بررسی روند موفقیت شرکت شیائومی در جهان

یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت شیائومی، استراتژی متفاوت این شرکت نسبت به برندهایی مانند سامسونگ و اپل است که در این گزارش به شرح آن خواهیم پرداخت.

بررسی روند موفقیت شرکت شیائومی در جهان

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت شیائومی به عنوان یکی از مطرح ترین تولیدکنندگان محصولات الکترونیک در چین و دنیا است که در سال ۲۰۱۷ جایگاه پنجمین تولید کننده‌ی گوشی‌های هوشمند را در جهان به خود اختصاص دهد. این برند چینی در عرصه‌ی طراحی، ساخت و فروش گوشی‌های هوشمند، اپلیکیشن‌های موبایل، لپ‌تاپ و دیگر تجهیزات الکترونیک فعالیت می‌کند.  هدف شیائومی گسترش جایگاهش در دنیا و تبدیل برندش به یک برند جهانی است.

آغاز به کار شرکت شیائومی

شیائومی در آوریل سال ۲۰۱۰ با ۸ شریک تجاری با تمرکز بر ساخت گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت و باکیفیت، اپلیکیشن‌های تلفن همراه و دیگر تجهیزات الکترونیکی در پکن تأسیس شد. یکی از شرکا، لین بین از مدیران سابق گوگل بود. لی جون ۴۱ ساله در آن زمان موسس و مدیرعامل این شرکت بود و پیش از آن ریاست شرکت کینگ‌سافت را بر عهده داشت. تامین سرمایه‌ی شیائومی توسط یک شرکت سرمایه‌گذاری سنگاپوری، دو شرکت چینی و شرکت آمریکایی کوالکام صورت گرفت. چند ماه پس از تاسیس شرکت، لی جون از رابط کاربری مبتنی بر اندروید خود به نام MIUI رونمایی کرد.

شیائومی؛ از آغاز راه تا موفقیت +بررسی استراتژی فروش شیائومی

به طوری که در سال ۲۰۱۴، MIUI بر روی بیش از ۲۰۰ دستگاه نصب شد. از طرفی این رابط کاربری به دو زبان چینی و انگلیسی برای غیر توسعه دهندگان هم قابل دسترس بود. به طوری که در پایان سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۰ میلیون کاربر از MIUI استفاده می‌کردند. آماری که برای یک شرکت نوپا بسیار چشم‌گیر است. شباهت‌هایی بین رام MIUI و iOS در خصوص استفاده‌ی بسیار آسان دیده می‌شود. ضمن این که خدمات پیشرفته‌ای همچون پشتیبان‌گیری ابری، استفاده‌ی آسان پخش کننده موسیقی و اپلیکیشن‌های فروشگاه خود را ارایه می‌دهد.

ورود شیائومی به دنیای سخت‌افزار

در سال ۲۰۱۱، شیائومی گوشی هوشمند می‌وان (Mi One) را به بازار معرفی کرد. بنابراین، این برند موفق شد علاوه بر نرم‌افزار، در زمینه‌ی سخت‌افزار هم وارد عمل شود. گوشی Mi One در آن زمان با مشخصات و قیمتی عالی به بازار عرضه شد. محصولی که بیان‌گر فلسفه‌ی برند شیائومی بود: ارزان، اما باکیفیت! هر چند که از نظر تحلیل‌گران، شیائومی به سرعت لقب اپل چینی را به خود اختصاص داد، اما خود این برند ترجیح می‌داد با آمازون مقایسه شود و بیشترین بخش درآمدش از طریق محتوا و خدماتی که ارایه می‌دهد، باشد.

در اوت ۲۰۱۲، شیائومی گوشی هوشمند شیائومی می ۲ (Mi۲) را معرفی کرد. این گوشی به پردازنده‌ی کوالکام اسنپدراگون S۴ پرو، پردازنده‌ی چهار هسته‌ای ۱.۵ گیگاهرتز، رم ۲ گیگابایت و تراشه‌ی گرافیگی آدرنو ۳۲۰ مجهز بود. شیائومی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۳ اعلام کرد که توانسته است ۱۰ میلیون گوشی هوشمند Mi۲ را در عرض ۱۱ ماه به فروش برساند.گوشی‌های Mi۲ در کشورهایی، چون ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، استرالیا و نیوزیلند فروخته شده‌اند. در ۵ سپتامبر ۲۰۱۳، لی جون، مدیر عامل شیائومی تصمیم خود را در خصوص ارایه‌ی تلویزیون هوشمند ۴۷ اینچی سه بعدی مبتنی بر اندروید، اعلام کرد. در سپتامبر ۲۰۱۳، شیائومی گوشی هوشمند خود Mi۳ را در دو سری عرضه کرد.

اولین نسخه مجهز به پردازنده‌ی قوی اسنپدراگون ۸۰۰ کوالکام با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز و نسخه‌ی دوم مجهز به پردازنده‌ی تگرا ۴ انویدیا بود. در همان ماه شیائومی تصمیم گرفت تا نخستین فروشگاه خود را در شهر پکن افتتاح کند. در اکتبر ۲۰۱۳، شیائومی به عنوان پنجمین گوشی هوشمند پر استفاده در چین معرفی شد. شیائومی توانست ۲۶.۱ میلیون گوشی هوشمند را در فاصله‌ی زمانی سال ۲۰۱۳ تا نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۴ به فروش برساند.

شیائومی در بازار هند

بازار هند سریع‌ترین رشد را در بین بازار‌های گوشی‌های هوشمند دارد، از این رو موفقیت در آن برای بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند مهم و ضروری است. در ژوئیه‌ی ۲۰۱۴، شیائومی اولین گوشی هوشمند مدل Mi۳ خود را در بازار هند عرضه کرد. به این ترتیب در یک نشست مطبوعاتی کم سر و صدا که در یک سالن کوچک برگزار شد، شیائومی در هند اعلام حضور کرد. برای ورود به بازار هند شیائومی از شراکت بزرگ‌ترین وبسایت فروش اینترنتی هند به نام فلیپکارت Flipkart بهره گرفت. به این ترتیب، مشتریان علاقه‌مند باید برای خرید گوشی شیائومی اقدام به ثبت نام می‌کردند و موجودی محدود شیائومی در عرض چند ثانیه به فروش رفت!

پیش از شیائومی شرکت موتورولا اقدام به این گونه فروش‌های انحصاری در چین کرده بود و پس از شیائومی هم شمار زیادی از تولیدکنندگان چینی اقدام به این سبک از فروش در هند کردند. با این حال، شیائومی برنامه‌های بزرگ‌تری پیش رو داشت!

شیائومی؛ از آغاز راه تا موفقیت

شیائومی؛ از هند تا برزیل!

در آوریل ۲۰۱۵، شیائومی اعلام کرد که سری دستگاه‌های Mi را در سایت‌های مطرح تجارت آنلاین هند و همچنین برای نخستین بار در خرده فروش‌های آفلامدیین به فروش گذاشته است. در ۲۳ آوریل ۲۰۱۵، لی جون و معاونش هوگو بارا، گوشی هوشمند جدید به نام Mi۴i را در چین رونمایی کردند. مچ بند می‌بند هم در همان رویداد معرفی شد. در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵، شیائومی محصول ردمی ۲ (Redmi ۲) را در بازار برزیل عرضه کرد. به این ترتیب برای اولین بار شیائومی توانست در خارج از چین و آسیا گوشی هوشمند خود را به فروش برساند.

شیائومی در سال ۲۰۱۶

در اوایل سال ۲۰۱۶، شیائومی گوشی هوشمند Mi ۵ را که مجهز به پردازنده‌ی کوالکام اسنپدراگون ۸۲۰ بود معرفی کرد. صفحه نمایش فول اچ دی ۵.۱۵ اینچ ۱۰۸۰ p  که نور پس زمینه‌ی آن از تکنولوژی ۱۶-LED بهره گرفته و روشنایی تصویر آن معادل ۶۰۰ نیت است. در تاریخ ۱۰ می ۲۰۱۶، شیائومی گوشی هوشمند می‌مکس را با پردازنده‌های کوالکام اسنپدراگون ۶۵۰ و ۶۵۲ عرضه کرد.

این دستگاه از نظر مصرف انرژی به صرفه بود و ویژگی‌های آن صفحه نمایش فول اچ دی ۶.۴ اینچی، باتری ۴۸۵۰ میلی آمپر ساعتی، رم ۴ گیگابایت، دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسل، دوربین سلفی ۵ مگاپیکسل و سنسور اثر انگشت بود. در همین سال، شیائومی فعالیت خود را در برزیل شروع کرد و در نیمه‌ی دوم سال آنجا را ترک کرد.

شیائومی ۲۰۱۷؛ از پاکستان تا اسپانیا

در فوریه‌ی سال ۲۰۱۷، شیائومی محصولات سری Mi و نوت خود را به صورت رسمی در پاکستان عرضه کرد. در آوریل همین سال، شیائومی پرچم‌دار Mi۶ را با اسنپدراگون ۸۳۵ معرفی کرد. در ماه می‌هم، شیائومی فروشگاه‌های خود را با عنوان MI Home در کشور‌های هند، بنگلادش، بنگلور تاسیس کرد. در ماه می، شیائومی گوشی هوشمند می‌مکس ۲ (Mi Max ۲) با صفحه نمایش ۶.۴۴ اینچی IPS معرفی کرد. در آگوست سال ۲۰۱۷، شیائومی نسخه ۹ رابط کاربری MIUI V۹ را در کنار گوشی هوشمد می ۵ ایکس ارایه داد. در همین ماه بود که شیائومی اولین فروشگاه خود را در فیصل آباد پاکستان افتتاح کرد.

شیائومی؛ از آغاز راه تا موفقیت +بررسی استراتژی فروش شیائومی

استراتژی فروش شیائومی

استٰاتژی فروش شیائومی بسیار با استراتژی فروش برند‌های مطرحی، چون سامسونگ و اپل متفاوت است. لی جون، مدیرعامل شیائومی بر این عقیده است که قیمت‌های عرضه شده توسط برند‌های اپل و سامسونگ متناسب با کیفیت و خدمات محصولات‌شان نیست و در واقع این برند‌ها بیشتر پول هیاهوی تبلیغاتی‌شان را از مشتریان خود می‌گیرند. شیائومی بر خلاف سامسونگ و اپل حاشیه سود بالایی ندارد.

عمده‌ی فروش این برند از طریق آنلاین است از این رو هزینه‌ی کم‌تری بابت نیروی فروش و موارد مربوط به آن می‌پردازد؛ بنابراین شیائومی باکی ندارد که محصولش ۱۸ ماه داخل کارتن بماند! در طی این مدت هم قطعات سخت افزاری ارزان‌تر شده و طبیعتا قیمت محصول هم ارزان‌تر می‌شود. لوازم جانبی گوشی، گجت‌های هوشمند خانگی، اپلیکیشن‌ها و ویدیو‌های آنلاین از جمله محصولاتی هستند که فروش آن‌ها درآمد شیائومی را تامین می‌کند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: شیائومی ، دانستنی ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۲۱:۰۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
در مورد امنیت گوشیهای شیائومی همین رو بگم اگه به گوشی می اکانت وصل کنی حتی اگر گوشی رو ریست کارخانه و حتی از محیط ریکاوری wipe کنی باز هم نگام بالا اومدن گوشی تا اکانت می رو تایید نکنی نمیتونی به صفحه گوشی بری و ازش استفاده کنی یعنی اگه یکی ازت بزنه براش بی استفاده هست در صورتی که به اکانت می وصل بشی و حتی نمیتونن فلشش بکنن باز باید اکانت می رو تایید کنی
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۳۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
در سال رونق تولید // کارخانه هایی که ورشکسته شدن بیشتر شد
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۳۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
با سود 27 درصد بانکی / مالیات های سنگین // رونق تولید کردن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۲۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
با سلام میشه درمورد امنیت گوشیها هم مطلب بزارین
Germany
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
واقعا گوشی هاش با قیمت مناسب تر داره رقابت می‌کنه واقعا راضی ام از محصولاتش
آخرین اخبار