چهل چراغ روشن؛ بخش اول/

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه

ایران در ۴ دهه گذشته محل پرورش بزرگانی در عرصه ورزش بوده که توانستند در عرصه‌های جهانی و المپیک افتخار آفرینی کنند و پرچم ایران را به اهتزاز در بیاورند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، نام ایران با افتخار و افتخار آفرینی گره خورده و ورزشکاران ایرانی در لباس تیم ملی همواره برای پاشیدن رنگ شادی به خاک کشور گام‌های بسیار بلندی برداشتند.

در این نوشته نام ۴۰ ورزشکار برگزیده و صاحب افتخار که در ورزش‌های انفرادی به مدال‌های المپیک و جهانی دست پیدا کردند و یا ورزشکارانی که در ورزش‌های تیمی علاوه بر کسب افتخار با تیم ملی به عناوین فردی قابل توجه رسیده اند، لیست شده است.

گفتنی است تمام ورزشکارانی که نام شان در لیست آمده در سال‌های ۱۳۵۵ و پس از آن به دنیا آمده اند و به نوعی در نظام جمهوری اسلامی ایران رشد و پرورش یافته اند.

۱-حسین رضازاده

ورزشکار اردبیلی موفق که در سال ۱۳۵۷ متولد شده است، در دوران ورزشی خود به نوعی تضمین طلا بوده است و در مسابقاتی که حضور داشت بسیار قدرتمند و با صلابت بود.

حسین رضازاده که قهرمان قهرمانان کشور هم شده، تاکنون دو بار مدال طلای مسابقات المپیک سیدنی در سال ۲۰۰۰ و آتن ۲۰۰۴ را برای ایران برده‌است که با تغییر اوزان در سال ۲۰۱۸ رکورد دو ضرب دسته +۱۰۵ کیلوگرم برای همیشه به اسم وی ثبت شد.

قهرمان اردبیلی در مسابقات جهانی هم ۴ مدال طلا و یک برنز و در بازی‌های آسیایی ۲ طلا و ۱ برنز به کلکسیون افتخارات خود افزود تا یکی از مفاخر ورزش ایران به شمار رود.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۱)

۲-هادی ساعی

هادی ساعی متولد سال ۱۳۵۵ در شهر ری برنده مدال برنز المپیک سیدنی و مدال طلای المپیک آتن در دسته ۶۸ کیلوگرم و مدال طلای المپیک پکن است که اولین مدال و مدال طلای ایران در ورزشی غیر از کشتی و وزنه‌برداری در المپیک بودند.

او بهترین قهرمان ایران در المپیک است و در المپیک ۲۰۰۸ پکن، در یک وزن بالاتر معجزه کرد و با کسب مدال طلا، ورزش ایران را از یک شکست تلخ و مطلق نجات داد.

کارنامه ورزشی هادی ساعی پر از مدال‌های خوش رنگ است، او علاوه بر مدال‌های المپیک که به نوعی پر افتخارترین ورزشکار المپیکی هم به شمار می‌آید، در مسابقات جهانی ۱۹۹۹ و ۲۰۰۵ طلا، در ۲۰۰۳ نقره و در سال ۲۰۰۷ موفق به کسب مدال برنز و در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ طلا و در ۲۰۰۶ برنز گرفت.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه

۳-حمید سوریان

حمید سوریان شکارچی مدال طلا متولد سال ۱۳۶۴ در شهر ری استان تهران است و در هر مسابقاتی شرکت کرد یا مدال نگرفت یا اگر مدال گرفت، فقط طلا به طلا راضی می‌شد.

او قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن در وزن ۵۵ کیلوگرم و همچنین دارنده ۶ مدال طلای کشتی فرنگی در مسابقات قهرمانی کشتی جهان است که از نظر شمار و کیفیت مدال، بهترین کشتی‌گیر همه ادوار ایران است.

سوریان در دو دوره مسابقات آسیایی در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ موفق به کسب مدال طلا شد تا ویترین طلایی اش تمام عناوینی که یک کشتی گیر می‌توانست داشته باشد را در خود جای دهد.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۱)

۴-بهداد سلیمی

غول قائمشهری در سال ۱۳۶۸ در شمال کشور زاده شد تا بعد از خداحافظی حسین رضازاده ادامه دهنده راه وی در عرضه وزنه برداری و در وزن فوق سنگین +۱۰۵ کیلو باشد.

سلیمی در المپیک ۲۰۱۲ لندن قدرتمندانه مدال طلا را نصیب خود کرد و در مسابقات جهانی دو طلا، یک نقره و یک برنز کسب نمود و در آسیا هم با سه طلا فرصت هرگونه خودنمایی را از حریفان سلب نمود.

وی در رقابت‌های وزنه‌برداری آسیا در تانگ لینگ چین در وزن فوق سنگین با مجموع ۴۵۸ کیلوگرم (۲۰۸ کیلوگرم در یک ضرب و ۲۵۰ کیلوگرم در دو ضرب) قوی‌ترین مرد آسیا شد.

وزنه بردار سنگین وزن شمالی در مسابقات آسیایی اینچئون با ۲۱۰ کیلوگرم رکورد بازی‌های آسیایی را شکست و در دو ضرب بامهار وزنه ۲۵۵ کیلویی و مجموع ۴۶۵ کیلوگرم علاوه بر کسب مدال طلای، رکود بازی‌های آسیایی را هم جابجا کرد.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۱)

۵-حسن یزدانی

کشتی گیر پر افتخار ایرانی در سال ۱۳۷۳ در جویبار شهر پهلوان خیز مازندران به دنیا آمد و در این مدت که دوبنده تیم ملی را به تن دارد، قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو و دارنده مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۷ در وزن ۸۶ کیلوگرم، مدال نقره قهرمانی جهان ۲۰۱۵ در وزن ۷۰ کیلوگرم و مدال برنز قهرمانی جهان ۲۰۱۸ است.

حسن یزدانی به همراه عبدالله موحد، امامعلی حبیبی، غلامرضا تختی، رسول خادم و علیرضا دبیر یکی از شش کشتی‌گیر آزادکار ایرانی است که موفق به کسب مدال طلای المپیک شده‌است.

وی در اولین حضور خود بازی‌های آسیایی که در سال ۲۰۱۸ در جاکارتا اندونزی برگزار می‌شد، مقتدرانه و بدون شکست قهرمان آسیا شد تا نشان دهد در آسیا کسی توان مقابله با این کشتی گیر قدرتمند را ندارد.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۱)

۶-علیرضا دبیر

علیرضا دبیر در شهریور ۱۳۵۶ در شهر ری به دنیا آمد تا کشتی ایران یکی از با استعدادترین ورزشکاران خود را در سال‌های بعد به نظاره بنشیند.

دبیر جوان در مسابقه المپیک ۲۰۰۰ سیدنی مدال طلا را به گردن آویخت، در حالیکه دو سال قبل از آن هم در مسابقات جهانی طلا گرفته بود و بعد از این دو دوره در تمام مسابقاتی که موفق به کسب مدال شد از جمله سه دو ره مسابقات جهانی و یک دوره مسابقات آسیایی، به نایب قهرمانی رسید.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۱)

۷-امید نوروزی

امید نوروزی زاده ۱۰ اسفند ۱۳۶۴در شیراز، کشتی‌گیر فرنگی‌کار ایرانی است و یکی از افتخارات ورزش به شمار می‌رود.

نوروزی در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن مدال خوش رنگ طلا را کسب کرد تا بزرگترین افتخار ورزشی وی رقم بخورد، البته یک طلا در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ و یک نقره در جهانی ۲۰۱۴ و یک طلا در بازی‌های آسیایی گوانگ ژو وی را به یکی از بزرگترین فرنگی کاران مبدل کرده است.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۱)

۸-کیانوش رستمی

کیانوش رستمی وزنه بردار غیور کرد زبان در سال ۱۳۷۰ در کرمانشاه زاده شد و یک مدال طلا و یک نقره المپیک (به ترتیب از المپیک ۲۰۱۶ ریو و المپیک ۲۰۱۲ لندن) کسب نمود و رکورددار مجموع جهانی و المپیک در دسته ۸۵کیلوگرم مردان است.

کیانوش رستمی در المپیک ۲۰۱۲ لندن مدال برنز گرفت، اما سه سال بعد آزمایش دوپینگ وزنه‌بردار روس که مدال نقره گرفته بود مثبت اعلام شد و برنز کیانوش به نقره تبدیل شد.

غیر از مدال‌های المپیک که کارنامه کیانوش را پربار کرده اند، طلای مسابقات جهانی پاریس ۲۰۱۱ و آلماتی ۲۰۱۴ و نیز نقره جهانی هیوستون ۲۰۱۵ و نیز نقره مسابقات اینچئون ردای یک قهرمان ملی را بر وی پوشانده است.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۱)

۹-قاسم رضایی

قاسم رضایی کشتی‌گیر فرنگی تیم ملی ایران در سال ۱۳۶۴ در آمل به دنیا آمد و قهرمان و برنده مدال طلای المپیک لندن در وزن ۹۶ کیلوگرم و برنده مدال برنز المپیک ریو در وزن ۹۸ کیلوگرم کشتی فرنگی است.

وی تنها کشتی‌گیر فرنگی تاریخ ایران است که دو مدال المپیک دارد و در مسابقات جهانی دو برنز (۲۰۰۷ و ۲۰۱۴) و یک نقره در مسابقات جهانی لاس وگاس ۲۰۱۵ کسب نمود.

قاسم رضایی در مسابقات آسیایی ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ دو طلا و یک برنز در مسابقات ۲۰۰۶ آلماتی به کارنامه افتخارات خود افزود.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۱)

۱۰-بهزاد خداداد

بهزاد خداداد متولد سال ۱۳۶۰ تکواندوکار بوده و بزرگترین افتخار او، مدال طلا در مسابقات جهانی تکواندو ۲۰۰۱ شده است.

خداداد تکواندوکار ۵۸ کیلویی تیم ملی، در دو مسابقات جهانی دیگر در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ نایب قهرمان شد و در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ نقره و ۲۰۰۶ برنز کسب نمود.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۱)

 

این گزارش ادامه دارد...

حامد گلی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار