مدیر عامل موسسه خانه کتاب:

در حوزه ایرانشناسی دچار فقر هستیم

حسینی پور گفت:هم اکنون در حوزه‌های ایرانشناسی به شدت دچار فقر هستیم و کرسی هایمان را در خارج از کشور از دست می‌دهیم از این رو همه سازمان‌ها و نهاد‌ها در خارج از کشور باید فعالیت کنند.

در حوزه ایرانشناسی دچار فقر هستیمبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری جایزه کتاب سال صبح امروز در سرای اهل قلم با حضور نیکنام حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد دبیر جایزه کتاب سال و احمد علی حیدری، دبیر جایزه جهانی کتاب سال برگزار شد.

نیکنام حسینی پور در این مراسم در خصوص جایزه کتاب سال گفت: جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به ایستگاه سی و ششم خود رسید و در طول این سال‌ها فراز و نشیب‌هایی داشت.

وی افزود:جایزه جهانی کتاب سال به عنوان یک برند در جهان و منطقه مطرح است حداقل تعداد زیادی از نویسندگان خارج از کشور مشتاق هستند که جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال را دریافت کنند.

حسینی پور با بیان اینکه در طی فراخوانی که از فروردین ماه منتشر شد تا مهر ماه بیش از ۶ هزار کتاب را در بخش جایزه دریافت کردیم. بیش از ۵۸۰۰ داور این فرآیند را داوری کردند؛ داوری‌ها طی ۸۰ هزار ساعت انجام شد و سعی کردند کتاب‌هایی که امتیاز لازم را کسب کرده است در جایزه کتاب سال داوری شود.

حسینی پور بیان کرد:این مسئله اهمیت دارد، چون جایزه کتاب سال مرجع بسیاری از جشنواره‌ها شناخته شده است.

 وی افزود: تعداد کتاب‌های بررسی شده در جایزه کتاب سال با احتساب جایزه جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر به ۱۰ هزار و ۳۶۸ اثر می‌رسد. امسال به دلیل مسائل اقتصادی که در کشور وجود داشت به جای سکه، جایزه نقدی به برگزیدگان جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال اهدا می‌شود. در آیین نامه جایزه کتاب سال تغییراتی ایجاد کردیم تا هر سال با همکاری هیئت علمی و دبیر جایزه کتاب سال، مبلغ جایزه تصویب و پیش بینی شود.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب با اشاره به مبلغ اختصاص یافته برای خریداری کتاب‌های مورد نیاز برای داوری در جایزه جهانی کتاب سال اظهار داشت: بخشی از کتاب‌های مورد نیاز برای داوری در جایزه جهانی کتاب سال از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به مبلغ نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان و بخشی از نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور به مبلغ بیش از ۵۰ میلیون تومان تهیه شد. به دنبال این هستیم که کتاب‌های برگزیده در جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال را به کتابخانه‌ای منتقل کنیم که با همکاری شهرداری تهران برای استفاده محققان راه اندازی می‌شود.

وی افزود:هم اکنون در حوزه‌های ایرانشناسی به شدت دچار فقر هستیم و کرسی هایمان را در خارج از کشور دست می‌دهیم همه سازمان‌ها و نهاد‌هایی که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند باید همت کنند تا این کرسی‌ها را در دانشگاه‌های خارج از کشور تقویت و تلاش کنیم  تا حفظ شوند چرا که  از دست دادن کرسی‌های ایران‌شناسی می‌تواند در آینده برای ما  فقر علمی ایجاد کند.

 حسینی پور ادامه داد: در سال ۹۷ نزدیک به ۷ استان، جایره کتاب سال را برگزار کردند که یکی از آن‌ها استان اصفهان بود بقیه استان‌ها هم جایزه کتاب سالشان را در جایزه کتاب سال کشور برگزار می‌کنند و بیش از ۱۰۰ داور کتاب‌ها را در حوزه مطالعات اسلامی داوری کردند.

وی با بیان اینکه اختتامیه روز ۱۶ بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود که ۱۴ اثر برگزیده و ۴۱ اثر تقدیری در اختتامیه این دوره جایزه کتاب سال تقدیر خواهند شد، گفت: تقدیری‌ها در هفته کتاب سال آینده  جوایز خود را دریافت می‌کنند. با انجمن‌های علمی مکاتبه داشتیم تا بتوانیم از ظرفیت انجمن‌ها در داوری‌های جایزه کتاب سال استفاده کنیم.

حسینی پور گفت:در بخش جایزه جهانی کتاب سال، برگزیدگانی از کشور‌های آمریکا، آلمان، ایتالیا، ایرلند، ترکیه، فرانسه و لبنان داریم که کار‌های اولیه را برای حضور میهمانان خارجی انجام می دهند تا بتوانیم از ظرفیت علمی آن‌ها در دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام مهدوی راد: کشورها در شرایط بحرانی،جایزه کتاب سال را برگزار می کنند

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد، دبیر جایزه کتاب سال با اشاره به اینکه بعضی کشور‌ها در بحرانی‌ترین شرایط، جایزه کتاب سال را برگزار می‌کنند تا نشان دهند پژوهش برای آن‌ها اهمیت دارد، گفت: ۷۲ گروه بررسی در ۱۰ موضوع اصلی شکل گرفت و تعداد ۶ هزار و ۴۱۳ عنوان کتاب را داوری کرد که از این میان ۲۷۲ عنوان به مرحله دوم داوری راه یافتند. دایره ارزیابی جایزه کتاب سال به تمام کتاب‌هایی منحصر می‌شود که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پذیرفته شدند.

وی با بیان اینکه سه حوزه اصلی ترجمه، تحقیق و تالیف در جایزه کتاب سال داریم، بیان کرد: عناوینی در جایزه کتاب سال داریم که تنها به حوزه ترجمه یا تالیف منحصر نمی‌شود بلکه در هر دو حوزه جای می‌گیرند و به دلیل مقدمه و فصل‌هایی که مترجم به کتاب افزوده است، داوران باید برای این دسته از آثار ملاحظه‌ای داشته باشند. امسال هم مثل سال‌های گذشته فضای کمّی کتاب‌ها رشد داشت، اما از نظر کیفیت خوب نبود. حتی در علوم پایه و محض مثل مهندسی کامپیوتر، مکانیک و برق کتاب‌هایی تالیف شدند که چندان شایسته نبودند. در حوزه علوم انسانی و اسلامی هم کتاب‌های مهمی از نظر محتوایی نداشتیم.

 احمد علی حیدری، دبیر جایزه جهانی کتاب سال با اشاره به اینکه امسال بیست و ششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال را برگزار می‌کنیم، اظهار داشت: از طرق مختلف کتاب‌هایی را که در خارج از کشور در حوزه ایران‌شناسی و علوم اسلامی نوشته شدند به دست آوردیم این کتاب‌ها از نمایشگاه‌های مختلف خریداری  یا از کتابخانه‌های ملی کشور‌های  مختلف تهیه شدند. تعداد عناوین بررسی شده در این دوره جایزه جهانی کتاب سال به ۲ هزار عنوان کتاب می‌رسد.

وی با بیان اینکه کتاب‌ها در کارگروه‌های مختلف جایزه جهانی کتاب سال بررسی شدند و حدود ۲۰۰ اثر به دور دوم داوری راه یافت، گفت: در این بخش حدود ۱۰ اثر برگزیده داریم و براساس سنت شرق شناسی، کتاب‌ها ناظر به موضوعات فقه و لغت، علوم قرآنی و اسلامی و کلام و فلسفه است بخشی از کتاب ها، آثار عربی هستند که به زبان‌های اروپایی ترجمه شدند و همراه با شرح و تفسیر و نقد است.

دبیر جایزه جهانی کتاب سال با اشاره به چگونگی تهیه کتاب برای داوری در جایزه جهانی کتاب سال بیان کرد: این توجه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جایزه جهانی کتاب سال وجود دارد حتی المقدور چیزی در تهیه کتاب برای این جایزه فروگذار نشده است و بخشی از کتاب‌ها را از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و بخشی را از نمایشگاه کتاب فرانکفورت تهیه کردیم که به دلیل همکاری تنگاتنگ نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با ما آثار تهیه شد و از نظر بودجه محدودیت خاصی نداشتیم.

 نیکنام حسینی پور با اشاره به ۳۶۱ برگزیده در طول ۳۶ سال برگزاری جایره کتاب سال گفت: ۹۳۰ نفر در ۳۶ دوره برگزاری جایره کتاب سال تقدیر شدند و ۱۱۰ نفر از برگزیده‌های این جایزه درگذشتند. امسال کتاب آینه دوران که مستند ۳۶ سال برگزاری این جایره است در دو جلد منتشر و در اختتامیه جایزه کتاب سال رونمایی خواهد شد.

در پایان مراسم از پوستر جایزه کتاب سال رونمایی شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.