نخستین داروی ایرانی درمان فقر آهن بدون عارضه وارد بازار شد

نخستین داروی ایرانی در درمان فقر آهن که گفته می‌شود بدون هیچ عارضه‌ای است، وارد بازار شد.

نخستین داروی ایرانی درمان فقر آهن بدون عارضه وارد بازار شدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امید رجبی، عضو انجمن دارو‌های طبیعی آمریکا و مخترع داروی آهن با ساختار یون، در مراسم رونمایی از دارو اظهار کرد: کار تحقیقاتی برای ساخت این دارو از سال ۸۵ آغاز و در سال ۸۹ فرمول ساخت آن در شرکتی ایرانی نهایی شد.

وی با بیان اینکه داروی آهن فروتونیک مجوز سیب سلامت و کد ثبت فرآورده را از سازمان غذا و دارو اخذ کرده است، گفت: این داروی گیاهی آهن به طور رسمی در تیر ماه سال ۹۷ در یکی از شرکت دارویی کشور آغاز شد و اکنون در سطح داروخانه‌های کشور موجود است.

رجبی اظهار کرد: همه دارو‌های آهن در شکل‌های مختلف از جمله شربت، قطره، کپسول بدون استثنا دارای مل و نمک هستند.

عملکرد آهن در بدن

وی درباره عملکرد آهن در بدن تصریح کرد: بدن بر پایه یون طراحی شده است و مولکول آهن را نمی‌شناسد از طرفی‌آهن مولکولی است که دندان‌های بچه‌ها را سیاه و یبوست و اسهال ایجاد می‌کند و موجب اختلال در عملکرد کبد می‌شود.

رجبی اظهار کرد: داروی درمان قطعی فقر آهن در ایران به صورت صد درصد طبیعی با خواص منحصر به فرد و مطابق ساختار بدن انسان بر پایه یون طراحی و تولید شده است.

وی افزود: فرمولاسیون نوین این دارو به درمان کم خونی فقر آهن منجر می‌شود و پس از مصرف آن بدن بیمار دیگر نیاز به استفاده از داروی کمکی ندارد، چرا که آهن موجود به دلیل یونی بودن ساختار آن به صورت کامل در بدن جذب می‌شود و در نتیجه آن عوارض کم خونی به طور کامل برطرف خواهد شد.

داروی ایرانی آهن یک مولتی ویتامین مینرال حاوی آهن است

عضو انجمن طب گیاهی انگلستان و انجمن دارو‌های طبیعی آمریکا ادامه داد: این دارو فقط یک مکمل برای جبران کمبود آهن نیست بلکه بیش از ۱۲ ریز مغزی از جمله مقادیر بالای از ویتامین D و C، انواع کلسیم و منیزیم دارد و در حقیقت یک مولتی ویتامین مینرال حاوی آهن است.

رجبی گفت: نتایج مطالعات بالینی داروی درمان فقر آهن گیاهی با استناد خون‌سازی و تولید فاکتور‌های خونی از سوی پژوهش‌های مرکز تحقیقات پزشکی موکول دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیانگر درجه رضایتمندی بیماران است، همچنین این دارو در درمان کم خونی ناشی از فقر آهن در بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی و پرتو درمانی و مبتلایان به بیماری مزمن نیز کاربرد دارد.

وی تاکید کرد: داروی گیاهی درمان فقر آهن با ساختار یونی کاملاً طبیعی است و ساختار آن با دارو‌های موجود در بازار تفاوت دارد و برخلاف مکمل‌های رایج از هیچ ماده شیمیایی، چون نمک‌های گلوکونات، فومارات، یا سولفات در ترکیبات آن استفاده نشده است.

عضو انجمن طب گیاهی انگلستان و انجمن دارو‌های طبیعی آمریکا افزود: این داروی درمان فقر آهن حاوی عصاره آبی نوعی گیاه بومی فلات ایران شکر سرخ و طمع دهنده طبیعی بوده و است و هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارد و فاقد افزودنی‌ها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی است.

فرآیند طولانی دانش بنیان شدن محصولات ایرانی

مهدی عباسی، دبیرانجمن مخترعان کشور گفت:‌ در تمامی کشورها زمانی که متوجه می‌شوند اختراعی در دست انجام است از همان زمان دانش‌بنیان محسوب می شود اما در ایران به این گونه نیست و فرایندی طولانی لازم است تا یک کالا یا اختراع گواهی دانش‌بنیان بودن را کسب کند.

وی با بیان اینکه فروتونیک یک داروی دانش‌بنیان است و پایه گیاهی دارد، گفت:‌ همکاری نکردن بخش‌های دولتی موجب می‌شود تا برخی ایده‌ها و تولیداتی که می‌توانند در کشور تولید شود به خارج از کشور هدایت شوند.

قراردادهای ملیلاردی استارتاپ ها در تولید محصولات داشن بنیان

در ادامه محمد خسروی، رئیس مرکز رشد شهر سیمرغ  گفت:‌ تحقیقات بر روی پلت‌فرم‌های متفاوت تولید محصولات در حال انجام است. استارت‌آپ‌های بسیاری در زمینه تولید محصولات دانش‌بنیان وارد عرصه شده‌اند و سرمایه‌گذاری‌هایی را جذب کرده‌اند و قراردادهای میلیاردی نیز به این منظور در حال انعقاد است.

وی با بیان اینکه واردنشدن دولت به این بحث در برخی از جنبه‌ها مفید است، گفت:‌ دخالت نکردن دولت در این بحث به این معناست که سنگ‌انداری‌های دولتی نیز در این مسیر کاهش می‌یابد و یکی از مشکل‌های کنونی این است که اکوسیستم محصولات و اختراع‌ها در کشور وجود ندارد اما امیدوار هستیم تا محصولات و کالاهایی که به این منظور اختراع شده‌اند به تدریج تولید و وارد بازار شوند.

خسروی درباره ظرفیت پارک‌های علم و فناوری به منظور تحقیق، تولید و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان  گفت:‌ مبنای دانش‌بنیان بودن محصول انتخاب مشتری است و به طور معمول این اخترا‌ع‌ها و طرح‌ها حاشیه سود بسیار بالایی نیز در صورت تجاری‌سازی دارند اما دانش‌بنیان بودن باید ابزار کمکی در فرآیند تحقیق، تولید و توسعه باشد و نباید به هدف بدل شود.

وی افزود:‌ حضور افراد و ایده‌ها در محصولات علم‌محور فرصت است و باید از این فرصت‌ها استفاده شود و در این میان حضور نهادها بسیار کارساز است و باید هوشمندانه عمل شود و از امکانات در زمان مناسب استفاده شود.

خسروی درباره محصولات در دست تجاری‌سازی گفت: برخی از این محصولات درحوزه دارو و برخی درحوزه تجهیزات بیمارستانی است. همچنین در تولید پهبادها، شبکه اورژانس هوایی، حوزه غذا و تولید فرآورده‌های غذایی پروبیوتیک و بدون شکرو حوزه کشاورزی محصولاتی تهیه شده است که به تدریج تجاری‌سازی شده و با تولید صنعتی به بازار عرضه می‌شود.

درآمدزایی محصولات دانش بنیان صدها برابر درآمدهای نفتی

علی برهمن، مشاور معاونت اقتصادی بسیج اصناف نیز گفت:‌ در ایران ظرفیت‌های بالقوه بسیاری وجود دارد که باید در تولید مورد استفاده قرار گیرد، ایران یکی از کشورهایی است که از 13 نقطه آب و هوایی 11 نقطه را در اختیار دارد و 8 هزار گونه گیاهی در مساحتی به وسعت دوبرابر قاره آفریقا در ایران کشت می‌شود.

وی با اشاره به گردش مالی 150 میلیارد دلاری گیاهان دارویی در جهان گفت:‌ در ایران تولیدات داشن بنیانی وجود دارد که می‌‌تواند صدها برابر درآمدهای نفتی و منابع طبیعی برای کشور درآمد به همراه داشته باشد و باید تمرکز تولیدات صنعتی بر محصولاتی باشد که برای کشور ارزآوری بالا دارند.

بهزادی با اشاره به شربت فروتونیک تصریح کرد: تمام مکمل‌های دنیا که به صورت میلیاردی تولید می‌شوند ترکیبی از نمک آهن است که وضع بالینی بیماران را تحت شعاع قرار می‌دهد حالا شربت فروتونیک با کیفیت عالی با سرمایه‌گذاری 30 میلیارد ریالی تولید شده است و به بخش‌های استانی مانند مازندان، گلستان، اراک، سنندج، یاسوج و دیگر مناطق کشور ارسال خواهد شد. اکنون شاید حتی پنج درصد از بازار را هم نتواند پوشش بدهد برای همین تجاری‌سازی و تولید انبوه آن نیاز به حمایت دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهری
۲۰:۲۱ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
ایا عقب افتادگی پریودی از عوارز این دارو است
Iran (Islamic Republic of)
م- ف
۱۲:۵۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
با سلام درست است این دارو صد در صد گیاهی است ولی من از دکتر خانوادگی خودمان شنیدم که این دارو رسوب روی دندانها بوجود می آورد
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۲۳:۱۹ ۰۹ تير ۱۳۹۸
سلام من دخترم 7سالشه اشتها ه نداره بی حاله؟
Germany
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
توی برنامه نوآوران به اسم داروی فروتونیک تبلیغشو میکرد قبلا
جالب شد!
Germany
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
رزومه ی سازنده این دارو رو از کجا میشه گیر آورد منظورم اقای دکتر نجفی
Germany
مهردادی
۱۷:۴۹ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
من توی اینترنت جستجو کردم روتونیک ولی چیزی نیومد
Iran (Islamic Republic of)
فروتونیک
۱۴:۱۴ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
✅تنها داروی درمان قطعی کم خونی ناشی ازفقر آهن، در دنیا به شکل یونی برپایه100% گیاهی
Germany
وحید
۱۷:۵۵ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
شما الان داری تایید میکنی؟
از کجا با قاطعیت میگی 100٪
Germany
فاطیما
۱۴:۱۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
میان‌تیتر «قراردادهای ملیلاردی استارتاپ ها در تولید محصولات داشن بنیان» نیاز به ویرایش نداره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
خیلی عالیه درمان فقر آهن بدون عوارض
کاش دکترها هم زودتر با خبر بشن و به بیماراشون تجویز کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
خیلی عالیه درمان فقر آهن بدون عوارض
کاش دکترها هم زودتر با خبر بشن و به بیماراشون تجویز کنن
Germany
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
کو تا بخوان فروتونیک رو دکتر ها تجویز کن
اونا هرچی که دولت بگه توی نسخشون مینویسن
Germany
فاطمه
۱۰:۲۴ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
واقعا جالبه..آدم باورش نمیشه...
از کجا میشه تهیه کرد؟
Germany
سینا
۱۷:۱۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
واقعاً به ایرانی بودنم افتخار می کنم.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمدی
۱۶:۴۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
این دارو صددرصد گیاهی و بدون عارضه است.
این جمله در این خبر باورنکردنیه اونم واسه یک داروی آهن و کم خونی.