انتشار کتاب سنت گرایی بازتابی در جهرم

کتاب سنت‌گرایی بازتابی، مبانی جامعه‌شناسی سیاسی ایران، عصر قاجار در جهرم منتشر شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز ،کرامت الله راسخ، استاد جامعه‌شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم و نویسنده کتاب سنت‌گرایی بازتابی، مبانی جامعه‌شناسی سیاسی ایران، عصر قاجار گفت: این کتاب جامعه‌شناسی با استفاده از رویکرد منابع و روش جامعه‌شناسی و تاریخی جدید که در آن ادعا شده تعارضی در جوامع سنتی خاورمیانه بین سنت و مدرنیسم نیست بلکه بازتابی بین سنت و سنت‌گرایی است.

وی با بیان اینکه منظور از سنت‌گرایی بازتابی، واکنش سنت در برابر خود است، افزود: این کتاب درصدد گشودن بابی در جامعه‌شناسی سیاسی کشور‌های مسلمان خاورمیانه بوده و از این دیدگاه در ایران کم‌نظیر است.

راسخ تصریح کرد: هدف از بررسی این سفرنامه‌ها، آشنایی با افکار اجتماعی و سیاسی ایرانیان مسافر غرب در قرن نوزدهم در باره کشور مقصد مسافر، در باره ایران و ایرانیان و ارزیابی آن‌ها از خودشان است. 

استاد جامعه‌شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم ادامه داد: کتاب سنت‌گرایی بازتابی، مبانی جامعه‌شناسی سیاسی ایران، عصر قاجار، در ۳۳۴ صفحه نوشته شده و مشتمل بر سه بخش و ۱۴ فصل بوده که از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم متتشر و در بخش نخست این کتاب مفاهیم اصلی سنت، بازتاب و سنت بازتابی توضیح داده شده و در فصل دوم نیز شرحی تاریخی بر نخستین مواجهه با غرب و بسته شدن نطفه‌های اولیه تفکر سنت‌گرایی بازتابی است.

نویسنده کتاب سنت‌گرایی بازتابی، مبانی جامعه‌شناسی سیاسی ایران، عصر قاجار اضافه کرد: در بخش دوم این کتاب، مطالعه‌ای تجربی با استفاده از سفرنامه‌هایی که در قرن نوزدهم نوشته شده و حاوی مطالبی است، که می‌توان به کمک آن‌ها فرضیه‌های اصلی این نوشتار را سنجش کرد و بخش سوم، نیز شامل سه فصل است که در قالب آن، زندگی و آثار سه نفر از منتقدان اجتماعی و سیاسی ایران در قرن نوزدهم بررسی می‌شود. 

گفتنی است، محتوای آثار این افراد از سفرنامه‌ها متمایز است، اما در زندگی و آثار این افراد نیز می‌توان جریان کلی ناامیدی را مشاهده کرد، زیرا بر مبنای این کتاب، مسافران به تدریج به امکان تقلید از غرب بدبین می‌شوند و حسرت گذشته در آن‌ها تقویت می‌شود.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

کتاب سنت گرایی بازتابی در جهرم منتشر شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار