جشنواره فیلم فجر با رنگ و بوی تئاتر افتتاح شد/ نکوداشت آقای بازیگر سینمای ایران

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس تئاتر تهران کار خود را آغاز کرد تا از فردا اکران فیلم ها برای بخش داوری آغاز شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه سه‌شنبه (۹ بهمن)، همزمان با ایام دهه فجر در پردیس تئاتر تهران در منطقه خاوران رسماً کار خود را آغاز کرد؛ مراسمی که با پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت قرآن کلید خورد.

منصور ضابطیان اجرای افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را بر عهده داشت و در این مراسم آیین بزرگداشت چند هنرمند از جمله عزت الله انتظامی برگزار شد.

خسرو خسروشاهی، رسول صدرعاملی، منوچهر شاهسواری، مسعود ردایی، مرتضی رزاق کریمی، علیرضا تابش، شاهرخ دولکو، سیروس الوند، ناصر ممدوح، فرید سجادی حسینی، نیره فراهانی، پژمان بازغی، فرشته طائرپور، مهرداد صدیقیان، محمدرضا غفاری، حبیب ایل‌بیگی، شبنم مقدمی، جواد رضویان، نسیم ادبی، جواد نوروزبیگی،  شهرام حقیقت دوست و پولاد کیمیایی از جمله سینماگران حاضر در پردیس تئاتر تهران هستند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم افتتاحیه حضور دارد.

از حاشیه های این مراسم می‌توان به اجرای تئاتر «سلام چهل سالگی» به کارگردانی محمد رحمانیان  با موضوع خاطره بازی با جشنواره  و اجرای موسیقی توسط نیما مسیحا و رضا تاجبخش اشاره کرد.

همچنین به یاد درگذشتگان یک‌سال اخیر سینما تیزری پخش شد که به کسانی چون منوچهر پوراحمد، سیماحاجی خانی، حمید ریسباف، فریده صابری، محمد توکلی، بیتا شباهنگ، همایون شهنوازی، لوون هفتوان، مهدی قبادی، بهرام زند، اسدالله کفافی، حسین شهاب، ناصر چشم آذر، محمد حیدری، هوشنگ آزادی ور، ناصر ملک مطیعی، شعبانعلی اسلامی، صدرالدین شجره، ایرج صفدری، عزت الله انتظامی، محمد عبادی، شیر ضیاالدین دری، مهدی ارین‌نژاد، سعید کنگرانی، حسین عرفانی، یدالله صومدی، پرویز تأییدی، احترام سادات حبیبیان، پیام صابری، فرج الله حیدری، ناصر انتظاری، حسین محب اهری اشاره کرده بود.

 
پخش کلیپ «مادر» برای گرامیداشت ایام فاطمیه
در پایان، کلیپی با عنوان «مادر» برای گرامیداشت ایام فاطمیه پخش شد و مراسم افتتاحیه با این کلیپ به پایان رسید. اما سی و هفتمین و جشنواره فیلم فجر از فردا با اکران فیلم‌ها برای به پرواز درآمدن سیمرغ‌ها رسما کار خود را آغاز می‌کند.
۵ سال پیش
نکوداشت عزت سینمای ایران و تجلیل از ۵ هنرمند در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

نکوداشت مرحوم استاد عزت الله انتظامی دیگر اتفاق مراسم بود که عباس صالحی، حسین انتظامی، ابراهیم داروغه زاده و مجید انتظامی فرزند آن مرحوم روی سن آمدند.

جشنواره فیلم فجر با رنگ و بوی تئاتر افتتاح شد/ نکوداشت آقای بازیگر سینمای ایران

مجید انتظامی گفت: این روز خجسته را به دست اندرکاران سینما تبریک می‌گویم و امیدوارم سال پرباری برای سینما باشد و از خانه سینما که ما را تنها نگذاشتند، تشکر می‌کنم.

بزرگداشت عزیزالله حمید نژاد

علیرضا تابش و علیرضا شجاع نوری برای بزرگداشت عزیزالله حمیدنژاد روی صحنه آمدند.

شجاع نوری گفت: می‌گویند اگر می‌خواهید کسی را خوب بشناسید باید یا با او کار کرد یا سفر رفت که در این دو بخش در کنار حمید نژاد بودم و آخر به «بانوی عمارت» رسید. او واقعا یکی از شخصیت‌های دوست داشتنی است و مثل چتر سیاه در سفر بارانی است. بسیار دلنشین و همراه و یار و یاور است و می‌توان روی حرفش حساب کرد.

جشنواره فیلم فجر با رنگ و بوی تئاتر افتتاح شد/ نکوداشت آقای بازیگر سینمای ایران

تابش بیان کرد: حمیدنژاد بیست ساله بود که با مرحوم سیف الله داد وارد سینما شد و ثمره آن کار‌های ارزشمندی است که در ذهن مخاطبان ایرانی و خارجی ماندگار شده است، حتی خارجی‌ها فکر می‌کردند که در استودیو ضبط شده، اما نمی‌دانستند چه سختی‌هایی برای آن کشیدیم. برای او آرزوی سلامتی دارم.

حمیدنژاد در ادامه مراسم گفت: من از نظر کیفی و کمی کار‌های زیادی ندارم، اما خوشحالم که همین تعداد را هم با عشق ساختم. شرایط و سختی‌ها اجازه نداد هرکاری را حتی کم بسازم و از همسرم به دلیل همراهی‌هایش تشکر و قدردانی می‌کنم.

بزرگداشت ابراهیم حقیقی

رسول صدرعاملی، آتیلا پسیانی و علی اکبر صادقی برای بزرگداشت ابراهیم حقیقی گرافیست و طراح نماد سیمرغ جشنواره فیلم فجر به روی سن آمدند.

علی اکبر صادقی استاد هنر‌های تجسمی در این آیین گفت: افتخار من این است که حدود چهل و پنج سال با ابراهیم حقیقی دوست هستم. او یک هنرمند واقعا والا و برجسته است.

رسول صدرعاملی گفت: پوستر هر فیلمی هویت آن فیلم است و ما باید اهمیت این موضوع را بدانیم. در دوره‌ای که کپی برداری مد شده باید به این هنر به چشم دیگری نگاه کنیم.

جشنواره فیلم فجر با رنگ و بوی تئاتر افتتاح شد/ نکوداشت آقای بازیگر سینمای ایران

ابراهیم حقیقی در این مراسم گفت: دوستان پرسیدند گرامیداشت چگونه است گفتم برای من قطعا خوشحال کننده است و از دومین جشنواره که پوستر می‌کشیدم، با جشنواره فیلم فجر همراه شدم. در سال چهارم، سیمرغ و در سال پنجم تندیس را طراحی کردم.

وی ادامه داد: زندگی آدم‌ها همیشه پر از خوشی و حسرت است. خوشی من امشب از این است که در کنار عزیزانی هستم که افتخار سینمای ایران هستند. آقای خسروشاهی که همه با صدایش بزرگ شدیم، عباس گنجوی و آقای حمیدنژاد را از سال ۵۰ می‌شناسم. آقای گنجوی آن زمان مثل امروز یکی از حرفه ای‌ترین تدوینگران سینمای ایران بود و خانم معتمدآریای عزیز که خوشحالم کار‌های مشترک بسیاری با ایشان داشتم و این بزرگواران که به من افتخار دادند اینجا هستند و همچنین از آقای شجاع نوری عزیز تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: یاد آقای بهشتی هم می‌کنم که تندیس و سیمرغ از آن زمان طراحی شد.

حقیقی گفت:حسرت می‌خورم که از میان ۶ نفری که برای آن‌ها گرامیداشت می‌گیرند؛ عزیزی به نام عزت الله انتظامی بین ما نیست. او مایه افتخار همه بود و انسانیت و تفکرش برای خانه هنرمندان بسیار راهگشا بود.

بزرگداشت فاطمه معتمد آریا

در ادامه مراسم رضا کیانیان، همایون اسعدیان و علیرضا رئیسیان برای تجلیل از فاطمه معتمد آریا به روی سن آمدند.

فاطمه معتمد آریا گفت: سینمای ایران بهترین صادر کننده فرهنگ ایران در سراسر جهان است و به این اعتقاد دارم وظیفه ما سینماگران گسترش مهر و محبت میان تمام انسان‌ها است.

جشنواره فیلم فجر با رنگ و بوی تئاتر افتتاح شد/ نکوداشت آقای بازیگر سینمای ایران

وی ادامه داد: سینما مانند گوهری است که همه دوست دارند به آن دست پیدا کنند، اما سینمایی‌ها فقط می‌توانند در کنار هم این سینما را ارتقا دهند.

 بزرگداشت عباس گنجوی

مسعود کیمیایی برای تجلیل از عباس گنجوی روی سن آمد و گفت: در سال‌های دور با هم زیاد کار کردیم. عباس گنجوی فیلمت را می‌شناسد و روی آن فکر می‌کند. او فوق العاده است. ما روز‌های سختی را گذراندیم، در روز‌های سخت، سرما و ساواک با هم بودیم.

بهمن فرمان آرا بیان کرد: من با وجود هزاران آشنا در سینما فقط یک دوست دارم و آن عباس گنجوی است. از همین جا از ناصر تقوایی یاد می‌کنم که گنجوی را به من برای تدوین معرفی کرد. ارتباط و دوستی بین من و عباس زیاد است و در سینما همتا ندارد. هر چیزی درباره عباس بگویم کم گفتم، چون راجع به آدم‌های پا به سن زیاد حرف نمی‌زنند.

جشنواره فیلم فجر با رنگ و بوی تئاتر افتتاح شد/ نکوداشت آقای بازیگر سینمای ایران

وی با بیان اینکه امروز عکسی از شهلا ریاحی در اینستاگرام دیدم، گفت: او آلزایمر دارد از همین جا میخواهم بگویم نباید از این هنرمندان فیلمی تهیه و در فضای مجازی پخش کنید، درست نیست! چقدر بی احترامی می‌کنید. این‌ها بزرگان سینما بودند. این خانم اولین کارگردان زن سینمای ایران بوده چرا سوءاستفاده می‌کنید؟ مثل کسانی که کنار تخت بیمار عکس می‌گیرند. این چه عیادتی است و چرا باید این عکس در اینستاگرام گذاشته شود؟

فرمان آرا گفت: خوشحالم تا عباس سرپا است این بزرگداشت گرفته شده و افتخار می‌کنم همه کارهایم با مونتوری عباس گنجوی بود.

عباس گنجوی در آیین بزرگداشتش گفت: خیلی بلد نیستم حرف بزنم به خصوص چنین جایی. من می‌گویم اگر یک اتاق نیمه تاریک یا پنجره نیمه روشن بدهید من می‌توانم خیلی حرف بزنم، اما همه حرف‌ها در طول همه این سال‌ها که کار کردم گفته شد. تقریبا در دوره‌ای که من شروع کردم قبل از اینکه با فرمان آرا، کیمیایی و تقوایی کار کردم در دوبله کار می‌کردم که برخی از این افراد این جا هستند. آدم وقتی در این جمع قرار می‌گیرد، حالش خوش می‌شود.

بزرگداشت خسرو خسرو شاهی

منوچهر اسماعیلی بیان کرد: امشب شبی است که من در بزرگداشت همراه ۶۰ ساله‌ام هستم. او با صدای نازنینش در این کار موفق شد و من در خدمتش بودم و در خیلی از فیلم‌ها همکاری کردیم.

ناصر ممدوح در ادامه مراسم گفت: من در اصل نقش بادیگارد این بزرگان را دارم. خوشحالم در جمع این عزیزان رشد کردم.

منوچهر والی زاده بیان کرد: ممنونم که هنرمندان کشور را تشویق می‌کنید. از برگزارکنندگان جشنواره تشکر ویژه می‌کنم که به پشت صحنه سینما آمدند و آن‌ها را دیدند.

جشنواره فیلم فجر با رنگ و بوی تئاتر افتتاح شد/ نکوداشت آقای بازیگر سینمای ایران

وی ادامه داد: من با خسرو شاهی از دبستان تا به حال دوستیم و افتخار می‌کنم در کنار خسروشاهی هستم. نقش‌هایی که او خسته بود و نمی‌خواست دوبله انجام دهد را به من می‌داد.

خسرو خسرو شاهی در آیین بزرگداشتش گفت: من در طول این سال‌های فعالیت باید برای سینما رفتن بلیت می‌خریدم و اولین بار است که برای افتتاحیه دعوت شدیم و از داروغه زاده تشکر می‌کنم.

وی افزود: من سال‌ها در سایه کنار شما بودم و الان زیر نور شما را می‌بینم. من بیشتر در کنار کیمیایی بودم و ۵ فیلم با او کار کردم.

خسرو شاهی بیان کرد: از حرفه ما هیچوقت به درستی تجلیل نشد و ما را به حساب نمی‌آوردند، اما الان تا حدی بهتر شده است. از مسئولان در وزارت ارشاد می‌خواهم توجه بیشتری به دوبله کنند.

جشنواره فیلم فجر با رنگ و بوی تئاتر افتتاح شد/ نکوداشت آقای بازیگر سینمای ایران

وی گفت: دوبلور‌های ما هنوز هستند، اما با بدترین شکل ترجمه و اکران در حوزه صدا مواجه هستیم.

خسرو شاهی ادامه داد: من با کیمیایی زمان دوبله فیلم به هزاران موضوع فکر می‌کردیم تا بهتر شود. فیلم «سرب»، «گروهبان» یا «دندان مار» را ببینید و قضاوت کنید. یا فیلم «شیرین» که با کیارستمی کار کردیم.

وی گفت: ما با آدم‌های بزرگ در فیلم‌ها و سینما سروکار داشتیم، بعد به فیلم‌های فارسی رسیدیم که گفتند نه خوب نیست و صدای خود بازیگر بهتر است. روزگاران عجیی و غریبی گذراندیم، اما من فروشنده صدا نبودم.

۵ سال پیش
معرفی برگزیدگان بخش آنونس و تبلیغات جشنواره فیلم فجر

داوران مسابقه بخش تبلیغات جشنواره روی صحنه آمدند تا جوایز این بخش را اهدا کنند که در بخش عکس حبیب مجیدی، سیمرغ بلورین را برای فیلم سینمایی «بمب یک عاشقانه» دریافت کرد.

جشنواره فیلم فجر با رنگ و بوی تئاتر افتتاح شد/ نکوداشت آقای بازیگر سینمای ایران

وی گفت: رقابت در هنر بی معناست و یادمان نرود سینما قرار است آدم‌ها را به هم نزدیک کند. از عوامل فیلم، بهرام جلالی و ایرج تقی پور به عنوان استادانم قدردانی می‌کنم.

طا‌ها ذاکر برای فیلم «کوپال»، سیمرغ بلورین بهترین پوستر را دریافت کرد.

جشنواره فیلم فجر با رنگ و بوی تئاتر افتتاح شد/ نکوداشت آقای بازیگر سینمای ایران
سیمرغ بلورین بهترین آنونس در جشنواره فیلم فجر به روح الله موحدی برای فیلم «گرگ بازی» اهدا شد.

جشنواره فیلم فجر با رنگ و بوی تئاتر افتتاح شد/ نکوداشت آقای بازیگر سینمای ایران

۵ سال پیش
داروغه زاده: سینمای نوین ایران خود بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است

ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در این مراسم گفت: به مناطق جنوب تهران آمدیم، جایی که انقلاب اسلامی از همین مناطق شکل گرفت و هر کوچه و برزن این منطقه از شهر، به نام شهدا مزین شده است.

وی بیان کرد: سینمای ایران در جهان شناخته شده است و این جشن هر ساله سینما امسال از منطقه‌ای آغاز می‌شود که شناسنامه انقلاب اسلامی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب است.

داروغه زاده افزود: امیدوارم یکی از بهترین دوره‌های جشنواره فجر را پشت سر بگذاریم و برای سینمای پر آوازه ایران سنگ بنای جدیدی را بنیان گذاری کنیم.

جشنواره فیلم فجر با رنگ و بوی تئاتر افتتاح شد/ نکوداشت آقای بازیگر سینمای ایران

وی افزود: سینمای ایران اکنون و در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی از دور دست‌های ایران تا سراسر جهان پیام آور نجابت، انسانیت، صداقت، درستکاری و همه فضایل است.

داروغه زاده بیان کرد: ادعای بزرگی نیست اگر بگویم سینمای نوین ایران خود بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است و مظهر شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی به معنای واقعی آن است. آوازه افتخارات سینمای ما در همه جهان طنین انداز است و این سینما به سهم خود همه تلاش خود را کرده که ندای آزادی و آزادگی باشد.

وی افزود: به پیروی از وصیت امام راحل که دردمند و آرمان خواه است و به فرموده رهبر عزیزمان که کلید توسعه کشور است. چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به همه شما مردم عزیز، هنرمندان و سینماگران تبریک می‌گویم و امیدوارم روز‌هایی سرشار از طراوت و جوشش که در آثار امسال جشنواره نمایان است، در این ایام داشته باشیم. قدردان محبت همه همکارانم در ستاد برگزاری و همه سرورانم در سازمان سینمایی و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که این جشنواره حاصل کمک و حمایت همه این عزیزان است.

۵ سال پیش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
خوانندگی زنان هم آزاد شد.برید برای آزاد شدن بقیه منکرات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
این کیه که کلاه مسخره گذاشته سرش
آخرین اخبار