آذرشهر قطب تولید لپه کشور

سالانه بیش از ۳۲۰ هزار تن لپه در شهرستان آذرشهر تولید می‌شود که نیاز ۹۵ درصد کشور را تامین می‌کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، سالانه بیش از ۳۲۰ هزار تن لپه در شهرستان آذرشهر تولید می‌شود، این شهرستان بزرگترین بازار تولید و مصرف این نوع حبوبات است به طوری که  ۹۵ درصد لپه مورد نیاز کشور در ۲۰۰ کارگاه لپه سازی این شهرستان تولید و به بازار داخلی و برخی کشور‌های همسایه صادر می‌شود.

شهرستان آذرشهر قطب تولید لپه کشور

سالانه ۳۲۰ هزار تن لپه تولیدی به ۳۱ استان کشور ارسال می‌شود

علی اصغر لعلی رئیس اتحادیه لپه سازان آذرشهر در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: طبق برآورد‌های کارشناسی این اتحادیه، نیاز بازار‌های مصرف داخلی به لپه حدود ۴۵۰ هزار تن در سال است که ۲۵۰ هزار تن آن با خرید محصول نخود استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، لرستان، کرمانشاه، ایلام و خراسان انتقال آن به کارگاه‌های لپه سازی آذرشهر تامین می‌شود و ۲۰۰ هزار تن نخود نیز از کشور‌های استرالیا، اتیوپی، تانزانیا، پاکستان، و غیره تامین می‌شود.

علی اصغر لعلی افزود:این اتحادیه به وزارت کشاورزی توصیه کرده است برای حمایت از تولید و سرمایه وکارایرانی با مطالعه و زیر کشت بردن مناطق مستعد کشاورزی به محصول نخود ضمن قطع وابستگی کشور به این نوع محصول به ایجاد اشتغال در این بخش نیز کمک شایان نماید.

وی افزود: با زیر کشت بردن اراضی مورد نیاز برای تامین نخود کشور و تامین کل نیاز داخلی برای ۵ هزار نفر در بخش کشاورزی شغل ایجاد می‌شود و علاوه بر آن اتحادیه لپه سازان و تولید کنندگان لپه در آذربایجان شرقی مجبور نیستند، هزینه‌ای را برای خرید نخود کشور‌های دیگر جهان صرف کنند.

وی گفت: سالانه ۳۲۰ هزار تن لپه تولیدی به ۳۱ استان کشور ارسال می‌شود و استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و قم بیشترین مصرف لپه کشور را دارند.

صنایع جنبی و حمل ونقل وفروش لپه در آذربایجان شرقی بصورت مستقیم و ۱۰ هزار نفر بصورت غیر مستقیم فعالیت می‌کنند و ۸۰ درصد اقتصاد شهرستان آذرشهر و ده‌ها روستای تابعه از طریق صنعت لپه سازی تامین می‌شود.

وی گفت: صنعت لپه سازی قدمت ۸۰ ساله در آذرشهر دارد و تمام دستگاه‌های صنایع لپه سازی در شهر صنعتی تبریز و آذرشهر تولید می شود واز لحاظ تکنولوژی، وفنی کاملا بومی سازی است.

لعلی افزود: ۳۲۰ هزار تن لپه تولیدی آذرشهر درکیسه‌های ۲۰، ۳۰، ۴۰ کیلویی بسته بندی می‌شود وعلاوه برآن صنایع بسته بندی خرده پا نیز شکل گرفته ودر بسته‌های نیم کیلو و ۹۰۰ گرم نیز تهیه ودر کلیه فروشگاه‌های کشور عرضه می شود.

رییس اتحادیه لپه سازان آذرشهر افزود: لپه سازی آذرشهر نیاز به حمایت و مساعدت دارد و اعطا تسهیلات ارزان قیمت، خرید تضمینی محصول و پوشش بیمه‌ای نیز بسیار ضروری است.

آذرشهر قطب تولید لپه کشور

صنعت لپه سازی آذربایجان شرقی درتامین بخشی از آذوقه کشور سهیم است

اصغری کارشناس ارشد تعذیه و کشاورزی نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: صنعت لپه سازی آذربایجان شرقی در تامین بخشی از آذوقه کشور سهیم بوده وحفظ شکل ظاهری پس از پخت، خوشمزه بودن، هضم راحت وآسان توسط دستگاه گوارشی، بی بوبودن و داشتن رنگ و طعم دلپذیر و زود پز بودن وعدم آلایندگی محیط زیستی از مزایای لپه آذرشهر است.

وی گفت:لپه جزو حبوبات اصلی بوده و دارای پروتئین ونشاسته بسیار مفید برای انسان است.

 

آذرشهر قطب تولید لپه کشور

 سالانه ۱۰۰۰ تن نخود فرآوری و تبدیل به لپه می‌شود و برای ۱۵ نفراشتغالزایی شده است

سلمانی مدیر فنی کارگاه لپه سازی در آذرشهر نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت:از خصوصیات مهم لپه آذرشهر تولید محصول پاک و ارگانیک بدون هیچ گونه آلایندگی زیست محیطی و عاری از هر نوع موادشیمیایی، رنگ و داشتن طعم لذیذ است.

وی گفت: لپه مغذی بوده و از جمله حبوبات است که عدم نفخ آوری آن اهمیت فراوان درصنایع غذایی دارد و این محصول با داشتن باکتری‌هایی جوانه زن به هضم غذا کمک شایان می کند.

سلمانی گفت: لپه از نخود حاصل می‌شود و نخود را ۲۴ ساعت قبل از فرآوری خیس می‌کنند که این عمل ازنظر علمی یک فرایند فیزیولوژیکی بوده که منجربه شکفتن خواب اولیه وآزاد شدن آنزیم‌ها و هضم راحت‌تر آن‌ها می‌شود.

وی گفت:خشک کردن نخود خیس شده بوسیله نور مستقیم خورشید در این عمل علاوه برگندزدایی محصول بدست آمده به علت تبخیر و تجزیه تدریجی آب موجود در نخود باعث شکل پذیری ورنگی بودن لپه‌های بدست آمده ودر نهایت بازار پسندی آن می‌گردد.

سلمانی گفت: سالانه ۱۰۰۰ تن نخود فرآوری و تبدیل به لپه می‌شود و برای ۱۵ نفر نیز اشتغالزایی شده است.

آذرشهر قطب تولید لپه کشور

تولید و عرضه ۳۲۰ هزار تنی لپه کشور در آذرشهر

علیزاده معاون فرماندار شهرستان آذرشهر نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: درکارگروه توسعه کشاورزی آذرشهر اولویت اول توسعه در واقع حمایت از صنعت لپه سازی است و تولید و عرضه ۳۲۰ هزار تنی لپه کشور در آذرشهر اقتصاد کشاورزی و خدمات را در این شهرستان بدنبال داشته و گردش مالی این صنعت ۲۰ هزارمیلیارد تومان است که رقم قابل توجهی است.

وی گفت: تهیه و فرآوری لپه به عنوان بخشی از آذوقه هموطنان سالانه به میزان ۵۰۰ هزار تن بوده و علاوه برآن در آذرشهر یکصد هزار تن لوبیا، عدس، ماش و باقلا نیز تولید و روانه بازار مصرف کشور می‌شود.

علیزاده گفت:صنعت حبوبات سازی در آذرشهر همچنین موجب شده که این شهرستان از لحاظ ضریب اشتغال موقعیت بسیار خوبی در کشور داشته و میزان بیکاری در این شهرستان نیز بسیار پایین است.

آذرشهر قطب تولید لپه کشور

علیزاده گفت: معاش و اقتصاد شهرستان آذرشهر وده‌ها روستای تابعه با صنعت لپه سازی عجین شده است و ما در کارگروه‌های اشتغال، توسعه، کشاورزی وصنعت شهرستان مقرر کرده ایم که باید از صنعت لپه سازی کشور که در آذرشهر مستقر است حمایت شود و علاوه بر آن با برند سازی و عدم صدور فله‌ای محصول به کشور‌های همسایه باید زمینه اشتغال وارز آوری وسود بیشتر از این صنعت نصیب کشورمان شود.

وی نبود مراکز علمی وتحقیقاتی وپژوهشی درحوزه حبوبات، لزوم برندسازی محصول لپه ونخود کشوروهمچنین پوشش بیمه‌ای کارگران وکارفرمایان وافزایش زیر کشت نخود را ازمشکلات این قشر برشمرد.

آذرشهر قطب تولید لپه کشور

تاکید بر ایجاد کارخانجات بسته بندی خشکبار تولید شده  درشهرستان آذرشهر

معاون فرماندار شهرستان آذرشهر نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، بر ایجاد کارخانجات بسته بندی خشکبار تولید شده تاکید کرده و گفت: انجام این مهم از سازکار‌های اصلی اشتغالزایی این صنعت در شهرستان آذرشهر می‌باشد.

وی با بیان اینکه ظرفیت فرآوری نخودپزی‌های بخش ممقان و کارخانجات لپه سازی آذرشهر بیش از این است افزود: اگر مواد اولیه آن‌ها بیشتر تولید و به شکل آسان تامین شود فرآوری آن نیز افزایش خواهد یافت.

حاج احمد حسن زاده یکی از صاحبان صنایع لپه سازی آذرشهر نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:اتحادیه لپه سازان آذرشهر نیاز به برنامه ریزی‌های گسترده‌ای دارد وهم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار تن نخود از کشور‌های خارجی وارد آذرشهرمی شود که متاسفانه اکثر این واردات در خارج از حوزه اتحادیه صنفی صورت می‌گیرد و موجب شکل گیری بازار سیاه دلالی و واسطه گری میشود و قیمت محصول نهایی که همان لپه است را بالا میبرد.

حسن زاده گفت: باید وزارت خانه مربوطه واستانداری آذربایجان شرقی تدابیر لازم رابرای ساماندهی امر واردات نخود بصورت یکدست انجام دهند و کنترل بازار این محصول نیز در آذربایجان شرقی وتمام استان‌ها ضروری به نظر می رسد وباید ازافزایش بی رویه قیمت لپه جلوگیری گردد.

وی گفت:برای راه اندازی یک کارگاه لپه سازی سرمایه‌ای بین یک میلیارد تا چهار میلیارد ریال نیاز است.

بیش از ۸۰ سال است که صنعت لپه سازی با تولید مواد ارزشمند غذایی در مرکز شهرستان آذرشهر فعالیت دارد.

تعداد کارگاه‌های لپه سازی آذرشهر نزدیک ۲۰۰ واحد بوده و حدود ۱۵ درصد جمعیت این شهرستان به شکل مستقیم و غیر مستقیم در امر تولید و توزیع لپه اشتغال دارند.

شهرستان آذرشهر قطب تولید لپه کشور

انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.