مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی :

رشد چشمگیر بارش‌ها در برخی از مناطق خراسان شمالی

هم اکنون ۹۲ درصد خراسان شمالی درگیر خشکسالی است.

 رشد چشمگیر بارش‌ها در برخی از مناطق خراسان شمالیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،مجید بیجندی مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان با اشاره به درگیری ۹۲ درصدی خراسان شمالی با خشکسالی گفت: بارش‌ها تاکنون رشد داشته، اما تا پایان سال میزان بارندگی‌ها در استان کم می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت آب و هوایی استان از ابتدای مهرماه به‌عنوان آغاز سال آبی تا کنون افزود: وضعیت بارش‌ها در مدت مشابه بلندمدت ۵۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۸۶ درصد رشد داشته که بیشترین رشد بارشی بلندمدت شهرستان راز و کمترین آن بجنورد است.

بیجندی از افزایش ۱۰۰ درصدی باران نسبت به سال قبل از ابتدای فروردین‌ماه خبر داد و گفت: این آمار در بلندمدت تنها ۷ درصد است که نشان‌دهنده نرمال بودن بارش‌ها است.

مدیرکل هواشناسی استان با تشریح وضعیت دمایی استان گفت: نسبت به سال گذشته تغییر دمایی صورت نگرفته، اما در بلندمدت شاهد افزایش نیم درجه‌ای به‌عنوان زنگ خطری برای استان هستیم که نشانگر تغییر اقلیم و آب‌وهواست که در عدم خنکی هوای پاییز این موضوع را می‌توان شاهد بود.

وی در ادامه بیان کرد: وضعیت کوتاه‌مدت خشکسالی در استان به‌صورت نرمال است، اما در وضعیت یک‌ساله بیش از ۹۲ درصد استان درگیر خشکسالی بوده و در دوره ده ساله نیز ۹۰ درصد استان با خشکسالی مواجه هستند.

بیجندی به پیش‌بینی هوا برای ماه‌های پایانیسال جاری پرداخت و اظهار کرد: باگذشت روز‌ها و رسید به‌پایان سال از میزان بارش‌ها کاسته می‌شود و دما نیز از وضعیت نرمال خود یک الی دو درجه بالاتر خواهد رفت.

وی عدم وجود مرکز تحقیقات هواشناسی کاربردی در خراسان شمالی به‌عنوان تنها استان فاقد مرکز تحقیقات کاربردی ازجمله اصلی‌ترین کمبود‌های این مجموعا است.

انتهای پیام / ب

رشد ۱۸۶ درصدی بارش‌ها در برخی از مناطق خراسان شمالی

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.