دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی مطرح کرد؛

کاهش یک میلیارد دلاری ارزبری با تولید دارو‌های زیستی در کشور

قانعی گفت: با تولید دارو‌های زیستی در کشور، توانستیم از خروج یک میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری کنیم.

کاهش  یک میلیارد دلاری  ارزبری با تولید داروهای زیستیبه گزارش حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جلسه با رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با اشاره به شرایط خوب ایران در تولید داروهای زیستی، بیان کرد: رویکرد ما در ستاد، توسعه محور است، تلاش می کنیم تا با اثربخشی و کارایی بالا در تولید داروهای زیستی به کاهش ارزبری در کشور کمک کنیم.

وی افزود: ظرفیت نخبگان علمی کشور در تولید داروهای زیستی بسیار بالا است و می توانیم از این ظرفیت به خوبی بهره بگیریم.

تعداد داروهای زیستی موجود در بازار جهانی

به گفته قانعی، در حال حاضر تعداد داروهای زیستی موجود در بازار جهانی ۱۴۶ قلم است، از این تعداد، ۲۰ دارو در بازار ایران موجود است که ۴ دارو منوکلونال آنتی بادی و ۱۶ دارو نوترکیب است.

وی همچنین تصریح کرد: داروهای زیستی از داروهای شیمیایی متمایز است و از پروتئین مشتق‌شده سلول‌های زنده کشت شده در آزمایشگاه ها تهیه می شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در ادامه عنوان کرد: تاکنون با توجه به فعالیت های ستاد از محل تولید داروهای زیستی، حدود یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور محقق شده است.

سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران با عضویت ۱۰۱ شرکت تولیدی، ۲۲ شرکت عضو وابسته، ۱۴ شرکت صادراتی و ۸ شرکت پخش دارو از سال ۸۴ به عنوان بازوی اجرایی سازمان غذا و دارو ایجاد شد. این سندیکا با هدف «ساماندهی تولید دارو‌های انسانی»، «بهبود کیفیت و توسعه صادرات»، «بازاریابی مستمر به منظور کسب اطلاعات عرضه، تقاضا، قیمت و بازار‌های مصرف» و «توسعه صادرات» شکل گرفته است.

همچنین از دیگر اهداف تاسیس این سندیکا می‌توان به «حمایت از منافع تولیدکنندگان دارو»، «تلاش برای افزایش دسترسی به بازار‌های جهانی و ایجاد فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری»، «افزایش مشارکت در تدوین استاندارد‌های مورد نیاز تولید دارو‌های انسانی» و «نظارت بر چگونگی اجرای آن از طریق تاسیس شرکت‌های بازرسی» اشاره کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار