مقایسه آماری شبکه بانکی در ایران و کشور‌های پیشرفته دنیا / شعبات بانکی کشور بیش از استاندارد جهانی + جدول

واسطه‌گران مالی بازار ایران در سال‌های اخیر سرمایه های خود را بیش از همه چیز به تأسیس شعب و گسترش شاخه‌های خود سوق داده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گسترش لجام‌گسیخته شبکه بانکی کشور موجب شده آمار شعبات بانکی در ایران بیش از استاندارد جهانی باشد و تقریبا به ازای هر ۳۷۵۰ نفر یک بانک در ایران فعالیت دارد.
مقایسه آماری شبکه بانکی ایران با کشور‌های پیشرفته دنیا / شعبات بانکی کشور بیش از استاندارد جهانی + جدول

حبس منابع بانک، کاهش توانمندی آن برای انجام وظایفش به عنوان واسطه‌گر مالی، افزایش هزینه های سربار و کاهش سودآوری و تاثیر پذیری نسبت‌های سلامت مالی آن تنها نتیجه افزایش غیرمنطقی دارایی‌های غیر درآمدزای بانک‌ها است؛ بانک‌هایی که رسالت اصلی خود را فراموش کرده‌اند و کارآیی چندانی برای نظام پولی کشور ندارند.


بیشتر بخوانید: افزایش سود بانک‌های خصوصی در سکوت کامل/ بانک مرکزی مجوز داد؟


این روزها در کمتر خیابانی است که رد شوی و ردی از بانک یا مؤسسه مالی نبینی؛ رقابت بانک‌ها برای راه‌اندازی شعبه قابل تأمل است؛ بانک‌هایی که بازی با سرمایه‌های ملت را در گسترش بی‌رویه شعبات لوکس و مدرن خود دنبال می‌کنند.

بر اساس آخرین آماری که در وب‌سایت بانک مرکزی وجود دارد، در مجموع ۲۱ هزار ۵۵۴ شعبه بانکی در سراسر کشور وجود دارد و بیشترین تعداد متعلق به بانک ملی با ۳۱۰۱ شعبه، است.

 همچنین باتوجه به اینکه آخرین آمار منتشرشده از جمعیت مردم ایران حدود ۸۱ میلیون نفر را تخمین زده است در نتیجه می‌توان به این نتیجه رسید که تقریبا به ازای هر ۳۷۵۸ نفر، ما یک شعبه بانکی در کشور داریم.

طبق آمار دیتابیس بانک جهانی سرانه شعب بانک در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ‌ ۲۰۱۶حدود ۳۱ شعبه بوده است؛ ؛ این آمار وقتی جالب‌تر می‌شود که آن را با کشورهای صاحب اقتصادهای برتر مقایسه کنیم.

سرانه شعب بانکی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشورهای پیشرفته‌ای همچون چین ۸.۸، آلمان ۱۳، ژاپن ۳۴، آمریکا ۳۲ و روسیه ۳۰ شعبه است.

شعبات بانکی در ایران (مرجع: داده‌های بانک مرکزی)

 
بانک شعبه
ملی 3101
صادرات 2304
کشاورزی 1826
سپه 1667
تجارت 1528
ملت 1464
مسکن 1256
انصار 1058
رفاه کارگران 1056
قوامین 730
قرض الحسنه مهر ایران 569
پست بانک 407
توسعه تعاون 398
موسسه اعتباری غیربانکی کوثر مرکزی 353
پارسیان 348
موسسه اعتباری غیربانکی نور 337
ایران زمین 332
پاسارگاد 328
موسسه اعتباری غیربانکی ملل 322
شهر 262
سینا 258
اقتصاد نوین 252
آینده 222
رسالت 215
سامان 137
حکمت ایرانیان 133
موسسه اعتباری غیربانکی کاسپین 121
سرمایه 119
کارآفرین 109
گردشگری 89
دی 81
صنعت و معدن 59
موسسه اعتباری غیربانکی توسعه 48
توسعه صادرات 41
خاورمیانه 18
تجارت ایران و اروپا 2
مشترک ایران و ونزوئلا 1
تعاون اسلامی برای سرمایه گذاری 1
فیوچربانک 1
استاندارد چارترد 1
 مجموع 21554

 

کارشناسان معتقدند تعداد شعب بانک‌ها تناسبی با اقتصاد کشور ندارد و بارها و بارها نسبت به آسیب‌های گوناگون این تعدد شعب هشدار داده‌اند که این افزایش شعبات تنها بانک‌ها را از رسالت خود دور می‌کند.

منتقدان افزایش بی‌رویه شبکه بانکی کشور معتقد هستند این منابع مالی باید به صورت مستقیم در تولید هزینه شود و نرخ اشتغال در بهره وری در کشور را افزایش دهد و این موضوع با گسترش لجام‌گسیخته شبکه بانکی کشور همخوانی ندارد.

سوال اساسی این است که توسعه تعداد بانک‌ها و شعب آن‌ها متناسب با افزایش خدمات سرمایه‌گذاری و پولی بوده یا خیر؛ هر چند غیررقابتی بودن فضای بانکی و پولی کشور تقریباً و تا حدودی این موضوع را رد می‌کند که بانک‌های جدید خدمات بهتر و متنوع‌تری را ارائه می‌دهند.

منبع:مرصاد

انتهای پیام/

خروجی ۲۱ هزار ۵۵۴ شعبه لوکس بانکی در کشور چیست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار