تولید بذر مورد نیاز ۱۶ استان در گچساران

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران گفت: هم اکنون سالانه ۱۵ هزار بذر اصلاح شده در این مرکز تولید و افزون بر مصرف بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد به ۱۶ استان دیگر صادر می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،  سید عبدالمحمد محمدی رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران گفت : گلستان، خراسان شمالی و جنوبی، خوزستان، فارس و کرمانشاه از جمله استان‌هایی هستند که از بذر‌های اصلاح شده مرکز تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر در گچساران استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد:امسال پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر با رونمایی ۶ رقم جدید محصولات به عنوان ایستگاه برتر موسسات دیم کشور معرفی شد.

رقم‌های جدید شامل گندم نان به نام آسمان، گندم دوروم به نام ساورز، جو دیم به نام بهدان و عدس دیم به نام سپهر در رأس مراکز تحقیقاتی کشور جای گرفت.

وی اظهار داشت: محققان تولید کننده این ارقام در جشنواره رونمایی از ارقام جدید معرفی شده محصولات مختلف زراعی و باغی در موسسه تحقیقات بذر و نهال کشور روز سی‌ام مردادماه در سالن همایش‌های موسسه تحقیقات بذر و نهال کشور در کرج از دست وزیر کشاورزی لوح تقدیر دریافت کردند.

در این آیین از ۱۶ رقم جدید معرفی شده زراعی و باغی کشور رونمایی شد.

محمدی افزود: پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران با معرفی ۶ رقم جدید بیشترین ارقام را در بین مراکز کشور به خود اختصاص داد.

وی ابراز داشت: رقم‌های جدید نسبت به ارقام قبلی از نظر عملکرد، مقاومت به کم آبی، آفات و بیماری‌های دارای برتری چشمگیری است.

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران بیان کرد: پردیس این شهرستان به عنوان یکی از مراکز مهم کشور و سایت ملی دیم مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری تاکنون بیش از ۳۰ رقم جدید از محصولات مختلف زراعی را معرفی کرده است.

محمدی گفت: ارقام معرفی شده از سوی این پردیس نقش بسیار ارزنده‌ای در افزایش عملکرد و خودکفایی کشور ایفا کرده است.

پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران متشکل از ۱۰ پژوهشگر زیر نظر مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کند.

این مرکز از سال ۱۳۵۰ تاکنون در زمینی به مساحت ۱۴۰ هکتار در منطقه امامزاده جعفر گچساران فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی انجام می‌دهد.

۲۰ کارشناس، هفت پژوهشگر عضو هیات علمی و سه محقق غیر عضو هیات علمی در پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/غ

توانایی تولید بذرهای زراعی و باغی مرغوب در گچساران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.