چهل چراغ روشن؛ بخش چهارم/

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه

ایران در ۴ دهه گذشته محل پرورش بزرگانی در عرصه ورزش بوده که توانستند در عرصه‌های جهانی و المپیک افتخار آفرینی کنند و پرچم ایران را به اهتزاز در بیاورند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، نام ایران با افتخار و افتخار آفرینی گره خورده و ورزشکاران ایرانی در لباس تیم ملی همواره برای پاشیدن رنگ شادی به خاک کشور گام‌های بسیار بلندی برداشتند.

در این نوشته نام ۴۰ ورزشکار برگزیده و صاحب افتخار که در ورزش‌های انفرادی به مدال‌های المپیک و جهانی دست پیدا کردند و یا ورزشکارانی که در ورزش‌های تیمی علاوه بر کسب افتخار با تیم ملی به عناوین فردی قابل توجه رسیده اند، لیست شده است.

گفتنی است تمام ورزشکارانی که نام شان در لیست آمده در سال‌های ۱۳۵۵ و پس از آن به دنیا آمده اند و به نوعی در نظام جمهوری اسلامی ایران رشد و پرورش یافته اند.

۳۱-نوشاد عالمیان


نوشاد عالمیان پینگ پنگ باز بابلی متولد سال ۱۳۷۰ است و نامش از این جهت در لیست قرار گرفته است که توانسته در این ورزش سخت که به نوعی در انحصار کشور‌های شرق آسیاست، سری میان سر‌ها بلند کند.

نوشاد عالمیان، نفر اول پینگ پنگ ایران در نخستین بازی خود در دور اول رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن به مصاف ژاستین هان، بازیکن چینی الاصل استرالیایی رفت و با حساب ۴ بر صفر به پیروزی رسید. این نخستین پیروزی پینگ‌پنگ ایران در تاریخ المپیک به شمار می‌رود.

وی در شهریور سال ۱۳۹۷ موفق شد با پیروزی بر رقیبانی از ویتنام و کره جنوبی به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرده و در این مرحله با شکست حریفی از هنک کنگ ضمن صعود به مرحله‌ی نیمه نهایی مدال برنز خود را قطعی کند که در نهایت مسابقه نیمه نهایی در چهار گیم مغلوب لیو گایوآن از چین شد و به مدال برنز بسنده نمود.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۴)

۳۲-علی کریمی


محمد علی کریمی ملقب به جادوگر یا مارادونای آسیا متولد ۱۷ آبان ۱۳۵۷ در گیلان بوده و بدون تردید یکی از مفاخر بی نظیر تاریخ فوتبال ایران است.

از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۱، کریمی بیش از یک دهه بازیکن تیم ملی فوتبال ایران بود و با ۱۲۷ بازی و ۳۸ گل ملی، سومین بازیکن تاریخ ایران از نظر تعداد بازی ملی و سومین گلزن برتر این تیم مشترکاً با جواد نکونام به‌شمار می‌رود.

در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴)، وی به باشگاه بایرن مونیخ در بوندس‌لیگای آلمان پیوست و در ۲ سال حضورش در این باشگاه ضمن انجام بیش از ۴۰ بازی، قهرمانی جام حذفی و لیگ را هرکدام یک بار تجربه کرد، او در این بازه زمانی همچنین در جام جهانی ۲۰۰۶ با ایران حاضر بود و در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ نیز بازی کرد.

کریمی با تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ مقام سوم را کسب کرد و هم‌زمان به عنوان آقای‌گلی این مسابقات (مشترکاً با علاء حبیل از بحرین) دست یافت که در همین سال (۲۰۰۴) جایزه «مرد سال فوتبال آسیا» را از کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کرد.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۴)

۳۳-مهدی مهدوی کیا


موشک بی مثال فوتبال ایران متولد سال ۱۳۵۶ در شهر ری استان تهران است که در فوتبال توانسته به مدارج بالایی برسد و یکی از پردوام‌ترین لژیونر‌های کشور محسوب شود.

مهدوی‌کیا در سال ۱۹۹۸ به باشگاه بوخوم پیوست و در سال ۱۹۹۹ به باشگاه هامبورگ رفت و ۸ سال عضو این تیم بوندس لیگا بود که با تمام شدن قرارداد خود در سال ۲۰۰۷ به تیم اینتراخت فرانکفورت پیوست و در این مدت ۲۹ گل نیز به ثمر رسانده است.

مهدوی مهدوی کیا بیش از ۱۱۰ بازی برای تیم ملی به میدان رفت و توانست ۱۳ گل به ثمر برساند که فرار زیبا و گل به یاد ماندنی وی در بازی با آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ در اذهان باقی مانده است.

او در سال ۲۰۰۳ از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بازیکن برتر فوتبال آسیا شناخته شد و در تیم منتخب قرن باشگاه هامبورگ نیز قرار گرفت.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۴)

۳۴-علی اصغر حسن زاده


علی اصغر حسن زاده فوتسالیست قمی تیم ملی در سال ۱۳۶۶ به دنیا آمد و یکی از استعداد‌های فوق العاده این ورزش سالنی به شمار می‌رود.

ماشین گلزنی تیم ملی در ۲۲۱ بازی باشگاهی ۲۲۶ گل و در ۱۵۱ بازی ملی ۱۲۰ گل به ثمر رسانده است و همچنان به عنوان یکی از گلزنان برتر به شمار می‌آید.

حسن زاده در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ چهار بار به عنوان برترین فوتسالیست آسیا از سوی‌ای اف سی برگزیده شد تا نامش برای همیشه در بین مشاهیر آسیا دیده شود.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۴)

۳۵-جواد نکونام


جواد نکونام زاده سال ۱۳۵۹ در شهر ری با حضور در ۱۵۱ بازی ملی، رکورددار بیشترین بازی ملی در ایران و کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران است که در این تعداد بازی ملی ۳۹ گل نیز به نام خود ثبت کرده است.

هافبک دفاعی تراز اول سال‌های نه چندان دور تیم ملی در سال ۱۳۷۷ به تیم پاس تهران پیوست و شکل گیری فوتبالش در این تیم انجام گرفت.

نکونام در دو مقطع و به مدت ۷ سال در تیم اوساسونا اسپانیا توپ زد و در این مدت ۲۹ گل نیز برای این تیم به ثمر رساند که گل ضربه سر وی به ایکر کاسیاس دروازبان رئال مادرید یکی از گل‌های مهم وی به شمار می‌آید.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۴)

۳۶-وحید هاشمیان


وحید هاشمیان هلی کوپتر گلزن و همیشه بی حاشیه تیم ملی متولد سال ۱۳۵۵ در تهران است و جزو یکی از بازیکنان درجه یک کشور محسوب می‌شود.

وحید هاشمیان ۵۰ بازی ملی برای کشور انجام داده و در تمام بازی‌ها ۱۵ گل به ثمر رسانده است و بازی در جام جهانی ۲۰۰۶ را نیز در کارنامه دارد.

هاشمیان بیشتر دوران بازی‌های باشگاهی (۱۳۷۸-۱۳۸۹) خود را در آلمان و تیم‌های مختلف این کشور سپری کرده است، اما نقطه اوج کارنامه باشگاهی او بازی در بایرن مونیخ در سال ۱۳۸۳-۱۳۸۴ است که غنای خاصی به کارنامه او بخشیده است.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۴)

۳۷-علیرضا جهانبهش


علیرضا جهانبخش بازیکن اصالتا گیلانی تیم ملی متولد ۱۳۷۲ است در همین دوران جوانی بیش از ۴۵ بازی ملی انجام داده و ۶ گل نیز به ثمر رسانده است.

جهانبخش که تابستان ۱۳۹۷ با قراردادی ۱۸ میلیون یورویی و بسیار گرانقیمت به برایتون تیم لیگ برتری انگلیس پیوست، در تیم قبلی خود یعنی آ. زد آلکمار ۱۰۰ بازی انجام داد و ۳۴ گل به ثمر رساند و در فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ با به ثمر رساندن ۲۱ گل آقای گل رقابت‌های لیگ اردویسه هلند شد و تبدیل به نخستین بازیکن تاریخ فوتبال ایران شد که توانست آقای گل یک لیگ معتبر اروپایی شود.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۴)

۳۸-سعید معروف


میرسعید معروف در تاریخ ۲ مهر ۱۳۶۴ در ارومیه به دنیا آمد.

سعید معروف توسط کمیته فنی مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۰۸ در قاره آسیا و در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ در سطح جهانی در پایان رقابت‌ها به عنوان بهترین پاسور انتخاب شد و در قهرمانی آسیا ۲۰۱۳ نیز به عنوان بهترین پاسور و باارزش‌ترین بازیکن انتخاب شد.

معروف با عملکرد درخشان خود در لیگ جهانی ۲۰۱۴ اولین جایزه معتبر فرا آسیایی خود را به عنوان بهترین پاسور مسابقات دریافت کرد و همچنین در قهرمانی جهان ۲۰۱۴ نیز عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشت و به همراه ایران برای اولین بار جزو شش تیم برتر قهرمانی جهان قرار گرفت.

معروف در مسابقات گزینشی المپیک ریو با عملکرد خوب خود که منجر به صعود ایران پس از ۵۲ سال به المپیک گردید، به عنوان برترین پاسور مسابقات نیز انتخاب شد.

او به همراه تیم ملی در جام قهرمانان بزرگ جهان در سال ۲۰۱۷ به مدال برنز رسید و در سه دوره رقابت‌های آسیایی در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ به ترتیب به نقره و دو طلا دست یافت.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۴)

۳۹-رضا علیپور


رضا علیپور شنازندی فرد سنگ نورد ایرانی متولد سال ۱۳۷۳ اهل قزوین است که به عنوان سریع‌ترین مرد عمودی جهان محسوب می‌شود.

وی در سال ۲۰۱۷ در مسابقات جهانی لهستان با ثبت رکورد ۵۴/۵ ثانیه به مدال طلای رقابت‌ها دست یافت و فدراسیون جهانی سنگ‌نوردی به‌خاطر سرعت بالای به این قهرمان جهان و ثبت رکورد جهانی سنگ‌نوردی سرعت با زمان ۵ ثانیه و ۴۸ صدم ثانیه، لقب یوزپلنگ آسیا را به وی داده‌است.

رضا علی‌پور سنگ‌نورد شایسته ایرانی در جریان برگزاری مسابقات سنگنوردی بازی‌های آسیایی جاکارتا اندونزی ۲۰۱۸ توانست در اولین حضور رشته سنگنوردی در این رقابت‌ها، دهمین مدال طلای ایران و نخستین مدال طلای تاریخ سنگنوردی ایران در بازی‌های آسیایی را کسب کند.

براساس رنکینگ اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی سنگ نوردی رضا علی‌پور با کسب ٣٢۴.۶٨ امتیاز، بالاتر از باسا از فرانسه و تیموفیف از روسیه به‌عنوان برترین ورزشکار ماده سرعت جهان در سال ٢٠١٨ انتخاب شد.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۴)

۴۰-حامد حدادی


حامد حدادی بسکتبالیست ملی پوش چند سال اخیر تیم ملی متولد ۲۹ اردیبهشت ۱۳۶۴ در اهواز است و جزو برترین‌های این رشته محسوب می‌شود.

غول ۲۲۲ سانتی متری جنوبی اولین لژیونر و بازیکن ایرانی بوده که در ان بی‌ای بازی کرده‌است در سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۰۹، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ به عنوان با ارزش‌ترین بازیکن آسیا انتخاب شد و به وی لقب بهترین سنتر آسیا را نیز داده‌اند.

حامد حدادی در قهرمانی آسیا ۲۰۰۷ در مسابقه ایران با لبنان رکورد ۳۱ امتیاز و ۱۵ ریباند از خود به جا گذاشت و بسکتبال ایران را متحول ساخت.

حدادی در المپیک ۲۰۰۸ پکن تنها بازیکن آسیایی بود که آمار متوسط کسب امتیاز و ریباند او در هر بازی دور مقدماتی دو رقمی (دابل دابل) بود (۱۶.۶ امتیاز و ۱۱.۲ ریباند) و همچنین با ۲.۶ بلاک شات در هر بازی یکی از برترین مدافعان دور مقدماتی المپیک پکن را به دست آورد.

او مدال برنز بازی‌های آسیایی دوحه، نقره بازی‌های اینچئون و قهرمانی جام ملت‌های آسیایی در سال ۲۰۱۳ به همراه تیم ملی بسکتبال را در کارنامه دارد.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۴)

حامد گلی

انتهای پیام/آ

برچسب ها: وزارت ورزش ، کشتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار