رتبه‌های انقلابی؛

نموداری درباره ایران برای اطلاع نتانیاهو

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا ضمن بزرگنمایی اقدامات خود، ادعا کرده که انقلاب اسلامی ایران در دوران حیات ۴۰ ساله خود هیچ دستاوردی نداشته است!

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی سالهای اخیر نمایش‌های زیادی را در مناسبت‌ها و موقعیت‌های مختلف -از اجلاس داووس در سوئیس گرفته تا مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک- برای عقب نگه داشتن ایران در عرصه‌های مختلف به اجرا درآورده و اخیرا نیز ادعا کرده است که انقلاب اسلامی ایران در دوران حیات ۴۰ ساله خود هیچ دستاوردی نداشته است!

نموداری درباره ایران که نتانیاهو مایل به دیده شدن آن نیست

اما به نوشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص، ایران حداقل در حوزه علم مدتهاست که اسرائیل را "با اختلاف زیاد" پشت سر گذاشته است.  به نوشته این روزنامه اسرائیلی، ایران طی دو دهه اخیر تلاش‌های عظیمی را به انجام رسانده تا به یک ابرقدرت علمی در منطقه تبدیل شود و به همین دلیل، در زمینه تحقیق و توسعه به صورت تصاعدی رشد کرده و از نظر تولید علم با فاصله بسیار زیاد از اسرائیل پیشی گرفته است.

هاآراتص در ادامه‌ی این گزارش که با عنوان "نموداری که نتانیاهو نمی‌خواست آن را ببینید: ایران در رتبه‌بندی علمی از اسرائیل پیشی گرفت" منتشر شده، نوشته است: «تا ۲۰ سال پیش اسرائیل به وضوح پیشتاز علم در خاورمیانه و یکی از قطب‌های علمی جهان بود اما اکنون به جایگاه چهارم سقوط کرده است. در عوض، ایران اکنون در حوزه‌های علمی زیادی از جمله فیزیک، زیست‌شناسی، شیمی و مدیریت کسب و کار در جایگاه نخست خاورمیانه قرار گرفته و حتی در اقتصاد نیز اسرائیل را از نظر تولید علم پشت سر گذاشته است.»

رشد علمی ایران ۷۵ برابر اسرائیل!
این روزنامه اسرائیلی همچنین با ارائه نموداری مقایسه‌ای از پیشرفت علمی ایران و رژیم صهیونیستی، با کنایه نوشته است: «این نموداری است که نتانیاهو نمی‌خواست آن را ببینید. ایرانی‌ها در سال ۱۹۹۶ در برابر ۱۰ هزار مقاله محققان اسرائیلی تنها ۹۶۰ مقاله علمی در ژورنال‌های معتبر بین‌المللی منتشر کردند اما این عدد در سال ۲۰۱۶ با رشد ۵۶۱۰ درصدی به ۴۱ هزار مقاله رسیده است. این در حالیست که اسرائیل در این مدت از نظر تولید علم تنها ۷۵ درصد [یعنی حدودا یک هفتاد و پنجم ایران] رشد کرده است.»

نموداری درباره ایران که نتانیاهو مایل به دیده شدن آن نیست

هاآرتص در پایان می‌نویسد صعود ایران در رده‌بندی‌های علمی نشانه‌دهنده این است که این کشور سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه را به عنوان یک سیاست دنبال می‌کند تا  نیروی کار ماهرتر و فرهیخته‌تری برای آینده خود فراهم کند.

پایگاه آمریکایی المانیتور نیز چندی پیش در مطلبی با عنوان "نتانیاهو چشم‌هایش را به روی پیشرفت‌های علمی ایران بسته است" به اظهارات اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره پیشرفت این رژیم در یک دهه گذشته و "دهه باشکوهی" که به ادعای او اسرائیل تحت نخست‌وزیری‌اش پشت سر گذاشته است، واکنش نشان داد.

به نوشته المانیتور، نتانیاهو مهرماه گذشته در سخنرانی خود خطاب به نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی مدعی شد اسرائیل در یک دهه اخیر -تحت رهبری او- در زمینه‌های مختلف به پیشرفت‌هایی نائل آمده که هر کشور توسعه‌یافته‌ای آرزوی آنها را دارد و طبق معمول گریزی هم به ایران زد و گفت: «ما همچنان با تمام قدرت به عقب راندن ایران ادامه خواهیم داد!»

دهه باشکوه اسرائیل از نظر نتانیاهو!
المانیتور سپس با طرح این پرسش که "آیا اسرائیل واقعا به گفته نتانیاهو، دهه باشکوهی را پشت سر گذاشته است؟" می‌نویسد: داده‌های اسکوپوس (Scopus) -بزرگترین پایگاه چکیده و نمایه‌های استنادی جهان که اطلاعات کتابشناختی ده‌ها میلیون سند علمی را در خود جمع‌آوری کرده است- نشان می‌دهد که اسرائیل سلطه منطقه‌ای خود از نظر میزان تولیدات علمی را به ایران واگذار کرده و اکنون از جایگاه اول به جایگاه چهارم سقوط کرده است.

در مقابل، ایران در حوزه‌های مختلفی از علم از جمله در بیوشیمی، ژنتیک و زیست‌شناسی مولکولی مقام نخست منطقه را از چنگ اسرائیل درآورده است. در مهندسی شیمی نیز اسرائیل از جایگاه اول به جایگاه پنجم و در شیمی [محض] و علوم کامپیوتر از جایگاه اول به جایگاه چهارم سقوط کرده و پائین‌تر از ایران قرار گرفته است. اسرائیل همچنین در اقتصاد و مدیریت بازرگانی نیز رهبری خود را از دست داده است.

در دو دهه اخیر -یعنی در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۶- اسرائیل در رتبه‌بندی جهانی تولید علم نیز از جایگاه هجدهم به جایگاه سی‌ و سوم سقوط کرده که بسیار پایین‌تر از جایگاه ایران (رتبه شانزدهم) و ترکیه (هفدهم) است. حتی در این مدت، عربستان نیز از جایگاه چهل و دوم به سی و دوم ارتقاء یافته است.

تهدید علمی ایران برای رژیم صهیونیستی
طبق گزارش المانیتور، مانوئل تراچتنبرگ، نماینده پارلمان و رئیس کمیته برنامه‌ریزی شورای آموزش عالی اسرائیل، در واکنش به پیشرفت‌های علمی ایران هشدار داده است که سرمایه‌گذاری عظیم ایران در تحقیقات علمی بویژه در حوزه فیزیک، شیمی، مهندسی و هوانوردی به زودی به یک تهدید مهم [برای اسرائیل] تبدیل خواهد شد.

البته پسرفت علمی رژیم صهیونیستی در سالهای اوج‌گیری ایران به اینجا ختم نمی‌شود. طبق جدیدترین گزارش انجمن نوآوری اسرائیل، صنایع های‌تک این رژیم طی دهه آینده با کمبود ۱۰ هزار مهندس و برنامه‌نویس مواجه خواهند شد و اسرائیل برای فائق آمدن بر این مسئله باید سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه علم و آموزش انجام دهد. اما درست یک روز قبل از آنکه نتانیاهو در سخنرانی خود در پارلمان از "دهه باشکوهی" که اسرائیل تحت رهبری او پشت سر گذاشته سخن بگوید، سال تحصیلی دانشگاه‌ها در اسرائیل آغاز شد و اسرائیل برای پنجمین سال پیاپی شاهد کاهش آمار دانشجویان بود.

المانیتور در گزارش خود نوشته است با چنین وضعیتی، اسرائیل به زودی جایگاه خود از نظر "جمعیت تحصیل‌کرده" را در میان اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از دست خواهد داد؛ بویژه آنکه این رژیم یکی از معدود نظام‌های صنعتی جهان است که در آن میزان تحصیلات دانشگاهی در میان جوانان از میانگین تحصیلات دانشگاهیِ جمعیت آن پایین‌تر است.

این پایگاه آمریکایی در پایان نوشته است: علاوه بر این، در "دهه شکوهمندی" که نتانیاهو از آن سخن می‌گوید، اسرائیل شاهد افزایش چشمگیر پدیده "فرار مغزها" بود. اداره مرکزی آمار اسرائیل در سال ۲۰۱۷ گزارش داد که شکاف بین تعداد فارغ‌التحصیلانی که اسرائیل را ترک می‌کنند و فارغ‌التحصیلانی که دوباره به اسرائیل باز می‌گردند، ۳۸ درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است.

نکته جالب اینکه یکی از خوانندگان المانیتور در ذیل این گزارش نوشته است "حال تصور کنید اگر آمریکا و اروپا در طول این سالها از انتقال انواع مختلف فناوری به ایران ممانعت نمی‌کردند، ایران چه جایگاهی را اکنون از نظر علمی در اختیار داشت!"

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار