تداوم سرما و یخبندان شبانه در سیستان وبلوچستان /باغداران و کشاورزان استان برای مقابله با سرما چه کنند؟

عضو کارگروه تهک کشاورزی هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: باغداران موز در جنوب استان برای مقابله با کاهش دما و جلوگیری از سرمازدگی می‌توانند باغات خود را آبیاری کنند.

تداوم سرما و یخبندان شبانه در سیستان وبلوچستان /باغداران و کشاورزان استان برای مقابله با سرما چه کنند؟محمود دیانتی در گفتگو با خبرنگار   گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، با توجه به تداوم سرمای شبانه و یخبندان در نقاط سردسیر استان گلخانه داران دمای گلخانه‌های خود را تامین کرده و تدابیر لازم برای ذخیره سوخت را در دستور کار قرار دهند.
وی ادامه داد: سبزی کاران استان به ویژه در مناطق مرکزی و نیمه شمالی برای جلوگیری از سرمازدگی با پوشش‌های پلاستیکی از محصولات خود در برابر سرما محافظت کنند.

عضو کارگروه تهک کشاورزی هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: دامداران، مرغ داران و زنبورداران استان نیز با مشورت کارشناسان و مروجان و ناظرین مزارع و کلینیک‌های گیاه پزشکی با توجه به پیش بینی وضع جوی وی سرمای شبانه در استان، اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

دیانتی ادامه داد: استفاده از جیره غذایی پرکالری درگاوداری‌ها و واحد‌های پرواربندی گوسفند در شرایط دمایی فعلی توصیه می‌شود.

وی افزود: زنبورداران استان نیز با توجه به سرمای هوا نسبت به کاهش جمعیت کلونی‌ها و استفاده از تغذیه مکمل در فصل سرد اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند. در مناطقی که با یخبندان شبانه همراه است انتقال کندو‌ها به محل‌های گرم نیز توصیه می‌شود.

دیانتی در بخش دیگری به تداوم خشکسالی و کم بارشی انباشته در استان اشاره کرد و گفت: توصیه می‌شود فعالین بهش کشاورزی حداکثر صرفه جویی در مصرف آب را مد نظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه کلزاکاران استان می‌توانند از کود «سرک» در مزارع خود استفاده کنند، گفت: باغداران نیز ضمن جمع آوری ضایعات باغی و شاخه‌های فرسوده جهت جلوگیری از استراحت زمستانی آفات، برای افزایش نفوذ آب در درختان نیز تشتک دور درختان در دامنه‌ها و ارتفاعات ایجاد کنند.

این کارشناس ادامه داد: مبارزه با آفات گوجه فرنگی و ارائه سریعتر محصول رسیده به بازار نیز در شرایط کنونی به کشاورزان توصیه می‌شود.

انتهای پیام/ف

باغداران برای جلوگیری از سرمازدگی می‌توانند باغات خود را آبیاری کنند

 

برچسب ها: کشاورز ، هواشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار