‌بینی‌ها این سهمیه‌ها در کارت افراد قرار می‌گیرد و می‌توانند تمام یا بخشی از آن را به قیمت آزاد بفروشند و یا صادر کنند. در واقع بر اساس این طرح سهمیه بنزین قابل نقل و انتقال است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در پایان، تصریح کرد: پیش‌بینی دیگری که در این طرح داشتیم این بود که وزارت نفت سامانه‌ای به عنوان بورس معاملات بنزین ایجاد کند. ما معتقد هستیم که در صورت اجرایی شدن این طرح صرفه جویی در مصرف بنزین هم صورت می‌گیرد، زیرا مابه التفاوت میزان مصرفی بنزین به جیب خود فرد می‌رود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
هر قدر که قیمت بنزین بالا بره ، هزینه تمام شده تولید کالا و هزینه حمل و نقلش هم قطعا اضافه میشه ، مابه التفاوت بیشتر میشه ، قیمت ها هم دوبرابر مابه التفاوت میره بالا . آقایان اقتصاد دان کجا هستن واقعا و چرا واکنشی نشون نمیدن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
هر خانواده 3 نفره ای که خودرو نداشته باشه ، ماهی 450 هزار تومن دریافت میکنه که قطعا بعد از اجرای این طرح قیمت بلیت هواپیما ، قطار ، اتوبوس و تاکسی هم با افزایش جهشی روبرو خواهد شد و این یعنی تورم افزایشی ، و این به این معنی هست که این خانواده باید این 450 هزار تومن رو خرج هزینه حمل و نقلش بکنه ، در ضمن این طرح برای یک خانواده 3 نفره کارگر مثلا که ماهی حدود یک و نیم میلیون تومان درآمدش هست به علاوه 450 هزار تومن میشه حدود دومیلیون که اگه بگیم با اجرای این طرح هزینه خانوار افزایش پیدا نکنه هم بازهم با خط فقر مطلق سه میلیونی یک میلیون تومان فاصله هست ، نمایندگان مجلس اگه به فکر هستند به جای این طرح ها قانون بزارن برای واقعی شدم حقوق و مزایای کارگران و کارمندان ، واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
نظر خوبیه عمل کنند خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
کجاش خوبه ؟ 30 لیتر بنزین شما بفروشی لیتری 5000 تومن میشه هر ماه صدوپنجاه هزار تومن ، اونوقت کرایه تاکسی ، قیمت اجناس با بنزین 5000 تومانی زیاد نمیشه؟ چهارصد وپنجاه هزارتومان حداقل به هزینه اضافه میشه