شناسایی ۱۵۶ موقوفه جدید و برگشت به وقف

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت:از ابتدای امسال ۱۵۶ موقوفه شناسایی شده جدید و به وقف برگشته است.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  از عزم جزم این اداره کل برای احیای موقوفات و خارج ساختن آن از چنگ موقوفه خواران خبر داد و گفت: از ابتدای امسال ۱۵۶ موقوفه شناسایی شده جدید و به وقف برگشته است.


وی با بیان اینکه بهتر است واقفان قبل از وقف با مشاوران اداره اوقاف مشاوره کنند تا نیتی متناسب با نیاز روز جامعه انجام دهند، افزود: بسیاری از موقوفات ما در سطح شهر‌ها و روستا‌ها متروکه است.


حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه ممکن است افرادی فکر کنند اداره اوقاف نمی‌تواند موقوفات را اداره کند، گفت: بسیاری از زمین‌ها واقف اجازه تغییر کاربری و تغییر متناسب با نیاز روز جامعه را نداده است.


مدیر کل اوقاف استان گفت:خیلی از موقوفات پس از قانون اصلاحات ارضی به اوقاف واگذار نشده است، موقوفات دست افراد معتمد افتاد و پس از این افراد حیف و میل شد.


وی در ادامه بر لزوم احیای موقوفات استان خراسان جنوبی بویژه موقوفات حوزوی تاکید کرد و گفت: متاسفانه موقوفات زیادی از حوزه به تاراج رفته است، ما باید این موقوفات را از چنگ موقوفه خواران خارج سازیم و در این راه مسامحه نخواهیم کرد.


حجت الاسلام بخشی پور افزود: ما حتما به موقوفات حوزه توجه ویژه خواهیم کرد و به جد در صدد احیای موقوفات هستیم و در زمینه مسائل شرعی کوتاه نخواهیم آمد.


وی یادآورشد: تنها یک موقوفه استان ۵۰۰ میلیارد تومان مستقلات دارد؛ متاسفانه در این موقوفه تخلفات عدیده‌ای انجام شده است؛ در این زمینه با پیگیری‌های صورت گرفته رای دیوان را نیز گرفته ایم.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی اعلام کرد: موقوفاتی که از چنگ موقوفه خواران خارج ساخته ایم بیشتر از موارد ایجاد وقف بوده است.


وی از وجود ۹۶ بقعه متبرکه در استان خبر داد و گفت: بسیاری از این بقعه‌ها امامزاده هستند، برخی نیز عرفا، علما، شعرا و مشاهیر هستند و ما هیچ وقت این‌ها را به عنوان امامزاده معرفی نکرده ایم.


بر اساس آمار موجود ۹ هزار موقوفه در استان داریم که ۲۴ هزار رقبه دارد.
انتهای پیام/ب


احیای زمین‌های وقفی در خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.