اتمام ساخت مستند نگاری جامع معبد آناهیتا

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا از اتمام ساخت مستند نگاری جامع این بنای سنگی و تهیه مدل سه بعدی به روش «فتوگرامتری» برای اولین بار با مقیاس واقعی خبر داد .

به گزارش    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،صامت اجرایی مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا گفت: برداشت به وسیله فتوگرامتری برد کوتاه به عنوان یک روش ثبت و ضبط داده در باستان شناسی با محبوبیت فراوانی مواجه شده است. در نقشه برداری فتوگرامتری با استفاده از تعدادی عکس از یک شیء یا عارضه، می‌توان به مدل دقیقی از هندسه آن دست یافت.

وی با اشاره به پایان مستندنگاری معبد آناهیتا به روش فتوگرامتری در هفته جاری، گفت: با پایان مستند نگاری معبد آناهیتا مسلماً بستر پایش این بنای عظیم برای اولین بار مهیا شده است، همچنین مدل سه بعدی معبد در وضعیت موجود و با دقت بالا در اختیار همگان قرار می‌گیرد.

اجرایی در ادامه افزود: از مزایای بهره گیری از این سامانه در مستند نگاری یافته‌های باستان‌شناسی کاهش هزینه‌ها، عکس برداری با قدرت تفکیک بالا، آسیب شناسی، امکان اندازه گیری دقیق فواصل طولی و ارتفاعی، امکان استفاده در مناطق صعب‌العبور یا خطرناک، استفاده و تولید تصاویر قائم و سه بعدی است.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا در پایان یادآور شد: بنای تاریخی موسوم به معبد آناهیتا به روش تلفیقی فتوگرامتری هوایی و برد کوتاه در سیستم مختصات جهانی و در مقیاس یک یکم تهیه شد.

 

انتهای پیام/د

برداشت به وسیله فتوگرامتری برد کوتاه به عنوان یک روش ثبت و ضبط داده در باستان شناسی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.