دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

در حوزه علم و فناوری باید با نگاه حساب شده‌تر فعالیت کنیم

عاملی گفت: در حوزه علم و فناوری باید با نگاه حساب شده‌تر فعالیت کنیم و برای ارائه راهبرد‌های تصمیم ساز رویکردی دقیق داشته باشیم.

در حوزه علم و فناوری باید با نگاه حساب شده‌تر فعالیت کنیمبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در جلسه مشترک دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر شورای عالی فضای مجازی که به همراه معاونین این شورا در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، مقرر شد کمیسیون مشترکی در حوزه علم و فناوری فضای مجازی برای موضوعات مشترک در ۲ شورا تشکیل شود و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی در این زمینه تعامل و همکاری داشته باشند.

همچنین در این جلسه توسعه و برنامه‌ریزی رشته‌های جدید درسی مورد توجه قرار گرفت و تاکید شد با همکاری دبیرخانه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی و وزارت بهداشت و درمان، سیاست گذاری‌های راهبردی مرتبط با رشته‌های تحصیلی میان رشته‌ای مرتبط با فناوری‌های نوین با تاکید بر روند جدید مطالعات داده مبنا طراحی و راه اندازی شود؛ بدیهی است در این نقشه جامع علمی کشور نیازمند به روز رسانی است.

مهمترین ماموریت‌های کمیسیون علمی و فناوری

در ادامه جلسه بکایی رئیس کمیسیون علمی و فناوری گفت: این کمیسیون در سال ۸۹ با ادغام ۲ کمیته تخصصی آموزش عالی و کمیته تخصصی نخبگان تشکیل شد و مهمترین ماموریت‌های آن عبارت است از مشارکت و زمینه‌سازی برای اجرایی سازی نقشه جامع علمی، تبیین رویکردها و الزامات تحول نظام آموزش عالی کشور، کمک به ارتقای جایگاه فناوری به ویژه فناوری های نوین، ایجاد راه‌های گفتمان پیشرفت، کارآفرینی و نواندیشی در حوزه علم و فناوری و نیز تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس ملی در عرصه علم و فناوری، تدوین اصول، سیاست‌ها و راهبردهای احراز مرجعیت علمی در جهان از جمله فعالیت‌های این کمیسیون است.

وی افزود: تدوین طرح‌های پژوهشی در موضوعاتی مانند اخلاق علم و فناوری، اقتصاد علم و فناوری، بررسی ارتباطات متقابل فناوری با سبک زندگی اسلامی ایرانی و بررسی و تدوین برنامه‌های عملیاتی برای اجرای مطلوب تحول نظام آموزش عالی کشور از دیگر مواردی است که توسط این کمیسیون مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است.

همچنین سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خوشبختانه در این کمیسیون ظرفیت‌های چند رشته‌ای حضور دارد و می‌توان از این ظرفیت برای حوزه‌های تصمیم سازی استفاده کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: ما در حوزه علم و فناوری باید با نگاه حساب شده‌تر فعالیت کنیم و برای ارائه راهبردهای تصمیم ساز رویکرد دقیقی را داشته باشیم.

وی افزود: روند‌های موجود کشور با سرعت زیادی در حال تحول است و به نوعی با رویکرد تجدد مواجه هستیم که نیاز داریم جایگاه خودمان را در مواجهه با تجدد یا جهان پساتجدد بازشناسی کنیم و هویت دینی و ملی مان را در این عرصه به خوبی بشناسیم.

عاملی در ادامه افزود: در حوزه علم و فناوری باید توجه کرد که چه مسئله ای به درد جامعه متکی به ارزش های ایرانی - اسلامی می خورد.

وی افزود: یکی از این هدفگذاری‌ها می تواند آن مواردی باشد که دین مطرح کرده است و بزرگترین ثواب را رفع کرب و گرفتاری از مردم دانسته است، لذا ما باید بدنبال سیاست‌هایی باشیم که تسهیل کننده امر زندگی مردم است مزاحمت‌های اداری و بورکراسی را برای مردم کم یا ریشه کن می‌کند.

ضرورت رفع چالش‌های جامعه در سیاستگذاری‌

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رفع چالش‌های موجود در جامعه باید از موارد جدی برای سیاستگذاری در عرصه علم و فناوری ما باشد و در این زمینه نیز قاعده لاضرر در اسلام به خوبی می‌تواند به دانش ما جهت دهد.

وی ادامه داد: باید به این سؤال پاسخ دهیم که اولویت های ما چه میزان با مشکلات و دغدغه های مردم ارتباط دارد؟

عاملی گفت: در مقوله فرهنگ نیز با مسائل جدی مواجهیم و در این زمینه توجه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسائلی در جهت تأمین عدالت اجتماعی و کاهش هزینه های دستگاه ها شاید بتواند مؤثر باشد.

وی افزود: نظام برنامه ریزی جدید بر یافتن چالش ها و رفع آنها تاکید دارد که ضرورت دارد به این مسئله توجه شود.

در پایان جلسه عاملی افزود: درصدد هستیم تا مسیر فعالیت دبیرخانه را با بررسی پیشنهاد سایر دستگاهها اصلاح کنیم و به همین منظور با حدود ۴۰ دستگاه نامه نگاری کرده ایم تا آن‌ها مسائل خود را مطرح کنند و دبیرخانه به پالایش و بررسی تخصصی این موارد اقدام کند.

وی ادامه داد: برخی از مصوبات شورا به دلیل تعارضات حقوقی و یا نبود امکانات لازم فاقد قابلیت اجرایی هستند و مناسب است که پیش از تصویب، الزامات کارشناسی آن آماده سازی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما از دستگاهها خواسته ایم تا پیشنهادهای خود را جهت تدوین سندهای ملی ارائه دهند و در نظر داریم از این پس پیشنهادات دستگاهها پس از بررسی کارشناسی در دبیرخانه به عنوان لایحه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط نهادهای ذی نفع ارائه شود ضمن آنکه طرح های شورای های تخصصی و همچنین کمیسیون های دبیرخانه نیز در قالب طرح قابلیت ارائه خواهند داشت.

وی افزود: هدف اصلی از تدوین این برنامه یکپارچه سازی روند تدوین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و چابک کردن روند ها همراه با احراز کیفیت و تامین استانداردهای مرتبط با حوزه سیاستگذاری کلان کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار