وزیر جهاد کشاورزی:

ضرورت پیگیری اختصاص کد رهگیری به محصولات پر مصرف/قرنطینه گیاهی باید به ابزار‌های روز مجهز باشد

ضرورت پیگیری اختصاص کد رهگیری به محصولات پر مصرف / قرنطینه گیاهی باید به ابزارهای روز مجهز باشدحجتی گفت: با توجه به تصور غلط جامعه مبنی بر آبیاری سبزی با آب‌های غیر متعارف، اختصاص کد رهگیری به محصولات پر مصرف ضروری است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در سی و نهمین سمینار سالیانه حفظ نباتات اظهار کرد: زمانی به علت معیشتی بودن کشاورزی، مبادله کالا و بحث قرنطینه محدود بود اما امروزه با تولید انبوه و به صرفه بودن محصولات کشاورزی مبادلات در سطح ملی و بین‌المللی در حال انجام است.

وی با تأکید بر  انجام بررسی و اصلاحات در زمینه قانون گذاری، بکارگیری روش‌ها و ابزارها در زمینه قرنطینه گیاهی متناسب با شرایط روز افزود: دیروز در حوزه مبادلات اندام گیاهی ضرورتی نداشتیم اما امروز انجام این مبادلات در سطح ملی و بین‌المللی ضروری است.

حجتی به گسترش مبادلات گیاهی و آفت نباتی نسبت به گذشته اشاره کرد و گفت: بعید است ضایعه گیاهی باشد که در دنیا روشی برای مقابله با آن وجود نداشته باشد بنابراین در قرنطینه گیاهی باید به ابزارهای روز مجهز شویم و نسبت به شناسایی  آفت و روش مقابله با بیماری‌های گیاهی از تجربه دانشمندان و مؤسسات بین‌المللی استفاده کنیم به طوری که هم اکنون این کار در حوزه تولید بذر در حال انجام است و در حوزه مقابله با آفات گیاهی هم باید انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: عده‌ای در کشور هستند که معتقدند برای حل مشکلات حوزه مبارزه با آفت نباتی راهکارهایی دارند که باید با آن‌ها مذاکره و در صورت کاربردی بودن روش‌ها از توانمندی ها و نتایج تحقیقات آن‌ها استفاده کرد.

وی با تأکید بر این موضوع که باید نسبت به باقی مانده سموم و کد رهگیری محصولات کشاورزی در جامعه حساسیت وجود داشته باشد، بیان کرد: بر این اساس لازم است که در این زمینه اهتمام بیشتری از نظر عملیاتی و اطلاع رسانی صورت گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: محصولات گلخانه‌ای به خاطر مراقبت‌های بهداشتی بیشتر و استفاده از روش‌های بیولوژیک برای مقابله با آفات به دلیل بسته بودن محیط، سموم کمتری در آن مصرف می‌شود.

حجتی در ادامه افزود: آنچه در افکار عمومی در خصوص باقی مانده سموم مطرح می‌شود، در صورت صحت باید با عملکردمان اصلاح شود و در صورتی که غلط است باید کار فرهنگی و اطلاع رسانی در این زمینه صورت گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی، پیگیری اختصاص کد رهگیری به محصولات را ضروری دانست و گفت: این موضوع در زمینه محصولات پر مصرف همانند سبزیجات که متأسفانه به غلط در جامعه تصور می‌شود که این محصولات با آب‌های غیر متعارف آبیاری می‌شود باید با جدیت دنبال و اطلاع رسانی شود.

وی با اشاره به اینکه گوشت مرغ دارای کد رهگیری است افزود: بر این اساس مردم متوجه می‌شوند که گوشت مرغ محصول کدام مرغداری بوده و در کدام کشتارگاه ذبح شده  است.

این مقام مسئول ادامه داد: کد رهگیری برای محصولات زراعی و باقی باید با برنامه‌ریزی دقیقی  انجام شود.

حجتی در پایان تصریح کرد: اقدامات انجام شده برای ساماندهی وضعیت تولید و توزیع کود و سم در دوره اخیر قابل تقدیر است و باید این کار با جدیت بیشتری انجام شود.

انتهای پیام /

گوشت مرغ دارای کد رهگیری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار