مدرس زایمان فیزیولوژیک کشور:

نقش رعایت منشور حقوق مادران در زایمان طبیعی

مدرس زایمان فیزیولوژیک کشور گفت : پیشرفت روند زایمان فیزیولوژیک ، وابسته به فیزیو لوژی بدن مادر است و یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر آن ، رعایت منشور حقوق مادران در زایمان طبیعی واحترام و محبت به مادر است.

خانم تهمینه دادخواه مدرس زایمان فیزیولوژیک کشور و عضو هیات علمی گروه مامائی و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،با اعلام این مطلب افزود: از سال 87 ، اجرای طرح ترویج زایمان فیزیولوژیک در کشور آغاز شده است .زایمان فیزیولوژیک یعنی زایمان طبیعی با حداقل مداخلات به طوری که هیچ مداخله ای به صورت روتین صورت نمی گیرد.و پزشک و ماما در کنار مادر هستند تا چنانچه عارضه ای رخ داد به او کمک کنند.

وی اظهار داشت : احترام و محبت به پیشرفت زایمان کمک می کند و بی مهری و خشونت و فشار عصبی مانع از پیشرفت زایمان می شود.در نتیجه هرگونه اضطراب زایمان را از مسیر طبیعی خود خارج می کند و به مسیر غیر طبیعی و پر از مداخله می کشاند.

مدرس زایمان فیزیولوژیک در کشور در ادامه  به حق مادران در انتخاب نوع زایمان اشاره کرد و گفت: یکی از مقدمات انتخاب روش مناسب زایمان ، شرکت در کلاس های آمادگی برای زایمان است که هشت جلسه است و از هفته 20 بارداری شروع می شود .

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در عوامل موثر بر انتخاب نوع زایمان اظهار داشت : نا آگاهی مادران و رعایت  نشدن منشور حقوق مادران باردار توسط کادر درمانی ، از عوامل کاهش انتخاب زایمان فیزیولوژیک و افزایش روآوری به سزارین است .تاکید می کنم این نوع انتخاب همیشه ناشی از رعایت نشدن منشور حقوقی بیمار از طرف کادر درمان رخ نمی دهد بلکه اغلب مادران به دلیل همان ناآگاهی و همکاری نکردن مقصر کند شدن روند زایمان خود می شوند.

مدرس زایمان فیزیولوژیک کشور در خصوص سه گام برای اجرای منشور حقوقی زنان باردار گفت : گام ول در اجرای منشور حقوقی زنان باردار ، آگاه ساختن زنان از حقوقشان و تشویق جرات ورزی در مطالبه آن ، گام دوم آگاه کردن کادر درمان در نحوه اجرای منشور و توسعه مهارتشان در هدایت روند زایمان طبیعی و خوشایند سازی تجربه زایمان و گام سوم استفاده از ابزارهای پیش رو برای اجرایی کردن این منشور در بیمارستان ها است .مثل طرح های تشویقی کادر درمانی در صورت رضایت مندی بیماران یا لحاظ کردن میزان رضایت مندی در کارانه پزشکان و کادر مامایی و موارد دیگر...

تهمینه دادخواه در پایان گفت : مادر مانند یک معبد مقدسی است که موجود معصومی در درون آن رشد و نمو می یابد . بنابراین باید به او احترام گذاشته شود و مورد مهرورزی قرار گیرد بدون توجه به نژاد و مذهب و قومیت و جایگاه اجتماعی و سواد او لذا  وقت آن رسیده که زنان کشورمان در دوران بارداری و زایمان خود تکریم شوند و رفتار بهتری با آنها شود تا همه مادران ، لحظات به یاد ماندنی بارداری و زایمان خود را تجربه کنند و آن را به عنوان تجربه ای خوشایند به خاطر بسپارند.

 

انتهای پیام/م

سه گام برای اجرای منشور حقوقی زنان باردار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.