هر که نان از عمل خویش خورد؛

تاج گذاری استراتژیست‌ها و رکود سنتی‌ها در جام ملت‌های آسیا

جام قهرمانی بزرگ‌ترین رقابت قاره کهن به قطر رسید تا بار دیگر فرضیه به ثمر نشستن برنامه‌های طولانی مدت به اثبات برسد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، هفدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا روز گذشته با برتری ۳ بر یک قطر مقابل ژاپن در فینال این مسابقات به اتمام رسید تا شاگردان "فلیکس سانچز باس" در نخستین حضورشان در مرحله نهایی معتبرترین رقابت قاره کهن بر جام قهرمانی این مسابقات بوسه زنند.

تاج گذاری استراتژیست‌ها و برنامه محوران در قاره کهن

قهرمانی قطر در جام ملت‌های آسیا بار دیگر به نتیجه رسیدن استراتژی و برنامه را حتی با وجود گذشت سال‌های طولانی به اثبات رساند و این فرضیه که برنامه مدون سرانجام روزی به نتیجه خواهد رسید بیش از پیش به اثبات رسید.

فلیکس سانچز باس تا پیش از آغاز جام هفدهم نام مطرحی در فوتبال آسیا نبود، اما تیم این مربی اسپانیایی که بیشتر بازیکنانش حاصل زحمات و استعدادیابی او و سایر نخبه پروران آکادمی فوق العاده اسپایر و مربیان اروپایی شاغل در رده‌های پایه فوتبال قطر بودند با گذر از مدعیانی، چون عربستان، عراق، کره جنوبی، امارات و ژاپن در خاک دشمن اصلی این روز‌های عنابی‌ها جام قهرمانی را بالای سر برد تا نگرانی فوتبال‌دوستان جهان از میزبانی کشوری که هیچگونه افتخاری در فوتبال ندارد برای جام جهانی ۲۰۲۲ رفع شود.

تاج گذاری استراتژیست‌ها و برنامه محوران در قاره کهن

اکنون قطر که پیش از شروع جام حتی بین ۱۰ تیم برتر آسیا هم نبود و رتبه ۱۳ رنکینگ تیم‌های آسیایی را در دست داشت بالاتر از تمام مدعیان قاره، چون ایران، ژاپن، استرالیا، عربستان، چین و امارات به آقای فوتبال بزرگ‌ترین قاره جهان تبدیل شده است و چه زیبا که این قهرمانی با هفت پیروزی متوالی، ۱۹ گل زده، تنها یک گل خورده، کسب جایزه بهترین گلزن و بازیکن مسابقات از سوی معز علی با ۹ گل، بهترین دروازه‌بان جام از سوی سعد الشیب و انتخاب اکرم عفیف به عنوان بهترین پاسور گل با ۱۰ پاس گل حاصل شد تا هیچ شک و شبهه‌ای در اقتدار عنابی‌ها برای کسب جام وجود نداشته باشد.

هر چند سطح جام ملت‌هایی که در امارات برگزار شد نسبت به دوره‌های قبلی جهش محسوسی داشت و به ویژه در مراحل حذفی بازی‌های جذاب و نفس گیری رقم خورد، اما جام هفدهم با میانگین ۲/۵۵ گل به ازای هر بازی به کم گل‌ترین دوره ۲۷ سال اخیر رقابت‌ها تبدیل شد.

تاج گذاری استراتژیست‌ها و برنامه محوران در قاره کهن

در این دوره از جام ملت‌های آسیا برای نخستین بار شاهد حضور ۲۴ تیم در این رقابت‌ها بودیم که البته عملکرد تیم‌هایی مانند کره شمالی، یمن و فیلیپین نشان داد برای رقابتی‌تر شدن مسابقات بهتر بود جام ملت‌های آسیا با همان ۱۶ تیم برگزار شود. البته در این میان باید در کنار شگفتی سازی بزرگ قطر از تیم‌هایی مانند ویتنام (حضور در مرحله یک چهارم نهایی) اردن (صدرنشینی در گروه B. با عبور از تیم‌های قدرتمند استرالیا و سوریه) قرقیزستان (صعود از مرحله گروهی در نخستین حضور در این رقابت ها) و البته هند (با وجود قعرنشینی در گروه A. از لحاظ فوتبالی عملکرد تحسین انگیزی داشت) به عنوان پدیده‌های جام نام برد.

از طرفی جام هفدهم بار دیگر ثابت کرد تنها حضور نام‌های بزرگ روی نیمکت تیم‌ها به هیچ وجه تضمینی برای موفقیت آن‌ها نیست چرا که اگر این موضوع مصداق داشت ایران با کارلوس کی روش قهرمان می‌شد و تیم‌هایی مانند عربستان، کره جنوبی، ازبکستان، امارات، چین، عراق و فیلیپین که از مربیان بزرگی مانند خوان آنتونیو پیتزی، پائولو بنتو، هکتور کوپر، آلبرتو زاکه رونی، مارچلو لیپی، سرتکو کاتانچ و اسون گوران اریکسون بهره می‌بردند با وضعیت بهتری از جام خداحافظی می‌کردند.

تاج گذاری استراتژیست‌ها و برنامه محوران در قاره کهن

ایران، کره جنوبی، استرالیا و عربستان چهار تیمی بودند که با وجود حضور در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به هیچ وجه نتوانستند انتظار هواداران خود را در امارات برآورده کنند و شاید در این میان به توان از صعود ایران به مرحله نیمه نهایی با شکستن طلسم ۱۵ ساله به عنوان مهم‌ترین دست آورد این مدعیان نام برد. البته ژاپن هم با وجود اینکه به غیر از بازی فینال در سایر دیدارهایش برنده از زمین بیرون آمد، اما شاگردان هاجیمه موریاسو که با چشم انداز موفقیت در المپیک‌۲۰۲۰ و جام جهانی ۲۰۲۲ به کشور شیخ نشین خلیج فارس آمده بودند از لحاظ نمایش جسورانه و شجاع بازی کردن نتوانستند توقعاتی که از این تیم وجود داشت را محقق سازند تا در میان این نام‌های بزرگ تیم خوب و یک دست قطر به جام برسد.

این دوره از رقابت‌ها نشان داد سیاست به شکل بدی در فوتبال آسیا رسوخ کرده و همین موضوع به تدریج منجر به عقب ماندگی این رشته در قاره کهن نسبت به سایر نقاط جهان می‌شود، اما تیمی که بیشترین فشار سیاسی را در مسابقات حس کرد فاتح جام شد تا رو سیاهی دسیسه چین‌هایی که از هر حربه‌ای قصد ضربه زدن به قطر را داشتند به زغال بماند.


بیشتر بخوانید:

قطر ۳ - ژاپن یک/ عنابی‌ها جام هفدهم را با شایستگی به خانه بردند +فیلم

نتایج تمام دیدار‌های جام ملت‌های آسیا - امارات ۲۰۱۹


انتهای پیام/

آخرین اخبار از جام ملت‌های آسیا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار