واشنگتن پست: مقامات آمریکا و کره شمالی بیش از یک دهه گفتگوی محرمانه داشته‌اند

واشنگتن پست به نقل از مقامات دولتی کنونی و پیشین آمریکا مدعی شد پیش از دیدار نخست دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، مقامات اطلاعاتی واشنگتن و پیونگ‌یانگ بیش از یک دهه در ارتباط بودند.

واشنگتن پست: مقامات امنیتی آمریکا و کره شمالی بیش از یک دهه گفتگوی محرمانه داشته‌اندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از مقامات دولت کنونی و پیشین آمریکا نوشت پیش از دیدار نخست دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، مقامات امنیتی دو کشور از سال ۲۰۰۹ به مدت ۱۰ سال از طریق «کانالی مخفی» در ارتباط بودند.

بنا به این گزارش این کانال ارتباطی را دولت اوباما به منظور گفتگو با کره شمالی درباره آزادی افراد آمریکایی بازداشت‌ شده ایجاد کرده بود. گفتگوی محرمانه مقامات ارشد امنیتی دو طرف طی این دوره ۱۰ ساله زمینه دیدار سران دو کشور در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ در سنگاپور را فراهم کرد.

این منابع آگاه بدون اشاره به جزئیات به وال استریت ژورنال گفته‌اند دولت اوباما در سال ۲۰۱۲ به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اجازه داد تا از این کانال ارتباطی برای انجام دو مأموریت در کره شمالی استفاده کند.

بنا به این گزارش، مقامات امنیتی آمریکا از طریق این کانال ارتباطی موفق شدند با  ژنرال «کیم یونگ چول» وارد گفتگو شدند که در آن زمان ریاست سازمان جاسوسی کره شمالی را به عهده داشت و هم‌ اکنون یکی از  مذاکره‌کننده‌گان اصلی پیونگ‌یانگ در گفتگوهای هسته‌ای با آمریکا  است.

به نوشته واشنگتن پست ژورنال، ظاهراً این کانال ارتباطی با مقامات امنیتی کره شمالی در اواخر دولت اوباما خاموش شد تا هنگامی که مایک پمپئو به عنوان رئیس سازمان سیا در ماه اوت ۲۰۱۷ یک افسر اطلاعاتی آمریکا را برای دیدار با مقامات امنیتی کره شمالی روانه سنگاپور کرد.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون ۱۲ مه ۲۰۱۸ در سنگاپور برای اولین بار دیدار کردند و درباره عاری سازی هسته‌ای شبه جزیره کره به توافق‌های اولیه دست یافتند. دومین دیدار سران دو کشور قرار است اواخر ماه فوریه در ویتنام برگزار شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: کره شمالی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار