کاهش خطر ابتلای سالمندان به آلزایمر با خانه تکانی

بسیاری از فرزندان اجازه نمی‌دهند والدین سالمندشان در انجام کار‌های خانه مشارکت داشته باشند، این کار زمینه ساز ابتلای آنها به یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مغزی جهان می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند انجام فعالیت‌های فیزیکی حتی به میزان کم می‌تواند در جلوگیری از ابتلای سالمندان به بیماری آلزایمر اثرگذار باشد.
 

آزمایش برروی گروهی ازداوطلبان نشان داده است انجام فعالیت‌های فیزیکی از جمله گرد گیری و نظافت منزل، مشارکت در نگهداری از کودکان و مواردی از این دست می‌تواند سبب جلوگیری از ابتلای سالمندان به بیماری آلزایمر با درصد بالایی شود.

بسیاری از خانواده‌ها تمایل چندانی در مشارکت بخشیدن به سالمندان برای انجام کار‌های خانه ندارند، زیرا گمان می‌کنند سالمندان توانایی لازم را ندارند یا کار برعهده گرفته را به کندی انجام می‌دهند.

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند عامل‌های مختلفی در ابتلای افراد به بیماری آلزایمر نقش دارند از جمله سن، عامل‌های ژنتیکی، شیوه زندگی و مواردی از این دست، اما با رعایت مواردی در زندگی می‌توان از درصد ابتلا به آلزایمر کاست.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

محققان برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر به افراد توصیه می‌کنند رژیم خوراکی سالم داشته باشند و به اندازه کافی ورزش و تحرک بدنی انجام دهند.

تحقیق‌های جدید محققان مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگوی آمریکا نشان می‌دهند انجام هر نوع فعالیت فیزیکی حتی انجام کار‌های ساده خانه مانند جارو برقی کشیدن یا پاک کردن میز و تعویض روتختی به وسیله سالمندان نوعی فعالیت فیزیکی محسوب شده و می‌تواند سبب کاهش درصد ابتلای آن‌ها به بیماری آلزایمر شود.

دانشمندان در این تحقیق میزان فعالیت فیزیکی گروهی از داوطلبان را با استفاده از دستگاه اندازه گیری میزان فعالیت در طول چند سال رصد و درصد ابتلا و مرگ آن‌ها در اثر بیماری آلزایمر را مقایسه کرد‌ه‌اند.

آن دسته از داوطلبان که فعالیت فیزیکی بیشتری داشته‌اند کمتر دچار ابتلا به بیماری آلزایمر و مرگ در اثر این بیماری شده‌اند.

مطالعه‌های دانشمندان نشان می‌دهند انجام فعالیت‌های جسمی سبب افزایش توان تفکر و قوه تجزیه تحلیل در افراد می‌شود و به این ترتیب سلول‌های مغزی آن‌ها دچار پیری و مرگ نمی‌شود.

کارشناسان این نتیجه‌ها را با بررسی برروی بیش از ۱۶۰ هزار نفر در طول چند سال تحقیق به دست آورده‌اند.

فعالیت فیزیکی سالمندان و مشارکت آنها در کار‌های خانه سبب کاهش خطر ابتلا به افسردگی، از دست دادن توان حرکتی و نیز کاهش خطر شکستگی در آنها می‌شود.

نتیجه‌های این مطالعه درمجله Neurology منتشر شده است.

منبع:Medicalnewstoday

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار