یک پزشک عمومی به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

پاسخ سوالات خود را در زمینه «بواسیر» اینجا بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه «بواسیر» را سید محمد صادق غفوری پزشک عمومی و عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران  پاسخ داده است.

سوال: بعد از زایمان، هنگام دفع به شدت درد و سوزش و گاهی اوقات خونریزی از ناحیه مقعد داشتم،دکتر مراجعه کردم بعد از معاینه گفت دچار پارگی مقعد شدم و شیاف و کرم و قرص داد، مصرف کردم ولی تغییری ایجاد نشد دوباره مراجعه کردم داروی قوی تر دادند ولی بازهم به همان صورت مشکل دفع دارم، باید چه کار کنم؟ 

جواب: در مواردی پس از زایمان طبیعی به دلیل برش های زایمانی، عضلات کف لگن نیز آسیب دیده و ایجاد مشکلاتی در فرد می کند؛  اگر با دارودرمانی بهبود حاصل نشد، با استفاده از روش های تصویر برداری و تعیین میزان آسیب، می توان عضلات آسیب دیده را ترمیم کرد.

سوال: ۳۵ ساله هستم، پنج سال است که بواسیر دارم و زمان مدفوع خیلی درد دارم آیا باید عمل کنم؟ 

جواب: در این موارد که به آن هموروئید درجه 4 گفته می شود اغلب نیاز به روش هایی نظیر جراحی یا لیزر(باند لیگاسیون) است، مصرف زیاد مایعات و جلوگیری از ایجاد یبوست تا حد زیادی از بدتر شدن آن جلوگیری می کند.

سوال: یکسال است که به فیشر مقعدی دچار شده‌ام انواع پماد استفاده کرده‌ام ولی نتیجه نداشت،  برای درمان باید چه کار کنم؟ 

جواب: فیشرهایی که مدت زیادی طول کشیده است نیاز به بررسی های بیشتر و انجام کولونوسکوپی و یا رکتوسیگموئیدوسکوپی جهت رد علل زمینه ای دارد.

سوال: پارسال برج ۶ دچار بواسیر شدم،  با مراجعه به دکتر و با مصرف پماد و یک بسته پودر مکمل فیبر بعد از گذشت ۳ هفته بهبودی حاصل شد، از آن زمان ۲ مرتبه دیگر دچار این عارضه شدم که خود به خود بعد چند روز خوب شد اما برای بار سوم از هفته قبل دچار بواسیر شدم و تا حد زیادی درد دارم،  اگر از همان پماد استعمال کنم کافی است؟

جواب: به طور مشخص، یبوست علائم مربوط به بواسیر را بدتر می کند،  در هنگام در مصرف پماد آنتی هموروئید بلامان است ولی در صورت مزمن شدن و وجود علائم دیگر نظیر آفت نیاز به بررسی بیشتر توسط پزشک گوارش است.

سوال: کارمند هستم و تحرک کمی دارم، مدتی پیش اجابت مزاج درد و سوزش زیادی از مقعد داشتم،  یکم بهتر شده است ولی حس می‌کنم موقع اجابت روده به طور کامل خالی نمی‌شود،  خروج گاز خیلی زیادی دارم شاید روزی ۱۰۰ مورد که خودم اذیت می‌شوم و با حبس کردنش دل درد می‌گیرم آیا بواسیر دارم؟ 

جواب: بیشتر علائم شما مطرح کننده فیشر یا همان شقاق است، باید به پزشک گوارش مراجعه کنید و ضمن انجام معاینه دقیق، تست های تشخیص به کار برده شود.

سوال: آیا بین پورستات بزرگ و بواسیر ارتباطی دارد؟

جواب: بزرگی پروستات ممکن است در روده اثر فشاری گذاشته و به سبب آن فرد دچار یبوست شود، یبوست سبب بدتر شدن بواسیر می شود.

سوال: چند روز پیش موقع دفع مزاج اذیت شدم بعد از ۲ روز یبوستم خوب شد ولی بیرون زدگی از مقعد دارم که گاهی به حدی کوچک می‌شود،  ولی دوباره عود کرده و درد دارد،  از پماد ام جی استفاده می کنم برای بیرون زدگی چکار کنم؟ 

جواب: استفاده از پمادهای آنتی هموروئید بلامانع است ولی نکته مهم معاینه دقیق توسط پزشک و تایید تشخیص هموروئید است.

سوال: پسری دارم که نابیناست راه هم نمی‌تواند برود همیشه یبوست دارد و باملین ها شکمش کار می‌کرد حالا مدتی است مقعدش خون می‌آید اگر قرص بیزاکودیل بخورد خوب می‌شود آیا بواسیر دارد؟  آیا به قرص خوردن باید ادامه دهد؟  

جواب: کم تحرکی و یبوست از علل بواسیر و یا شقاق مقعد است، حتما باید پسر شما توسط پزشک معاینه شود و با توجه به تشخیص گذاشته شده درمان صورت پذیرد.

سوال: بیش از ۱۰ سال است که بواسیر دارم. گاهی اوقات خونی می‌شود و من پماد استفاده می‌کنم. آیا جراحی لیزر مشکل را مرا حل می‌کند؟ 

جواب: جراحی لیزر یا همان باند می تواند کمک کننده باشد بشرطی که ابتدا معاینه و بررسی های لازم توسط پزشک انجام شده و شرایط انجام لیزر فراهم باشد.

سوال: مدت 10 سال پیش هموروئید(بواسیر) داشتم و از مقعد بیرون زده بود، با مراجعه به دکتر جراح عمل کردم و الان حدود 2 سال است که بعضی مواقع خونریزی و شقاق دارم و از پماد ام جی و کرم آنتی فیشر باریچ نیز استفاده کردم و درمان نشدم، درمان چگونه است؟  

جواب: با توجه به عود علائم و به خصوص دفع خون باید به پزشک گوارش مراجعه کرد و علل ایجاد کننده مورد بررسی قرار گیرد، انجام کولونوسکوپی در شما توصیه می شود.

سوال: مدتی است زمان خروج باد رطوبتی هم خارج می شود و یک دونه کوچک هم دم مقعد است چه بیماری است ؟ و راه درمان آن چیست؟

جواب: هموروئید، شقاق و زائده پوستی کنار مقعد می تواند این علائم را ایجاد کند، معاینه دقیق و بررسی های گوارشی تشخیص را مسجل می‌کند و بر اساس آن درمان صورت می پذیرد.

سوال: راه درمان بواسیر داخلی چیست ؟ استفاده از پماد های آنتی هموروئید و عمل لیزر یا همان باند و نیز مصرف مایعات زیاد و پرهیز از یبوست،  آیا جراحی درمان قطعی است و دوباره عود نمی‌کند ؟ 

جواب: خیر، در صورت عمل جراحی نیز احتمال عود وجود دارد.

سوال: دچار فيشر هستم،  گاهی اسهال شديد دارم همراه خونريزی و هميشه احساس سرما ميكنم،  آيا فيشر باعث تب و لرز و اسهال است؟

جواب: بیماری هایی که همراه فیشر هستند نظیر بیماری التهابی روده می تواند سبب این علائم شود، مراجعه به پزشک گوارش و انجام تست های تشخیصی مناسب بسیار کمک کننده است.

سوال: پس از زایمان،  در 3 سال قبل دچار بواسیر شده‌ام و اکنون بواسیر خارجی دارم و 2 ماه است که اکثرا هنگام اجابت مزاج خونریزی هم دارم،  یک دوره پزشک پماد ام جی و داروی مسهل هم مصرف کردم اما افاقه نکرد،  آیا عمل جراحی مناسب است؟ راه دیگری برای درمان وجود دارد؟ قصد بارداری دارم آیا شرایطم با حاملگی بدتر می‌شود؟ 

جواب: با توجه به معاینه و تعیین درجه هموروئید از روش های مختلفی نظیر دارودرمانی، لیزر(باند) و عمل جراحی می توان استفاده کرد. در صورت درمان مناسب و برطرف شدن علائم و نیز تقویت عضلات کف لگن، بارداری بلامانع است.

سوال: بهترین درمان جهت بواسیر داخلی چیست؟

جواب: مصرف مایعات زیاد و پرهیز از ایجاد یبوست، پماد های آنتی هموروئید و نیز عمل لیزر(باند) نیز کمک کننده هستند.

سوال: اکثرا به علت یبوست دچار شقاق در قسمت انتهایی روده و دهانه مقعد می‌شوم،  چون دیابت دارم از گل سرخ استفاده می‌کنم اما در بالا رفتن قند اثر دارد،  به جای گل سرخ یا هر روان کننده دیگر جهت رفع یبوست چه کاری را پیشنهاد می‌دهید؟ آیا شقاق با عمل جراحی بر طرف می‌شود؟

جواب: مصرف زیاد مایعات، تحرک و ورزش کافی و نیز استفاده از پودرهای ملین و فیبرهای گیاهی بسیار کمک کننده هستند.

سوال: آیا بیرون زدگی مقعد که بدون درد است راه چاره ای دارد؟ 

جواب: بله، باید معاینه صورت گیرد و بر اساس تشخیص، درمان انتخاب شود.

سوال: چندروز است موقع دفع خونریزی شدید دارم، باید چکار کنم؟

جواب: حتما به پزشک مراجعه کنید تا بر اساس معاینه دقیق و تست های تشخیصی ابتدا تشخیص داده و سپس در مورد روش درمانی تصمیم گیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۲۲:۴۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
دو هفته است که متوجه شدم بواسیر دارم وهیچ دردو خونریزی و خارش ندارم اما چند روز که دردم زیاد شده و نمیتونم تحمل کنم باید عمل کنم یا راه دیگه ای هست
Italy
فرزاد
۰۰:۲۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایا بواسیر باعث ایجاد بار زبان میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۱۰ دی ۱۳۹۸
برای درمان بواسیر از پماد نیترو گلسیرین استفاده کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۷:۵۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
چن روزه که متوجه شدم بواسیر دارم نه درد نه خونریزی نه خارش دارم فقط یه چیز غده مانند در مقعدم حس میکنم راه درمان بدون مراجعه به پزشک امکان پذیره؟
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۲:۴۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
چند سال پیش بخاطر یبوست، بیرون زدگی کوچکی در مقعدم ایجاد شده. الان خونریزی و یبوست رو ندارم اما بیرون زدگیه هنوز هست. لازمه درمان و عمل کنم؟ راه دیگه ای برای خوب شدنش نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
دوای دردبواسیر پونه باپیی بوز اب هست روی آتش هرنوع بواسیر باشد میگن پونه دوای درد اون من خدم معالجه شدم سللامتی همه مریزا صلوات
آخرین اخبار