در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تمرکز زیاد بر شخصیت‌های منفی نمایش درست نیست

رضا عصری کارگردان تئاتر معتقد است، نباید در نمایش‌های کودکانه بر شخصیت‌های منفی زیاد تمرکز کرد.

رضا عصری کارگردان و نویسنده نمایش «گل‌پونه و چهار آرزو»، در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص این نمایش گفت: نمایشنامه «گل‌پونه و چهار آرزو» را حدود ۱۰ سال پیش نوشتم. در این نمایش از تن پوش‌ها و ماسک‌های مختلف استفاده کردیم و فقط یک عروسک داریم که آن «کرم» است.

اکثر کارهایم نمایش‌های آموزشی است/روی شخصیت‌های منفی نمایش نباید تاکید زیادی صورت گیرد

وی در خصوص خلاصه داستان این نمایش بیان کرد: این نمایش درباره دختری است که در شب تولد نه سالگی، خواب می‌بیند در جنگلی است و برای برگشت به خانه و سرزمین بیداری از حیوان‌های مختلف کمک می‌گیرد. آن‌ها به او می‌گویند که باید سراغ جادوگر جنگل خواب بروی و ... .

کارگردان نمایش «گل‌پونه و چهار آرزو» با بیان اینکه چندین سال است که به صورت مستمر کار کودک انجام می‌دهد، در خصوص انتخاب بازیگران این نمایش اظهار کرد: به واسطه چند سال فعالیت در این حوزه، گروه ثابتی به نام باران دارم و کار کودک و آموزشی زیادی برای سازمان فرهنگی هنری شهرداری، معاونت اجتماعی شهرداری، بازیافت منطقه یک، سازمان مدیریت بحران و... انجام دادم. دوستانی که در این نمایش هستند اکثرشان تازه به گروه من پیوستند و دو نفر از بازیگران نیز برای اولین بار است که روی صحنه می‌روند.

عصری با بیان اینکه کار کردن برای کودکان خیلی سخت‌تر از کار کردن برای بزرگسالان است، گفت: ارتباط برقرار کردن با کودکان سخت‌تر است؛ علاوه بر این ما با بزرگ شدن، از دنیای کودکان فاصله می‌گیریم و باید خود را در شرایط حال بچه‌ها قرار بدهیم تا نگاهشان به جامعه و خواسته‌ای که دارند را درک کنیم.

این کارگردان افزود: متاسفانه در اکثر نمایش‌ها روی شخصیت‌های منفی نمایش تاکید می‌شود؛ من با این موضوع مشکل دارم به این دلیل که بچه‌ها دوست دارند شخصیت‌های منفی را با خودشان تکرار کنند و در زندگی روزمره خود بیاورند که این موضوع جنبه آموزشی کار‌های نمایشی را زیرسوال می‌برد. من در این کار سعی کردم روی شخصیت‌های منفی تاکید نکنم. از طرفی هم هیجان نمایشی را باید پیش برد و احتیاج به شخصیت‌های منفی هست، اما من فکر می‌کنم که خیلی نباید روی این شخصیت‌های منفی تاکیدی قرار گیرد.

عصری در خصوص استقبال مخاطبان از این نمایش گفت: هفته گذشته که اجرا داشتیم استقبال خوبی انجام شد. به این دلیل که ما زیر نظر کانون فرهنگی هنری امام خمینی که برای آموزش و پرورش منطقه ۲ است، اجرا می‌رویم؛ سعی کردیم علاوه بر کودکان، از مدیران و مسئولان مدارس دعوت کنیم تا به دیدن نمایش بیایند و در خصوص جنبه‌های آموزشی کار نظر دهند. استقبال تا حدی خوب بوده که تعدادی از مدارس برای اجرای اختصاصی اعلام آمادگی کردند.

گفتنی است این نمایش با بازی محمدرضا کردی، صفورا باقری، سحر خانجانی، ملیکا حسینی، نجمه شهبازی، گلاره عصری در کانون فرهنگی و تربیتی امام خمینی به روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار